-93 hade jag en korsningsvalack som var 3.5 år.
Jag red in honom vid 3 års ålder och allt funkade jättebra. Han var lyhörd, lättlärd och väldigt sansad.
Men en dag när jag kommer till stallet så är han helt förändrad.
(Jag var inte så gammal då (15 år)så jag får ta det ur mitt minne som jag minns det.)
Pontus är märkligt slö och verkar väldigt disträ..
Jag tar in honom direkt från hagen och han riktigt smyger ut genom grindöppningen..
När jag ska stanna honom vid stalldörren för att öppna så bara går han rakt in i väggen..!!
Efter ett evigt sjå med bultande hjärta hade jag lyckats baxa in honom genom stalldörren och guidat honom in i sin box.
Där ställer sig hästen brett isär med benen och bara står.
Tittar helt apatiskt framför sig och visar absolut ingenting.. Det är då jag ser att han har en grå hinna för hela ögonen. . Ungefär som nån slags starr där hela hinnan har blivit rökgrå..
Jag rusar in och lånar stallägarens telefon. Ringer mamma och sen veterinären och han får det att låta som att hästen är bara förkyld...
Helt nonchalant så säger han åt mig att ta tempen, lägg på honom ett täcke och låt honom stå inne.
OK..
Jag tar tempen och hästen har över 40 graders feber..
Äker hem och ringer till en annan veterinär. Han säger att han vill komma ut direkt och titta på den.
När han har tittat på honom så sa han att han ville ta ett blodprov för att han misstämkte att det kunde vara Borrelia.
Jag ger penicillin varje dag tills provsvaren kommit. Och visst kunde det konstateras Borrelia.
Jag HAR FÖR MIG att han fick nåt annat utöver penicillinet när det hade fastslagits vad det var...
(Det var ju mina föräldrar som skötte det på den tiden och min underbara far som sprutade honom..)
Tilläggas kan att han pendlade mellan 39,5-40 grader i 14 dagar.
Alla trodde vi att han skulle försvinna från oss då.
Inte ens veterinären kunde ge oss ngr garantier.
Han sa oxå att en Borrelia kan ligga latent så antagligen hade han blivit fästing-bitet året innan. ( Detta var precis i början av sommaren)
Men snacka om lycka den morgon jag kom ut och hästen stod på benen och åt av höet jag gett honom...!
Så han klarade det grabben, och den gråa hinnan försvann helt och hållet strax efter att febern gett sig.*pust*
Kanske inte har gett så mycket svar men jag fick i alla fall med lite symtom på hästen vid Borrelia.
Det som är skumt med Borrelia är att det kan visa sig på så otroligt många sätt.
Tack för ordet! // MM