Borrelia eller erlichea

När jag bad om B/E-prv på Patsy i samband med att vi kollade äggstockarna på henne så var det inga problem alls, hon drog det direkt utan knussel... Man får ju iaf betala allt själv så det verkar ju knepigt att de säger nej :crazy:

-93 hade jag en korsningsvalack som var 3.5 år.
Jag red in honom vid 3 års ålder och allt funkade jättebra. Han var lyhörd, lättlärd och väldigt sansad.
Men en dag när jag kommer till stallet så är han helt förändrad.
(Jag var inte så gammal då (15 år)så jag får ta det ur mitt minne som jag minns det.)

Pontus är märkligt slö och verkar väldigt disträ..
Jag tar in honom direkt från hagen och han riktigt smyger ut genom grindöppningen..
När jag ska stanna honom vid stalldörren för att öppna så bara går han rakt in i väggen..!!
Efter ett evigt sjå med bultande hjärta hade jag lyckats baxa in honom genom stalldörren och guidat honom in i sin box.

Där ställer sig hästen brett isär med benen och bara står.
Tittar helt apatiskt framför sig och visar absolut ingenting.. Det är då jag ser att han har en grå hinna för hela ögonen. . Ungefär som nån slags starr där hela hinnan har blivit rökgrå..
Jag rusar in och lånar stallägarens telefon. Ringer mamma och sen veterinären och han får det att låta som att hästen är bara förkyld... :mad: Helt nonchalant så säger han åt mig att ta tempen, lägg på honom ett täcke och låt honom stå inne.
OK..

Jag tar tempen och hästen har över 40 graders feber..
Äker hem och ringer till en annan veterinär. Han säger att han vill komma ut direkt och titta på den.
När han har tittat på honom så sa han att han ville ta ett blodprov för att han misstämkte att det kunde vara Borrelia.
Jag ger penicillin varje dag tills provsvaren kommit. Och visst kunde det konstateras Borrelia.

Jag HAR FÖR MIG att han fick nåt annat utöver penicillinet när det hade fastslagits vad det var...
(Det var ju mina föräldrar som skötte det på den tiden och min underbara far som sprutade honom..)
Tilläggas kan att han pendlade mellan 39,5-40 grader i 14 dagar.

Alla trodde vi att han skulle försvinna från oss då.
Inte ens veterinären kunde ge oss ngr garantier.
Han sa oxå att en Borrelia kan ligga latent så antagligen hade han blivit fästing-bitet året innan. ( Detta var precis i början av sommaren)

Men snacka om lycka den morgon jag kom ut och hästen stod på benen och åt av höet jag gett honom...!
Så han klarade det grabben, och den gråa hinnan försvann helt och hållet strax efter att febern gett sig.*pust*

Kanske inte har gett så mycket svar men jag fick i alla fall med lite symtom på hästen vid Borrelia.

Det som är skumt med Borrelia är att det kan visa sig på så otroligt många sätt.

Tack för ordet! // MM

sådär var en av mina hästar också...det började med att jag trodde att han fått korsförlamning( sen fick jag reda på att han betett sig likadant förr, men dom hade inte kunnat diagnosticera nåt speciellt)
Han fick ödem över hela kroppen...stooora ödem som blev "hängandes" med massa vätska i...han fick fel på balans sinnet, stod och tog stöd av boxväggarna för att hålla sig upprätt...hög feber...och detta höll isig i flera dagar....vi visste INTE vad det var för fel....varför jag inte tog slut på hans lidande var för att han hasade sig fram med hjälp av väggarna VARENDA gång mat kom i krubban, en häst som äter i det skicket han var i är värd att leva....

Jag läste sedan i trav o galoppronden om just borrelia....min häst hade ALLA symptom...prov togs, han behandlades med vanligt penicillin OCH homeopatmedel...detta hände när hästen var ca 3,5 år..han var uppfödd på Gotland (-89) och sjukdomen går i skov...han blev således snittad som liten och den blossade upp 3 ggr innan vi fattade vad det var....

Hästen blev iallafall frisk, startade, vann lopp och sprang in närmare 200 000 :love: :love:

Det där är ganska "roligt"...
Min erfarenhet säger att så fort det är liknande "diffusa" symptom på hundar, så tvekar veterinärerna inte med att ta prov. För det är ju samma symptom, typ, på häst och hund. Skillnaden är väl kanske att hundar rids inte...eller nåt?...så att inställningen till symptomen blir annorlunda...

Sen vad gäller diffusa symtom...
Jag skulle inte kalla dem direkt diffusa, så som många vet. ändå gör. De är för mig ganska tydliga symptom på just nån infektion, eller varför inte direkt B/E! Jag är inte nån utbildad veterinär, men när hästen beter sig så där underligt, då undrar man ju ganska snabbt om det inte är fästingburet! Det finns så himla mkt fästingar i landet nu, och "alla ska ju vaccinera sig" och bla bla bla, men när det kommer till hästar glöms allting helt plötsligt bort!!! :mad: *SUCK*
Är veterinärerna idag alldeles för insnöade i sina gamla patienter? Har de blivit blinda? Eller vad är det som händer? (Nu gäller det generellt veterinärer när de ska bedömma hästar...)

Tur att det finns en del som har huvet kvar och ögon&öron öppna!

Var det inte LK som tog provet på din? Han var den förste vet. som inte ville ta på min. Så där blev jag lite besviken på honom... I övrigt så är han ju faktiskt guds veterinär sänd från himelen alltså :cool:

Jaa, det är konstigt...., ett blodprov tar ett par sekunder att ta, och ägaren betalar så jag fattar inte heller varför.. :confused:
Måtte de hitta ett vaccin för djur också snart, dessa sjukdomar förstör ju livet för massvis med djur varje år :(

Nej jag bad den första veterinären som tittade på henne att göra det (hon kostar inte en miljon, typ). Så det var redan taget när jag ringde till honom.

Ja, veterinärerna är lite skumma ibland...

(Det verkar ha smittat av sig på våra läkare också. De gör likadant. Väntar med blodprov in i det sista... :crazy: :mad: :mad: :mad:)

Min erlichiahistoria låter så här.

Har ett sto som gick med föl vid sidan för två år sedan. När jag efter föltiden skulle sätta igång henne i arbete igen så var hon otroligt ovillig att gå på böjt spår, min tanke var att hon var så pass omusklad efter dräktigheten och föltiden så jag fortsatte hålla igång henne lite lätt i hopp om att det skulle bli bättre med träning. Efter det var hon bra i perioder men sen stel och ovillig att röra sig, förändrad i humöret dålig hårem och svårt att hålla hullet. När jag äntligen tyckte jag kommit igång med henne så pass att jag skulle börja dressyrträna igen säger tränaren som känner till hästen sen innan att hon går rent men hennes energi är låg... ta ett erlichiosprov på henne.

Det visade sig att hon hade hög titer 1:560 eller nåt sånt, de mäter tydligen inte högre än så på det stället analysen gjordes, det gör varken till eller från om det är jättehögt det är mer en fingervisning för att bekräfta att symptomen faktiskt beror på erlichiosen. En häst med värden i blodet men utan symptom behandlas inte enligt min vet.
I mitt fall var det solklart med behandling. 10 dagar engemycin intravenöst, vilket jag läste här att nån annan hade fått i 5 dagar... konstigt man vet inte vad som är rätt?!

Redan efter ett par dagar förändrades hennes blick, hon blev mer 'närvarande' och hon var inte lika ovillig att gå ur boxen på morgonen.

Nu är det ett halvår sen behandlingen och jag har knappt ridit henne under den tiden, eftersom det enl. beh.vet. räknas som konvalesenstid i 6 mån. Nu i sommar ska jag sätta igång henne men det är svårt för nu är hon omusklad igen och då tycker jag det är svårt att avgöra om hästen proteserar för att arbetet är jobbigt eller om det är stelhet och värk som ger sig till känna igen.

Anledningen till att jag inte misstänkte det här tidigare var att jag trodde att det hade med hormoner att göra när hon gav di och även under dräktigheten, det kan hända att hon varit sjuk länge. Inte innan hon åkte på betäckning dock för då var hon i finfin form.

Nåt annat som jag faktiskt hörde idag när jag pratade med en som fått sin hund borreliadiagnostiserad är att vetrinären där sade att de flesta djurägare upplever det som att djuret 'åldras' mkt under väldigt kort tid. Det kan jag skriva under på helhjärtat för det var precis vad som hände med mitt sto, och nu denna sommaren ser hon mer normal ut och börjar t o m snart bli tjock av sommarbetet och det kan jag säga att det är första sommaren jag gläds åt att se en häst som lägger på för mkt hull!

Jag hoppas att det forskars ordentligt på detta området och att försäkringsbolagen puttar in pengar till att lösa dessa bekymrena, det kommer att skena iväg i kostnader för hela hästnäringen.

Det var ett långt inlägg, jag som brukar vara så kortfattad.

mvh/ Anna H

Ja, det är en otäck sjukdom.. Lömsk som sjutton..
Är det nån som vet i fall "beteende-förändringar " kan ha med Borrelia att göra.. En tjej jag känner har en valack som alltid skött sig exemplariskt. Men nu vill han inte komma in i från hagen och han verkar allmänt "trög".
Hon har fått för sig att det kanske kan vara Borrelia, men jag tycker det låter VÄLDIGT tveksamt.. han har ingen feber eller annat som visat sig.
När hon väl fått in honom så funkar han helt som vanligt..
Hon håller på ganska mycket med ledarskap och NH.
Så att erkänna att det är hennes häst som är "istadig", och helt enkelt inte VILL gå in från det goda gräset skulle ju vara ett enormt nederlag för henne.. :D :D
Så hon vill helst hitta andra outgrundliga förklaringar.. Men inte att hennes häst skulle välja gräs och kompisar före henne..Det är omöjligt...
Senast var det att han hade fått hormonrubbningar..*ASG*
Och jag tror INTE att det är borrelia heller.
Då hade han väl fått fler symtom?
Ps. Veterinären hittade inga fel.. :)

* Nu i sommar ska jag sätta igång henne men det är svårt för nu är hon omusklad igen och då tycker jag det är svårt att avgöra om hästen proteserar för att arbetet är jobbigt eller om det är stelhet och värk som ger sig till känna igen.*

Exakt mitt stora problem också!! Svårt att veta hur mkt jag ska kräva av min häst,de dagarna hon knappt vill gå framåt! Har hon ont, eller beror det på att hon är otränad? Eller haar hon rentutav blivit lite lat efter att ha varit konvalecent så länge?? Kan ligga och grubbla i timmar på detta.. :crazy:

Vad har ni för konstiga veterinärer

Hela denna tid har jag haft kontakt med vetrinärstation, och den personal som svarar där. Orsak var att den vetrinär jag anlitat, var på semester men tillhörde samma vetrinär station. När jag fick tag på henne, säger hon så här till mig. Visst du hade ju islänning, fy fasen alltså det kan ju vara precis vilket fel som helst. :crazy: Låter ju förtroendeingivande.

Nu har en anna person sagt detta till mig, huruvida det kan stämma känner jag inte till för det här är nytt i mina öron. Men om hästen får ett grovfoder som innehåller mögel, kan dom tydligen få en liknande åkommebild. Någon som känner till det? :confused:

Det är ju inte alls omöjligt att det kan ha skett, alla balar har ju inte precis varit felfria och hur noga de som fodrar är vet jag inte. :(

Flera av mina kompisars hästar har haft det :cry: och för dessa blev det avlivning tyvärr :cry:
Går man för länge med det så sätter det sig kroniskt i lederna och då finns inget att göra..

Visat sig med att få ont i kroppen, lynniga & slöa
Antibiotika varje dag/10-14 dagar via spruta ett uppehåll och nytt prov och visar det sig att det finns kvar så en ny kur.

Jag glömmer aldrig när han fick borrelia. Jag ringde först en annan veterinär som hade jouren.
Han kommer ut och ska spruta honom/ ta prov (minns inte)
Och min häst som annars var så snäll..Han lät honom inte sticka.. Så han körde brems och hela kittet .Det slutade med att han fick ge upp.
Hästen han var ordagrant i taket.. :(
Och så säger veterinären (som hade röda mysbyxor, pipskägg och träskor) att det är bara och slakta hästen!!
Jag blev förtvivlad och min mor som hade kommit bara stod och gapade när min annars så lugna valack löpte amok i stallgången.
Men sen tog vi ju ut den veterinären som mitt översta inlägg handlar om.. Hästen stod bickstilla hela tiden och han gav både penicillin och tog blodprov, så det är ju verkligen viktigt vad man har för veterinär..
Så jag tackar min lyckliga stjärna för att vi inte valde att lyssna på veterinär 1.
Han var en riktig klåpare som ALDRIG lär komma i närheten av mina hästar nåt mer.. :mad:
Nu är det många år sen, och jag minns inte ens vad han heter.. Men men ..
Vet egentligen inte vad jag ville ha ut med det här inlägget...jag ville bara berätta, antar jag... :D

Prover togs nu på pållan i måndags, var kontakt med vet i morse som ännu inte fått svaren vilket i sig var konstigt tyckte hon. Återkommer när jag har något nytt på fronten. :crazy:

Min veterinär blev också konfunderad över att "mitt" provsvar dröjde, hon sa ca 3 dagar, men det tog 7 arbetsdagar...
Väntan är jobbig:crazy:

Ok enligt proverna tror man att hon haft en attack B/E, men samtidigt är på tillbakagång. För att vara på säkra sidan, kommer nya prover att tas om 14 dagar. Skulle då värdena ha stigit, kommer man att behandla.

Finns flera här som skrivit att deras häster haft Borrelia, men jag läste i ett ganska nytt nummer av en hästtidning för ett tag sedan att det inte finns några konstaterade fall av borrelia hos häst, här i Sverige? Hur hänger det ihop? :confused: Bara en stilla undran... :)

Mvh Huntress :)

Vetrinären förklarde detta för mig idag, och allt hänger på värdena och när samt hur de tas. I vårat fall ligger hon på gränsen, proverna om 14 dagar är avgörande för hur man skall gå vidare.

När man menar att det inte finns konstaterade fall, kan det bero på att man inte genomfört 2 provtagningar efter varann som enligt vet måste ske för ett konstaterande.

Så har jag uppfattat det hela, möjligen kan jag ha fattat det fel men så är den förklaring som jag fick.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
464
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 816
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 807
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 552
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka