Borra i kakel - dumt?

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 6459
  • Startdatum Startdatum
R

Raderad medlem 6459

Jag vill ha upp en sån här:

0586589_PE672180_S5.JPG

I vår nya lägenhet som vi ska flytta in i. Min pappa säger dock nu att det är aaaalldeles för svårt att borra i kaklet och att vi bör avstå. Min man säger att det inte alls är omöjligt att få det bra bara man är försiktig.

Vem har rätt? Jag vill ju ha min grunka på väggen :(.

Går fint att borra i kakel om man är försiktig. Glöm inte silicon bara. Jag undviker det dock in i det längsta. Idag finns det andra alternativ med specilaklister och tejp att använda ist.

Är det en hyresrätt hade jag inte borrat.

@Bee Det är en bostadsrätt :). Tack för tipsen! Ska kika på alternativen du nämnde :).

@Bee Det är en bostadsrätt :). Tack för tipsen! Ska kika på alternativen du nämnde :).

Ville ha samma i min förra lägenhet, inga problem att borra i kökskaklet. Jag gjorde det dock inte själv utan fick hjälp av min bror. Det viktigaste är att man har rätt verktyg.
Han har även hjälpt mig sätta upp ett stort badrumsskåp i både förra och nya lägenheten - inga problem.
Sambon har borrat fast en knivlist i nuvarande kök pga att den hela tiden rasade ner trots sånt där ”superduperbra” tejp/klisterremsa.
Om ni bara läser på lite angående verktyg/borr osv så bör det liksom inte vara några problem :)

@Malibu_Stacy Super, tack för ditt svar! Min man har borrat tidigare i kakel så jag tror han har rätt bra styrning på det hela. Är bara jag som inte riktigt litar på honom :p.

Instämmer med de som säger att det går finfint att borra i kakel, med kakelborr.

Och med dem som säger att det är en bra idé att prova med lim först. :D
Gör ytorna riktigt rena först bara, med sprit eller bensin, och använd ett riktigt bra sätt-/montagelim.

Tack för svar hörrni! Jag vill att vi ska in en hantverkare och fixa allt det här men min tycker det är onödigt.

Vad tycker ni? (obs säg inte till min man att jag litar lika mycket/mer på buke än på honom när det gäller sånt här :p)

Nu ska jag vara lite tråkig - men något att ta med i beräkningen.
Det är inte borrandet i sig eller vem som borrar som är problemet utan vad man borra i, bakom kaklet. Allt från elledningar i allvarliga fall till att man gör onödigt hål i tätskikt. Sen är det mer eller mindre bara puts bakom håller det inget vidare att hänga upp saker där oavsett om man hänger det på kaklet eller borrar och sätter plugg mm.
Bäst är att göra på annat vis och placera på annan plats om det går att finna på något lämpligt.

Jag kan inte tänka mig att det är några problem. Det är ju pyttiga skruvar och ska du ha krukor med örter eller vad hade du tänkt hänga upp? Tänker just på hållfastheten.
Jag har haft det i min lägenhet, avskydde det dock, så fort man skulle använda något så trillade minst en hängare ner och gärna någon till som man råkade dra ner bredvid när man försökte rädda kroken från att trilla. Blev orimligt arg varje gång.

ska det inte vara jätte tungt på hängaren så är det ju smidigare att borra i fogen istället för kaklet.

Men hade inte borrat alls utan att veta vad som finns bakom kaklet, om det är el och vad för typ av vägg så man kan välja rätt plugg osv.

Bäst är att göra på annat vis och placera på annan plats om det går att finna på något lämpligt.
Hade det gått att sätta den någon annanstans hade vi givetvis gjort det.

Att det går bra att sätta där (med tanke på vad som är bakom) vet vi, så det är ingen fara. Frågan gäller alltså specifikt att borra i kakel, ingenting annat.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 147
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 642
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 400
Senast: monster1
·
Samhälle Jag funderar kring det här med att söka vård i en annan region än den man bor i. Jag har förstått att jag har rätt att söka öppenvård i...
Svar
2
· Visningar
390
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka