Borlänge, vad gör en där?

Varför? Enligt mig finns betydligt mer grejer att göra i Borlänge, känns som falubona åker hit.

Sahlins struts
Yoump
Kupolen (shopping)
Ikea + hela norra backa området för butiker
Dollarstore
Promenera runt älven är fint
Friskis och svettis (stort)
Torsångs cafe får man inte missa över sommar och lite in på höst.
Romme travet
Aqua nova (äventyrsbad)
I centrum är själva shoppingen inget att ha, däremot finns många och bra restauranger och barer.

Älskar min stad :)
Man kan shoppa bra i Borlänge men annars är staden rätt ful (har bott i båda så förlåt Borlänge!). Falun har finare stadskärna tycker jag och sen finns Gruvan och Lugnet, 2 stora ridanläggningar, Sundborn, Källslätten, Golfbana 9 håls (sist jag var där i alla fall) och i Aspeboda 18 håls. Falun är ju också ett världsarv. Gruvarbetarbostäderna på Elsborg eller Hyttarbetarenas i Gamla Herrgården, mm. Har dock inte bott där på snart 10 år och var där sist för nästan 3 år sedan.
 
Jag har bott där. Född och uppväxt där, drog strax efter jag fyllt 22, 10,5 år sen så har väll ingen jättekoll längre. Brukar mest åka dit när jag behöver något från Hööks.

Själva centrum är i princip stendött och har varit läääänge, det är kupolen och norra backa som ligger alldeles bredvid som är det ”nya”, men fortfarande inte något ställe där folk samlas för att bara hänga, som det normalt är i centrum där det sitter folk på var och varannan bänk och pratar, käkar glass och glor på folk.

Strutsfarmen är lite intressant, dom har en liten butik där man kan köpa strutskött, dammvippor, och ägg(skal). Även fik.

Travbanan ligger alldeles bredvid och det brukar vara kallblodslopp där.

Framtidsmuseet ligger i centrum, är väll mycket för barn där, men lite intressant kan det vara att gå och strosa runt.

Turridning finns på islandshästar i Lerbäcken.

Torsångs café är helt underbart. Dock vet jag inte hur/om det är öppet på hösten? Sveriges vackraste (i mitt tycke) kyrka ligger mitt emot också.

Yoump är en stor byggnad full med trampoliner och studsmattor, kanske inte så jättekul att åka iväg på själv, men har hört många som varit där och haft skiiiitkul! Mitt emot det ligger en jättestor second hand butik, har aldrig varit in där själv så kan inte säga något om utbudet.

Utanför Borlänge har du tex Carl Larsson-gården, Ornässtugan, och Falu gruva. Solvarvo marknad är en ganska populär marknad (eller var iallafall), och den brukar vara i september/oktober. Även Rättviks höstmarknad är väldigt populär, men det är ca 1 h från Borlänge.

Dalarnas museum ligger också mitt i Falun (15 min resa från Borlänge)

Finns något äventyrsgrejs utanför Borlänge, i ulfshyttan. Där kan man åka på tur i typ kajaker (?) och det finns säkert massvis mer, jag tror dom är ganska stora faktist.

I långshyttan har/finns det en älgpark.

Mellsta i Borlänge har väldigt fina motionsslingor.

Har tyvärr ingen koll alls på matställen där längre, mer än att chop-chop öppnar i oktober! :love:
Erikshjälpen som jag antar att du syftar på är bra! Fräsch butik med hyfsat bra priser :)
På spåret loppisar finns Röda Korset lite längre ner på gatan också, förbi Dollar så ligger det strax efter rondellen på vänster sida. Sen finns förstås Emmaus och Ta tillvara. Ute i Gustafs finns Pärlans second hand och åt andra hållet finns Rasta och fynda i Duvnäs. Åk lite längre, till Djurås, så finns Tulavippan också.

Rätta mig om jag har fel, men stadskärnan har väl ökat i restauranger och fik de senaste åren?

Om du vill åka en sväng så finns Kulinariet i Stora Skedvi. Restaurang, knäckebrödsfabrik och saluhall i ett, brukar vara ett trevligt utflyktsmål.

I södra Dalarna finns det massor av mathantverk man kan åka runt till :)

7-8 september är det dessutom skördefest i södra Dalarna, hela helgen har massvis av olika gårdar och mattillverkare öppet hus.

Sajten visitdalarna brukar samla det mesta som händer.
Ska man ändå till Stora Skedvi så rekommenderas en tur till griscafét på Forsa gård (om de har öppet). Och så ligger Fabrikens allehanda i närheten också, mycket trevlig liten butik med bra priser :)
 
Borlänge är väl som vilken annan stad som helst. Hyfsat stor stad ändå, Finns köpcentrum, alla stor butiker som Ikea, outletbutiker, bio, äventyrscentrum (escape room, lazerdoom fanns förut vet inte om det finns kvar), äventyrsbad, massor av fik (Frostbrunnsdalen rekommenderas), handelsträdgårdar (Bäsna och torsång), shalins struts, travbanan i romme. Mycket fin natur, och det finns säkert många ställen att vandra på om man gillar det. I Mellsta finns en större skog med massor av olika spår för löpning/promenad. Loppisar finns i massor omkring i byarna, bland annat ludvika där jg bor finns det 2 stora utomhusloppisar varje lördag sommaren ut.

Jag trodde att du bodde I Smedjebacken? Har Jag fel eller har du flyttat?
 
Erikshjälpen som jag antar att du syftar på är bra! Fräsch butik med hyfsat bra priser :)
På spåret loppisar finns Röda Korset lite längre ner på gatan också, förbi Dollar så ligger det strax efter rondellen på vänster sida. Sen finns förstås Emmaus och Ta tillvara. Ute i Gustafs finns Pärlans second hand och åt andra hållet finns Rasta och fynda i Duvnäs. Åk lite längre, till Djurås, så finns Tulavippan också.


Ska man ändå till Stora Skedvi så rekommenderas en tur till griscafét på Forsa gård (om de har öppet). Och så ligger Fabrikens allehanda i närheten också, mycket trevlig liten butik med bra priser :)

Ja, Erikshjälpen heter det ja, tack! Passerar bara där typ en gång om året när jag ska besiktiga bilen, så lägger det aldrig på minnet! 🤣

Skulle dit till barnens hus för några år sen och kolla på leksaker, men det var ju borta! O_o Så uppdaterad är jag!:rofl:
 
Man kan shoppa bra i Borlänge men annars är staden rätt ful (har bott i båda så förlåt Borlänge!). Falun har finare stadskärna tycker jag och sen finns Gruvan och Lugnet, 2 stora ridanläggningar, Sundborn, Källslätten, Golfbana 9 håls (sist jag var där i alla fall) och i Aspeboda 18 håls. Falun är ju också ett världsarv. Gruvarbetarbostäderna på Elsborg eller Hyttarbetarenas i Gamla Herrgården, mm. Har dock inte bott där på snart 10 år och var där sist för nästan 3 år sedan.
Absolut så är inte Borlänge till utseendet en vacker stad, långt därifrån. Det är ju en industristad och ser ut därefter. Falun är ju betydligt vackrare, men jag trodde det var innehållet som efterfrågades och för att vara en mindre stad så har vi ett himla bra utbud på saker att göra och uppleva. Faluns stadskärna må vara fin men den är ju på väg att dö med fler och fler butiker som slår igen, Borlänges stadskärna är ju död, men då har andra området tagit över istället, falun saknar detta enligt min erfarenhet.
 
Absolut så är inte Borlänge till utseendet en vacker stad, långt därifrån. Det är ju en industristad och ser ut därefter. Falun är ju betydligt vackrare, men jag trodde det var innehållet som efterfrågades och för att vara en mindre stad så har vi ett himla bra utbud på saker att göra och uppleva. Faluns stadskärna må vara fin men den är ju på väg att dö med fler och fler butiker som slår igen, Borlänges stadskärna är ju död, men då har andra området tagit över istället, falun saknar detta enligt min erfarenhet.
Nu blir det kanske lite off topic men Falun växer ju vid Ica maxi utanför Lugnet. Där poppar det upp nya butiker tycker jag.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi kommer att flytta inom en inte alltför avlägsen framtid och funderar på att söka oss upp till ungefär 40 mil från där vi bor nu. Ni...
Svar
15
· Visningar
919
Senast: Pilot
·
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 894
Senast: nyttnick
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 758
Skola & Jobb Jag vet inte om det är för att jag blivit gammal, det har varit den mest tragiska semesterperioden ever, eller om jag verkligen bara...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 238
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp