Borlänge, vad gör en där?

Hmm. Det handlar bara om några dagar i veckan under några veckor under senare delen av hösten. (Och jag hyser fortfarande visst hopp om att kunna skicka en yngre medarbetare i mitt ställe.)

Jag tänker att medrytteri och sånt går bort, pga den korta tiden.

Vad gäller livet "på stan", så är det väl egentligen där min oro för att försmäkta har sitt fokus. Jag gillar lite ruffiga fik och restauranger, gärna lite alternativa sådär (vegekoreko eller så), gärna lite hipstriga. Gärna av den karaktären att det inte känns awkward att sitta och läsa en bok eller skriva på datorn. Detta har jag sällan sett i mindre städer i Sverige.

När det gäller utflykter, och sådant, svämmar ju tråden över av tips! Det är jag jätteglad för! Gruvor och parker och handelsträdgårdar och djur och natur i alla möjliga former, gillar jag mycket. Och kulturmiljöer, industriminnen och sådant! Och udda grejer med mat, som strutsarna!

Sen funderar jag helt enkelt på någon form av träning. Det passar ju bra när jag inte har hästen med mig. Jag funderar på typ Friskis, eller kanske på att ta i lite mer och tex klättra.

Jobb, träning, och utflykter för de lite längre lediga stunderna, så bör jag överleva detta.
Utan att ha varit in så vill jag säga Café Peace & Love. Ligger mitt i centrum och ser iaf utifrån ut att kunna passa in i det du söker.

Friskis finns, ligger alldeles intill Kupolen. För klättring finns kfum-hallen skulle jag tro, om den inte slår igen nu? Var tydligen i blåsväder, förskingring eller nåt sånt.
Silvbergs gruva är fint (om det inte är för sent på hösten kanske). Där har du en vattenfylld gruva med turkost vatten och intill en gammal kyrkogård. I närheten finns Grängshammar med ett gammalt bruk, men det kanske är nånting man hellre kollar på sommaren..? Bägge hör till Silverringen som jag tror nämnts tidigare i tråden.
Älvrundan är fin, ligger intill Gammelgården, som i sig också är fin. Åker du ut till Vassjön så har du såväl fågelliv som kommunens highland cattle alldeles där, en gravhög finns intill om du gillar sånt, och där kan du även ta dig runt Bysjörundan.
Finns en gård med bland annat alpackor som tar emot besök efter kontakt om jag fattar rätt.
Här är en lista på naturreservat: https://www.borlange.se/uppleva-och-gora/borlanges-natur/naturreservat/
 
Hmm. Det handlar bara om några dagar i veckan under några veckor under senare delen av hösten. (Och jag hyser fortfarande visst hopp om att kunna skicka en yngre medarbetare i mitt ställe.)

Jag tänker att medrytteri och sånt går bort, pga den korta tiden.

Vad gäller livet "på stan", så är det väl egentligen där min oro för att försmäkta har sitt fokus. Jag gillar lite ruffiga fik och restauranger, gärna lite alternativa sådär (vegekoreko eller så), gärna lite hipstriga. Gärna av den karaktären att det inte känns awkward att sitta och läsa en bok eller skriva på datorn. Detta har jag sällan sett i mindre städer i Sverige.

När det gäller utflykter, och sådant, svämmar ju tråden över av tips! Det är jag jätteglad för! Gruvor och parker och handelsträdgårdar och djur och natur i alla möjliga former, gillar jag mycket. Och kulturmiljöer, industriminnen och sådant! Och udda grejer med mat, som strutsarna!

Sen funderar jag helt enkelt på någon form av träning. Det passar ju bra när jag inte har hästen med mig. Jag funderar på typ Friskis, eller kanske på att ta i lite mer och tex klättra.

Jobb, träning, och utflykter för de lite längre lediga stunderna, så bör jag överleva detta.
Jag har dålig koll på Borlänges matställen men Falun har en del vegetariska varianter, en släkting bor tillfälligt på heltid i Falun just nu och är mycket nöjd med det varierande utbudet även om hen helst äter sin egen odlade mat. ;) Jag har suttit en del i Falun för hm fler år sedan än vad jag egentligen vill tänka på för att få lite andrum från semestern i vår då varande sommarstuga utan vatten och avlopp och två småbarn. Jag kände mig aldrig uttittad, men å andra sidan så hade jag kanske heller inte märkt det. ;) Nu har vi inte stugan kvar längre, men jag saknar Falun som stad ibland.
 
Hmm. Det handlar bara om några dagar i veckan under några veckor under senare delen av hösten. (Och jag hyser fortfarande visst hopp om att kunna skicka en yngre medarbetare i mitt ställe.)

Jag tänker att medrytteri och sånt går bort, pga den korta tiden.

Vad gäller livet "på stan", så är det väl egentligen där min oro för att försmäkta har sitt fokus. Jag gillar lite ruffiga fik och restauranger, gärna lite alternativa sådär (vegekoreko eller så), gärna lite hipstriga. Gärna av den karaktären att det inte känns awkward att sitta och läsa en bok eller skriva på datorn. Detta har jag sällan sett i mindre städer i Sverige.

När det gäller utflykter, och sådant, svämmar ju tråden över av tips! Det är jag jätteglad för! Gruvor och parker och handelsträdgårdar och djur och natur i alla möjliga former, gillar jag mycket. Och kulturmiljöer, industriminnen och sådant! Och udda grejer med mat, som strutsarna!

Sen funderar jag helt enkelt på någon form av träning. Det passar ju bra när jag inte har hästen med mig. Jag funderar på typ Friskis, eller kanske på att ta i lite mer och tex klättra.

Jobb, träning, och utflykter för de lite längre lediga stunderna, så bör jag överleva detta.
Du har en vegansk butik i Borlänge också, vet inte om hon har ngt café dock, jag bor ju en bit ifrån så jag handlar bara när jag är in till Borlänge. 😁
 
Har du bott där?

Nej:D

Mest åkt igenom och ibland stannat över natten, så jag kan ha så in i norden fel😳
Men Borlänge talar inte till mig. Jag ser mest Ikea, den där bautakupolen och dålig mjukglass framför mig. Men inser att det finns ju fina ställen, vi besöker (surprise) Dalarnas Auktionsbyrå där, och en del annat omkring.
 
Har du bott där?

Jag har bott där. Född och uppväxt där, drog strax efter jag fyllt 22, 10,5 år sen så har väll ingen jättekoll längre. Brukar mest åka dit när jag behöver något från Hööks.

Själva centrum är i princip stendött och har varit läääänge, det är kupolen och norra backa som ligger alldeles bredvid som är det ”nya”, men fortfarande inte något ställe där folk samlas för att bara hänga, som det normalt är i centrum där det sitter folk på var och varannan bänk och pratar, käkar glass och glor på folk.

Strutsfarmen är lite intressant, dom har en liten butik där man kan köpa strutskött, dammvippor, och ägg(skal). Även fik.

Travbanan ligger alldeles bredvid och det brukar vara kallblodslopp där.

Framtidsmuseet ligger i centrum, är väll mycket för barn där, men lite intressant kan det vara att gå och strosa runt.

Turridning finns på islandshästar i Lerbäcken.

Torsångs café är helt underbart. Dock vet jag inte hur/om det är öppet på hösten? Sveriges vackraste (i mitt tycke) kyrka ligger mitt emot också.

Yoump är en stor byggnad full med trampoliner och studsmattor, kanske inte så jättekul att åka iväg på själv, men har hört många som varit där och haft skiiiitkul! Mitt emot det ligger en jättestor second hand butik, har aldrig varit in där själv så kan inte säga något om utbudet.

Utanför Borlänge har du tex Carl Larsson-gården, Ornässtugan, och Falu gruva. Solvarvo marknad är en ganska populär marknad (eller var iallafall), och den brukar vara i september/oktober. Även Rättviks höstmarknad är väldigt populär, men det är ca 1 h från Borlänge.

Dalarnas museum ligger också mitt i Falun (15 min resa från Borlänge)

Finns något äventyrsgrejs utanför Borlänge, i ulfshyttan. Där kan man åka på tur i typ kajaker (?) och det finns säkert massvis mer, jag tror dom är ganska stora faktist.

I långshyttan har/finns det en älgpark.

Mellsta i Borlänge har väldigt fina motionsslingor.

Har tyvärr ingen koll alls på matställen där längre, mer än att chop-chop öppnar i oktober! :love:
 
Man åker till Falun 😁
Varför? Enligt mig finns betydligt mer grejer att göra i Borlänge, känns som falubona åker hit.

Sahlins struts
Yoump
Kupolen (shopping)
Ikea + hela norra backa området för butiker
Dollarstore
Promenera runt älven är fint
Friskis och svettis (stort)
Torsångs cafe får man inte missa över sommar och lite in på höst.
Romme travet
Aqua nova (äventyrsbad)
I centrum är själva shoppingen inget att ha, däremot finns många och bra restauranger och barer.

Älskar min stad :)
 
Jag har bott där. Född och uppväxt där, drog strax efter jag fyllt 22, 10,5 år sen så har väll ingen jättekoll längre. Brukar mest åka dit när jag behöver något från Hööks.

Själva centrum är i princip stendött och har varit läääänge, det är kupolen och norra backa som ligger alldeles bredvid som är det ”nya”, men fortfarande inte något ställe där folk samlas för att bara hänga, som det normalt är i centrum där det sitter folk på var och varannan bänk och pratar, käkar glass och glor på folk.

Strutsfarmen är lite intressant, dom har en liten butik där man kan köpa strutskött, dammvippor, och ägg(skal). Även fik.

Travbanan ligger alldeles bredvid och det brukar vara kallblodslopp där.

Framtidsmuseet ligger i centrum, är väll mycket för barn där, men lite intressant kan det vara att gå och strosa runt.

Turridning finns på islandshästar i Lerbäcken.

Torsångs café är helt underbart. Dock vet jag inte hur/om det är öppet på hösten? Sveriges vackraste (i mitt tycke) kyrka ligger mitt emot också.

Yoump är en stor byggnad full med trampoliner och studsmattor, kanske inte så jättekul att åka iväg på själv, men har hört många som varit där och haft skiiiitkul! Mitt emot det ligger en jättestor second hand butik, har aldrig varit in där själv så kan inte säga något om utbudet.

Utanför Borlänge har du tex Carl Larsson-gården, Ornässtugan, och Falu gruva. Solvarvo marknad är en ganska populär marknad (eller var iallafall), och den brukar vara i september/oktober. Även Rättviks höstmarknad är väldigt populär, men det är ca 1 h från Borlänge.

Dalarnas museum ligger också mitt i Falun (15 min resa från Borlänge)

Finns något äventyrsgrejs utanför Borlänge, i ulfshyttan. Där kan man åka på tur i typ kajaker (?) och det finns säkert massvis mer, jag tror dom är ganska stora faktist.

I långshyttan har/finns det en älgpark.

Mellsta i Borlänge har väldigt fina motionsslingor.

Har tyvärr ingen koll alls på matställen där längre, mer än att chop-chop öppnar i oktober! :love:

Är inte. Chop-chop snabbmatsställe ? På gränsen till att inte få kallas matställe?

(Med reservation för att jag aldrig ätit på kedjans inkarnationer längs vägarna)

För övrigt fanns det ju annars massor med saker att göra.
 
Är inte. Chop-chop snabbmatsställe ? På gränsen till att inte få kallas matställe?

(Med reservation för att jag aldrig ätit på kedjans inkarnationer längs vägarna)

För övrigt fanns det ju annars massor med saker att göra.

Jo det är det, men jag tycker att det är asgott så jag längtar! :o:p
 
Rätta mig om jag har fel, men stadskärnan har väl ökat i restauranger och fik de senaste åren?

Om du vill åka en sväng så finns Kulinariet i Stora Skedvi. Restaurang, knäckebrödsfabrik och saluhall i ett, brukar vara ett trevligt utflyktsmål.

I södra Dalarna finns det massor av mathantverk man kan åka runt till :)

7-8 september är det dessutom skördefest i södra Dalarna, hela helgen har massvis av olika gårdar och mattillverkare öppet hus.

Sajten visitdalarna brukar samla det mesta som händer.
 
Jag har bott där. Född och uppväxt där, drog strax efter jag fyllt 22, 10,5 år sen så har väll ingen jättekoll längre. Brukar mest åka dit när jag behöver något från Hööks.

Själva centrum är i princip stendött och har varit läääänge, det är kupolen och norra backa som ligger alldeles bredvid som är det ”nya”, men fortfarande inte något ställe där folk samlas för att bara hänga, som det normalt är i centrum där det sitter folk på var och varannan bänk och pratar, käkar glass och glor på folk.

Strutsfarmen är lite intressant, dom har en liten butik där man kan köpa strutskött, dammvippor, och ägg(skal). Även fik.

Travbanan ligger alldeles bredvid och det brukar vara kallblodslopp där.

Framtidsmuseet ligger i centrum, är väll mycket för barn där, men lite intressant kan det vara att gå och strosa runt.

Turridning finns på islandshästar i Lerbäcken.

Torsångs café är helt underbart. Dock vet jag inte hur/om det är öppet på hösten? Sveriges vackraste (i mitt tycke) kyrka ligger mitt emot också.

Yoump är en stor byggnad full med trampoliner och studsmattor, kanske inte så jättekul att åka iväg på själv, men har hört många som varit där och haft skiiiitkul! Mitt emot det ligger en jättestor second hand butik, har aldrig varit in där själv så kan inte säga något om utbudet.

Utanför Borlänge har du tex Carl Larsson-gården, Ornässtugan, och Falu gruva. Solvarvo marknad är en ganska populär marknad (eller var iallafall), och den brukar vara i september/oktober. Även Rättviks höstmarknad är väldigt populär, men det är ca 1 h från Borlänge.

Dalarnas museum ligger också mitt i Falun (15 min resa från Borlänge)

Finns något äventyrsgrejs utanför Borlänge, i ulfshyttan. Där kan man åka på tur i typ kajaker (?) och det finns säkert massvis mer, jag tror dom är ganska stora faktist.

I långshyttan har/finns det en älgpark.

Mellsta i Borlänge har väldigt fina motionsslingor.

Har tyvärr ingen koll alls på matställen där längre, mer än att chop-chop öppnar i oktober! :love:
Lerbäcken har inte bara turridning utan ridskola på ialandshäst, mycket trevligt med duktiga instruktörer!
 
Lerbäcken har inte bara turridning utan ridskola på ialandshäst, mycket trevligt med duktiga instruktörer!

Ja, men vad jag förstod så skulle väll inte TS vara i Borlänge en jättelång period, så tipsade enbart om turridning pga det.

För övrigt så var det där jag började rida när dom hade vanlig ridskola där, måååånga minnen därifrån! :love:
 

Liknande trådar

Hemmet Vi kommer att flytta inom en inte alltför avlägsen framtid och funderar på att söka oss upp till ungefär 40 mil från där vi bor nu. Ni...
Svar
15
· Visningar
919
Senast: Pilot
·
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 894
Senast: nyttnick
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 758
Skola & Jobb Jag vet inte om det är för att jag blivit gammal, det har varit den mest tragiska semesterperioden ever, eller om jag verkligen bara...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 238
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp