Borlänge, vad gör en där?

Petruska

Trådstartare
Mycket tyder på att jag under en period inom en inte alltför avlägsen framtid kommer att tillbringa en del fritid (även arbetstid, men det är ett mindre problem) i Borlänge. Troligen utan sällskap av någon jag känner.

Detta oroar mig rätt mycket.

Borlänge, känner någon till den orten? Vad gör en där?

Typ vintersporter är inte min grej, dessvärre.
 
Man flyr från detta trista elände till stad :angel:

Nä men, Rommetravet som nämnts. I centrum finns främst krogar och restauranger. Finns bio, bowling, escape the room och lite sånt.
Beror ju på vad du gillar också naturligtvis. Natur? Historia? Teknik? Konst? Nån idrott? Sitta i en park och kolla på folk? Åka gammal moppe? Cruising? Epor? Loppisar? Kolla på strutsar? Bada? Simma? Träna? Rida?

The list goes on :p
 
Frågan är väl vad man gör hemma och så gör man samma sak där. Man skaffar sig en medryttarhäst och rider lite, man går på gym kanske. Ska du bo på hotell föreslår jag Galaxen så du kan bubbla i jacuzzin en stund och kanske ligga i bastun innan du ska sova. Man shoppar i Kupolen, man äter middag på någon av de trevliga restaurangerna kring stadskärnan, osv. Borlänge är ju en relativt stor stad ändå, så allting finns ju.
 
Mycket tyder på att jag under en period inom en inte alltför avlägsen framtid kommer att tillbringa en del fritid (även arbetstid, men det är ett mindre problem) i Borlänge. Troligen utan sällskap av någon jag känner.

Detta oroar mig rätt mycket.

Borlänge, känner någon till den orten? Vad gör en där?

Typ vintersporter är inte min grej, dessvärre.
Mitt spontana svar är "man åker till Falun" men det mer verklighetsbaserade är att Borlänge upplever jag som en rätt trist stad, det finns shopping vid kupolen och stort badhus med äventyrsbad. Tråkigt att du fick undervisningen i Borlänge istället för Falun. Men kolla om du inte kan bo i Falun istället, det går pendlarbussar mellan orterna just för högskolan.
 
Mycket tyder på att jag under en period inom en inte alltför avlägsen framtid kommer att tillbringa en del fritid (även arbetstid, men det är ett mindre problem) i Borlänge. Troligen utan sällskap av någon jag känner.

Detta oroar mig rätt mycket.

Borlänge, känner någon till den orten? Vad gör en där?

Typ vintersporter är inte min grej, dessvärre.

Hälsar på mig i Svärdsjö och äter rökta räkor ;)

Annars tipsar jag om Falu gruva, Siljansringen, Hedemora med omgivning samt Avesta (geologi, natur, historia/industrihistoria samt lite konst).
 
Borlänge är väl som vilken annan stad som helst. Hyfsat stor stad ändå, Finns köpcentrum, alla stor butiker som Ikea, outletbutiker, bio, äventyrscentrum (escape room, lazerdoom fanns förut vet inte om det finns kvar), äventyrsbad, massor av fik (Frostbrunnsdalen rekommenderas), handelsträdgårdar (Bäsna och torsång), shalins struts, travbanan i romme. Mycket fin natur, och det finns säkert många ställen att vandra på om man gillar det. I Mellsta finns en större skog med massor av olika spår för löpning/promenad. Loppisar finns i massor omkring i byarna, bland annat ludvika där jg bor finns det 2 stora utomhusloppisar varje lördag sommaren ut.
 
Mycket tyder på att jag under en period inom en inte alltför avlägsen framtid kommer att tillbringa en del fritid (även arbetstid, men det är ett mindre problem) i Borlänge. Troligen utan sällskap av någon jag känner.

Detta oroar mig rätt mycket.

Borlänge, känner någon till den orten? Vad gör en där?

Typ vintersporter är inte min grej, dessvärre.

När jag var i Borlänge tog vi en tur till Sundborn och Carl Larsson-gården. Det var riktigt trevligt!
Vi bodde i en stuga utanför Borlänge och det finns mycket fina skogar däromkring. Så beroende på när du är där - svampplockning? Skogsvandring? Turridning?
Såg någon reklam där om någon grotta (eller gruva?) man kunde besöka. Äventyrsgruvan eller något sådant hette den.
 
När jag var i Borlänge tog vi en tur till Sundborn och Carl Larsson-gården. Det var riktigt trevligt!
Vi bodde i en stuga utanför Borlänge och det finns mycket fina skogar däromkring. Så beroende på när du är där - svampplockning? Skogsvandring? Turridning?
Såg någon reklam där om någon grotta (eller gruva?) man kunde besöka. Äventyrsgruvan eller något sådant hette den.

Äventyrsgruvan i Tuna-Hästberg :) Det är en gammal järnmalmsgruva (seriöst, vi är mitt i Bergslagens hjärtland... kastar man en sten hamnar den i ett gruvhål :D).
 
Det beror ju på vad du vill göra? Kultur och museum finns ju i massor runt omkring. Borlänges omnejd är bedårande vacker längs Dalälven, däremot är centrum kanske inte ”världskul”...
Fikar gör man i Torsång. Dalarnas äldsta café. Rekommenderar också Wahlmans i Hedemora om man åker en bit.
Vacker natur; Bispbergs klack och Säterdalen bl a.

Ridhus och klubbar finns det gott om i närheten (Säter, Falun mfl.). Många privata ridhus där det anordnas träningar och kurser. Travet såklart - där ordnas också populärt drive-in bingo!
Besök Sahlins struts och handla diverse strutsprodukter.
Inte långt från Borlänge ligger Kulinariet där man kan se Skedvibröd tillverkas och handla (och äta gott) olika lokala matvaror av hög kvalitet.

Teater och musik är stort i Borlänge. Konserter är det ofta.

Är du dessutom lite intresserad av raggarbilar har du kommit till rätt landsända - runt om Borlänge anordnas veteranbilsträffar och cruising hela sommarhalvåret. Folkrace och sportbilar är också populärt.

Kanske träna klättring? Hallar för nästan alla sporter finns.

Så det beror ju lite på vad du vill göra som sagt. Tid kan man ju döda på Ikea med omgivande butiker (förutom själva Kupolen).
 
Hmm. Det handlar bara om några dagar i veckan under några veckor under senare delen av hösten. (Och jag hyser fortfarande visst hopp om att kunna skicka en yngre medarbetare i mitt ställe.)

Jag tänker att medrytteri och sånt går bort, pga den korta tiden.

Vad gäller livet "på stan", så är det väl egentligen där min oro för att försmäkta har sitt fokus. Jag gillar lite ruffiga fik och restauranger, gärna lite alternativa sådär (vegekoreko eller så), gärna lite hipstriga. Gärna av den karaktären att det inte känns awkward att sitta och läsa en bok eller skriva på datorn. Detta har jag sällan sett i mindre städer i Sverige.

När det gäller utflykter, och sådant, svämmar ju tråden över av tips! Det är jag jätteglad för! Gruvor och parker och handelsträdgårdar och djur och natur i alla möjliga former, gillar jag mycket. Och kulturmiljöer, industriminnen och sådant! Och udda grejer med mat, som strutsarna!

Sen funderar jag helt enkelt på någon form av träning. Det passar ju bra när jag inte har hästen med mig. Jag funderar på typ Friskis, eller kanske på att ta i lite mer och tex klättra.

Jobb, träning, och utflykter för de lite längre lediga stunderna, så bör jag överleva detta.
 
Hmm. Det handlar bara om några dagar i veckan under några veckor under senare delen av hösten. (Och jag hyser fortfarande visst hopp om att kunna skicka en yngre medarbetare i mitt ställe.)

Jag tänker att medrytteri och sånt går bort, pga den korta tiden.

Vad gäller livet "på stan", så är det väl egentligen där min oro för att försmäkta har sitt fokus. Jag gillar lite ruffiga fik och restauranger, gärna lite alternativa sådär (vegekoreko eller så), gärna lite hipstriga. Gärna av den karaktären att det inte känns awkward att sitta och läsa en bok eller skriva på datorn. Detta har jag sällan sett i mindre städer i Sverige.

När det gäller utflykter, och sådant, svämmar ju tråden över av tips! Det är jag jätteglad för! Gruvor och parker och handelsträdgårdar och djur och natur i alla möjliga former, gillar jag mycket. Och kulturmiljöer, industriminnen och sådant! Och udda grejer med mat, som strutsarna!

Sen funderar jag helt enkelt på någon form av träning. Det passar ju bra när jag inte har hästen med mig. Jag funderar på typ Friskis, eller kanske på att ta i lite mer och tex klättra.

Jobb, träning, och utflykter för de lite längre lediga stunderna, så bör jag överleva detta.

Seriöst, hamnar du i Borlänge får du gärna hälsa på för räkor. Vare sig jag eller katten bits ;) :D
 

Liknande trådar

Hemmet Vi kommer att flytta inom en inte alltför avlägsen framtid och funderar på att söka oss upp till ungefär 40 mil från där vi bor nu. Ni...
Svar
15
· Visningar
919
Senast: Pilot
·
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 894
Senast: nyttnick
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 758
Skola & Jobb Jag vet inte om det är för att jag blivit gammal, det har varit den mest tragiska semesterperioden ever, eller om jag verkligen bara...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 238
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp