Börjar närma sig fölning...(Frågor?)

lillamy73

Trådstartare
Mitt sto är idag på 278 dagar idag.

Hon har börjat att fylla sina juver lite nu har jag sett.
Men det är ju ett tag kvar tills det är dax.

Funderingen i det hela är att när det är dags.
Så hur ska jag göra med ute tid när jag och maken är på jobbet?
Det är ju för kallt att föla ute på backen.
Från när bör hon vara inne när jag åker till jobbet i såfall?
Det är hennes första föl.

Kommer säkert med mer frågor vart efter tiden går?

mvh
Carina

Sv: Börjar närma sig fölning...(Frågor?)

De flesta fölar nattetid inne i boxen, vi gjorde så att vi mätte kalkhalten i mjölken och när det var dags enligt den så sov vi i stallet. Alltså var stoet endast 'ensam' några timmar dagtid. Alla våra 3 föl har fötts efter 12-slaget på natten.

Mitt sto är på 260 ca och till mig har de sagt att jag inte behöver oroa mig..hon kniper tills vädret är fint om hon ska föla ute..el. så väntar hon väl som de andra säger tills hon kommer in till kvällen.. Jag hoppas att det blir så..
Hon kan ju gärna vänta tills april och jag hoppas på en fin vår, den brukar ju komma tidigt..
Lycka Till!!

Mitt sto är på 256d nu, jag har köpt sån som man kollar kalkhalten med, det är super enkelt och kostar inte så mkt, jag köpte min där man kan köpa blodprov och urinprov för att se om stoet är dräktigt! Tror sidan heter www.avelssto.se

Vi hade kalkstickor kvar från 2003 när mitt första föl föddes, jag minns inte var de införskaffades tyvärr.

Fölet 2003 kom på dygn 330 (sto född i april). 2008 kom de på 337 (hingst född i mars) och 328 (sto född i juni).

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 293
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 878
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 654
Samhälle Långt inlägg 🙈 Jag miljötränade ena hunden idag, först tog vi en promenad och sedan som vi brukar så tränar jag utanför en butik medan...
2
Svar
29
· Visningar
3 931
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka