Börja spårträna

falukorw

Trådstartare
Har tänkt att jag ska börja tävla spår med Nova i år och då ska hon ju markera spårpinnarna. Detta har jag tränat in innomhus så att hon nu markerar den och även kommer och lämnar till mig, ungefär på samma sätt som om apporterar annat jag ber henne om. Men hur sjutton gör man för att hon ska förstå att hon i spåret ska hämta pinnen och lämna till mig? Hur har ni gjort när ni lärt in det?
Nu har jag inte testat ute i ett spår pga vädret men kan vara bra att veta vilken grund man ska lägga och om jag kan göra något mer innomhus.

Sv: Börja spårträna

Jag har gjort som så här: Lekt med pinnen, så hunden får upp intresset för den, satt hunden, sprungit iväg och gömt den ( bara nån meter ), sen skickat hunden för att leta. Vid minsta lilla intresse/ markering så har det blivit mycket beröm. Ganska snabbt begriper de att de ska plocka upp pinnen och sen lämna över den.

Har även inomhus använt en hink med pinnar i som ska plockas och lämnas. Börjar i samma rum som hunden är, sen avancerar vi till att flytta hinken med pinnarna i till andra rum.

Tyvärr är jag värdelös på att förklara, men hoppas du förstått nånting. Lycka till!

Det är ju just det. Det har han inte förstått. Spåret är så kul o självbelönande att han bara tuffar på. Sliter mitt hår. Hämta pinnar o lämna är inga problem utanför spåret. Men att plocka upp dom i spåret fungerar inte. :eek:

kommer följa tråden

Har tänkt att jag ska börja tävla spår med Nova i år och då ska hon ju markera spårpinnarna. Detta har jag tränat in innomhus så att hon nu markerar den och även kommer och lämnar till mig, ungefär på samma sätt som om apporterar annat jag ber henne om. Men hur sjutton gör man för att hon ska förstå att hon i spåret ska hämta pinnen och lämna till mig? Hur har ni gjort när ni lärt in det?
Nu har jag inte testat ute i ett spår pga vädret men kan vara bra att veta vilken grund man ska lägga och om jag kan göra något mer innomhus.

Det finns inget som säger att hon måste apportera spårapporterna. Hon skall markera dem, vilket kan göras på olika sätt. En av mina hundar doppade ner nosen, andra sätt är ligg/sitt-markering. Det viktigaste på appellspåret där domarna ser allting är ju att de ser markeringen.

Tror inte det blir något problem för henne att apportera dom, men det vet jag ju inte förän jag testa ute i spåret. Annars så ska jag ha dina tips i åtanke.
Jag är ju helt nybörjare på detta med personspår, men hunden brukar alltså fatta att den ska markera pinnarna i spåret?
Hur gör ni som tränar/tävlar spår från början? Alltså hur startar ni?
Att spåra kan hon redan så det oroar jag mig inte för men detta med spårpinnen...

Kul att se fler dvärgschnauzrar ute i bruksgrenarna :laugh:! Älskar att se DS köra budföringar, det brukar vara som små kanonkulor :D! Och kul att se "småttingarna" köra brukslydnaden bland alla stora hundar!

/MosterMia, som hoppas att min nästa DS ska ärva sin mors "brukshundstemperament"!

Ja, jag hoppas att vi kan tävla under året :) Har gett mig sjutton på att om vi inte blir årets allroundhund 2010 ska vi iaf bli det 2011! Men hoppas det går vägen även i år, lika många poäng som förra årets vinnare har vi iaf nu :)

Vad spännande, ska du ha en till DS? Trodde du bara körde aussie nu? Blir nyfiken, vilken tik du ska ha från? Kan vara intressant för mig när jag letar hane till Nova eftersom jag vill ha någon med MYCKET motor :D

Det kanske kommer med spårmognaden.
Min ena lärde jag att apportera pinnarna :crazy: Idag får jag fint flisade pinnar om jag väntar tills han kommer ända fram :cool:

Med spårmognaden så vet han att dessa pinnar betyder mycket för mig så han skulle aldrig klivar över en men när han hittar och plockar upp så ropar jag loss och springer :D. Man får neddrag om pinnarna är mycket tuggade på tävling så det är en väldigt fördel att lära hunden sitt eller liggmarkera istället. Om man har en tuggis då.

Från början så var spåret väldigt självbelönande så då sket han i pinnarna, jag började markera var pinnarna låg och på så sätt stannade jag, han kunde inte fortsätta förrän han markerat apporten. När det väl hände så var det bingo!

Ett viktig tänk när man lägger flera apporter är att bli lika glad för varje pinne som för slutpinnen.
Ex om man lägger fem apporter + slut, då ska man tänka 6 slut, dvs man belönar lika mycket för alla apporter som hunden hittar.

Lycka till!

Liknande trådar

Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 098
Senast: snöflingor
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 276
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 827
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 348

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka