Börja rida privat

Sv: Börja rida privat

Nej det är klart. Världenutanför ridskolan är inte alltid lika underbar som man tror. Men ridskolan jag började på var stor och hästarna var mycket slitna, trötta och gamla. Men så fanns det ju pigga hästar där med, men de va inte så de var inte himla roliga att rida.

När jag sedan började på en liten privat ridskola, där hästarna inte var lika slitna och inte hade tiotals ungar klängandes på sig varje minut så fick jag intrycket av det. Men såklart finns det slöa privathästar med. Men ridskolehästar är ofta mer slitna och självgående eftersom de gör nästan samma saker hela tiden.

Fast det gör ju många privathästar också. Samma sak hela tiden, alltså, det är ju inte alla privatryttare som varierar sin träning så mycket. Däremot upplever jag att ridskolehästar ofta är lite mer jämna i sin kondition, de får ju liksom göra hela paletten av övningar + lite hoppning regelbundet, medan många privathästar kan vara lite mer ojämna. Men jag skulle säga att det är större skillnad på privat icke-tävlingshäst och privat msv-häst, än på en privat lättklasshäst och en ridskolehäst som tävlar lätt klass.

Slitna vet jag inte, det har väl mer med ålder och så att göra? En tioårig ridskolehäst är ju inte nödvändigtvis mer sliten än en tioårig privathäst.

Jag tycker det bästa har varit kombinationen av ridskola och medryttarhäst: mängdträningen och hästkunskaperna på medryttarhästen, teknikträningen och tävlandet på ridskolan.

Jag praoade på en liten ridskola (tio hästar, en tränare) när jag var 13 eller 14. På den vägen övergav jag ridningen på storridskolan och började rida privat för den lilla istället. Mot att jobba i stallet fick jag rida privatlektioner gratis, och när jag jobbade fick jag rida ut/träna om jag ville. Har aldrig lärt mig så mycket i hela mitt liv - lärde mig både vad det innebär att sköta ett stall, att rida bättre, att tömköra och köra, att longera, att markarbeta...

Om jag vore som du skulle jag försöka mig på något liknande. Fråga runt om mindre ställen behöver hjälp och/eller betala för privatlektioner. Ditt självförtroende kommer bli bättre och du kommer att ha en tränare som verkligen kan ge ett ärligt svar på vad ditt nästa steg borde bli. :) Lycka till!

du kanske kan rida en termin på ridskolan då du även har medryttarhäst om du har tid, och om det sedan känns bra så kan du sluta på ridskolan och bara rida privat.

Hejhej (:
kanske postat detta i fel tråd?

jag har ett tag nu funderat på att sluta på ridskolan och börja rida privathäst,
men jag är lite tveksam.
Jag är ju inte världens duktigaste ryttare precis, men känner att vi bara gör samma saker om och om igen på ridskolan. Hästarna bara lunkar efter varandra.
Men sen funderade jag också på att om jag skaffar t.ex. medryttarhäst kanske jag förstör den, rider helt fel och så.
Och om jag är redo för det steget :confused:

Så, ni som hoppade av ridskolan och började rida lektioner på privathäst, hur gick det för er? Utvecklar man sin ridning bättre då? Och hur var det förövrigt till skillnad från ridskolan? :)

Tycker definitivt att du ska ta privat lektioner, man lär sig sååå himla fort och mycket bättre än på ridskola tycker jag.
Jag själv hade bara tagit hand om en shettis i 4 år (från ålder 6 till 10) sen red jag på ridskola i ett halvt år och sen fick jag redan min första ponny, trots att jag knappt kunde rida.. 3 år senare fick jag privatlektioner, och efter några veckor (ridläraren skulle tyvärr flytta) hade jag lärt mig MASSOR. ungefär så mycket som man på ridskola skulle lära sig på 2 år ;)

Skaffa en medryttarhäst utöver ridskolan först. Sen efter ett år kanske så kan du ju kanske sluta rida på ridskolan om du rider för instruktör på medryttarhästen. Om du vill utvecklas och inte få massa ovanor åtminstone. Tro mig, utan lektioner i två år och du ska ta igen det så inser du hur dumt det var ;) Men om du bara är intresserad av att lunka runt i skogen osv så behöver du ju inte rida så ofta för tränare, bara underhålla din ridning får både din och hästens skull.

Jag har lärt mig tusen gånger mer genom att börja rida privathäst istället för ridskola och har nu min egen häst ! Jag tycker absolut att om du känner att du inte kommer någon stans på ridskolan ska du leta efter en häst att bli tex medryttare.

Leta efter en rutinerad och lugn häst som kan lära dig, så att du inte hamnar på någon häst som är under utbildining! Jag började rida ett halvblod på nitton år som lärdde mig otroligt mycket och inte bara vad gäller ridning. Började att rida omkring i skogen och bara lära känna hästen sen kom det mesta naturligt.
Du kan ju börja rida för en tränare? :) eller kanske hästens ägare kan hjälpa dig i början.

Lycka till:)

Jag hade ridit i 10 år på ridskola samt arbetat i stall under ett par innan jag började rida enbart privathäst. Efter två år med bara ett fåtal lektioner (kanske 6-7 ggr / år) hade jag dels lärt mig massor om hästen jag red, samt lärt in så mycket ovanor att jag fortfarande, 4 år senare kämpar med att få bort...

Jag jobbade (jobbar) samtidigt på en mindre ridskola och gav lektioner där, och insåg så småningom att även om jag kan se vad som ska göras från marken så är det svårt att känna när man sitter till häst :) Så jag red ett år på en annan ridskola, köpte egen häst, skaffade tränare som jag rider för minst en gång i veckan och utvecklas mycket som ryttare och ekipage. Mina ovanor har jag dock väldigt lätt för att falla in i när jag sitter själv på ryggen, utan någon som vakar över mig, vilket jag inte gjorde på samma sätt när jag var regelbundet tränad under ridskoletiden.

Å andra sidan har jag lärt mycket annat om häst och ridning, och fått en större hästkänsla... Så jag skulle råda att om du vill lämna ridskolelivet för privathäst att ta lektioner regelbundet, antingen på medryttarhäst eller på annat sätt, det är så lätt att hamna i ovanor som är jobbiga att få bort :)

Jag började rida på medryttarhäst när jag ridit på ridskola i 11 år. Innan jag började som medryttare på min medryttarhäst hade jag hjälpt till med två andra hästar i stallet under ett par år. Började med kanske varannan månad, och sen blev det en gång i veckan senare.

Jag fortsatte att rida på ridskola fram till i vintras (då hade jag varit medryttare i 2,5 år och ridit så ofta jag hann, ca 3 gånger i veckan + 1 gång på ridskolan) då köpte jag min medryttarhäst och hade inte råd att både träna privat med honom, äga honom och rida på ridskola.

Jag tycker det är jättebra med medryttarhäst OM man fortsätter rida för tränare minst en gång i månaden. Annars är det så lätt att man går bakåt istället. Speciellt när man är i det stadiet som du är, att man känner att det inte går framåt och börjar ledsna lite. Då är det jätteviktigt att ha någon som verkligen pushar en framåt och fortsätter att lära en.

Om du inte kan rida kvar på ridskolan och ha medryttarhäst så se till att fortsätta träna privat med medryttarhästen, minst en gång i månaden tycker jag är vettigt.

Har sett många som slutar rida när det är i det där mellanstadiet som är innan man får börja rida självstänigt i grupp på ridskolan, och de som inte fortsätter träna på privat har blivit riktigt dåliga ryttare tyvärr. Finns säkert undantag, men så upplever jag det på de jag känner.

Lycka till, hoppas du hittar en bra medryttarhäst och tränare.;)

Jag tycker defenitivt att du ska bli medryttare! Jag är själv 15 år och har ridit i två år på ridskola. Jag har läst mycket om hästskötsel och varit mycket i stallet och ska själv skaffa en medryttarhäst. Jag tycker såhär: Känner du att du är redo för en medryttarhäst så ska du skaffa en. Känner du att du inte är det ska du inte skaffa en. Man känner oftast själv vad man bör kunna. Jag tycker det viktigaste är att man kan rida hästen i alla gångarter. Ha ridit barbacka i både skritt, trav och galopp, samt hoppa kanske 50 cm hinder. Man ska också kunna de vardagliga rutinerna om hästens skötsel,samt stallskötsel. Du bör också kunna de vanligaste sjukdommarna och kunna ge första hjälpen på en häst i väntan på vetrinär. Men det viktigaste av allt är ändå att du är ansvarfull och har det stora INTRESSET för hästar. Har man det så är man mogen för en medryttarhäst!

Man behöver väl inte kunna första hjälpen heller för att bli medryttare. Det ansvaret är fortfarande ägarens. Självklart är det bra att känna till vanliga sjukdomar och så, men jag anser att det är bättre att vara mer insatt i säkerhet och förebyggande arbete. Tex ha ridvett och kunna känna igenom hästen. Att kunna se och känna att hästen haltar är ju viktigare än att kunna konstatera vad hästen lider av.
Kan man bara konstatera att något är fel så är det ju upp till ägaren och vet att sköta resten. Och som sagt, att vara riskmedveten och i bästa mån kunna förebygga olyckor och skador. Tex inte rusa fram i full galopp på en trafikerad väg eller liknande. Det klarar man sig långt på, resten lär man sig efterhand.

Jag kände lite som du innan jag blev medryttare. Jag hade ridit i 5 år på ridskola, vart skötare på en ridskolehäst, men skulle ja våga ta steget? Jag hade som vanligt en stor längtan efter egen häst och det skulle isf vara ett kliv mot det :p Tillslut frågade ja mamma och pappa; pappa sa halvt ja, han har alltid velat att jag ska bli duktig med hästar som hans systrar var, mamma sa att hon inte ville att ja skulle rida på vintern för det va halt och bla bla bla...
Till sluit la ja iaf upp min annons och satt 24/7 och letade efter en medryttarhäst. Mamma hade fortfarande inte sagt ja (nu när ja tänker tillbaka xD) men ja och pappa åkte och provred, sen var det bestämt: Jag var medryttare! Jag vart sjukt glad och hade turen att hästen stod i stallet på ägarens gård.

I början var de lite svårt att lägga upp passen och att man hela tiden måste välja själv, men oj vad man lär sig! Man märker typ direkt efter ett tag om hästen känns trött/hängig, vilket man aldrig skulle gjort på ridskolan. Där springer hästarna ju bara efter den framför :p

Nu läste jag inte hela tråden, vet inte om du kanske tom har börjat som medryttare. Men jag tycker verkligen att du ska göra det :) Man har så himla kul, och det är ju underbart att kunna säga att man är medryttare om nån tex frågar om man rider :D

Lycka till!

I mina unga år gick jag på en rad olika rid-och hästskolor men kände efter ett tag att jag fått nog utav detta, det är precis som du beskrev det, samma visa om igen. Enligt min mening så lärde jag mig inte mycket om att rida hästen i rätt form osv utan på ridskolan skulle man kunna reglera tempo och styra. Så jag bestämde mig för att börja hos en privatlärare och JISSES alltså! En helt ny värld dök upp framför mina ögon. Det var som att börja om på nytt, jag kände mig som en nybörjare igen. Man märkte hur svårt det var att komma ifrån dessa "ridskolevanor". Även om min lärare var en sjuhelsikes kärring som klagade och gnällde på mig så lärde jag mig mer än någonsin. Efter detta skaffade jag mig en medryttarhäst, då jag kände att jag kunde rida och sköta en häst rätt. Sen gick jag vidare till egen häst och nu har man ett tiotal här hemma. :)

Tycker du ska kombinera privatlektioner med medryttare, det är bästa lösningen! Och det finns säkert någon passande häst för din kunskapsnivå också. ;)

Vad roligt att du känner att du vill komma vidare med din ridning! :laugh:

Om du är orolig för att "förstöra" ev medryttarhäst så tycker jag att du ska kolla efter äldre välskolade hästar att rida (sk läromästare)

Försök även att hitta en ägare som är kunnig inom ridning, ev som utbildar och undervisar både hästar och hästägare.. (fråga runt lite om personen, be om referenser etc)

Be att få rida lektion för ägaren eller någon annan duktig instruktör för att du skall komma ännu längre i din ridning. (Privatlektioner på en privathäst)
Nöj dig inte med att "bara" rida själv på banan eller i skogen (vilket jag oxå tycker att du skall göra för att känna och reflektera lite själv)

Till en början kan du ju fortsätta rida på ridskolan tills du känner vad som blir mest rätt för dig.

Lycka till

Svårt att säga, klart att man utvecklas mera på en privathäst än på ridskola nu för tiden. Men om du fortfarande känner dig lite osäker såskulle jag fortsätta att rida på ridskola.
Är inte alla som har medryttare som tillåter att ha lektion för tränare på sin häst. Mycket att tänka igenom först.
Det kan bli bättre med medryttare men kan även bli sämre. Jag började alldeles förtidigt som medryttare min föräldrar kunde inget och jag hade egentligen ingen aning hur man tränade en häst. Eller hur mkt extra jobb det kan bli.
Jag skulle ha haft en medryttar häst vid sida och fortsätta med ridskola tills att jag kände att jag hade allt under kontroll.. Det är lite av en chock när man byter från ridskolehäst till en privathäst, om man nu inte har prövat några gånger innan. Men jag skulle nog säga att privathästarna har lite mer "liv" i sig än en ridskolehäst. Så var det iaf på de ridskolor som jag har gått på finns säker undantag.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
623
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 672
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV