Börja raka sig..hur börja?

Sv: Börja raka sig..hur börja?

Använde rakhyvel när jag var i den åldern. Jag skar mig många gånger innan jag lärde mig hur man hanterar den. Learning by doing ;) annars kanske epilator är bra? Jag har aldrig blivit riktigt klok på hårborttagningskräm. Den är helt värdelös enligt min erfarenhet. Jag provade ett par olika innan jag gav upp hoppet och köpte nya rakblad.

Kl
Jag undrar vlite över formuleringen, om hon ska få Lov att raka sig eller ej. Om barnet är tolv så verkar det rimligt för mig att hon ska få lov att bestämma över sin kropp iallafall när det gäller ickepermanenta och relativt ofarliga saker.

Jag hade aldrig kommit på tanken på att jag skulle behöva en föräldrers tillåtelse för att raka mig i den åldern (inte för att jag hade kommit på tanken att raka mig heller..)

Förbud hade jag reserverat för viktigare saker.

Kl
Jag undrar vlite över formuleringen, om hon ska få Lov att raka sig eller ej. Om barnet är tolv så verkar det rimligt för mig att hon ska få lov att bestämma över sin kropp iallafall när det gäller ickepermanenta och relativt ofarliga saker.

Jag hade aldrig kommit på tanken på att jag skulle behöva en föräldrers tillåtelse för att raka mig i den åldern (inte för att jag hade kommit på tanken att raka mig heller..)

Förbud hade jag reserverat för viktigare saker.

Alla tänker vi olika.
För mig är nyss fyllda tolv ett "väldigt mkt barn fortfarande".

Ioch med att hon kom med detta pga att kompisar påpekat det är det ju inget direkt helt eget val från hennes sida.
Så jag ville vara helt säker på att hon vet vad hon gör och tänker efter noga innan och att hon gör det för SIN EGEN skull och inte pga att ungarna runt om säger att det är äckligt med 4 strån

annorlunda.

Man kan så klart säga att rakning är onödig för alla, men när du själv ingår i den här trenden fattar jag inte problemet med att dottern vill raka sig.

En ganska stor orsak är ju att jag är vuxen och hon nyss fyllda tolv och har aldrig nämnt rakning förrens barnen kring henne började säga att det va äckligt med hennes 4 strån.
Då vill jag gärna förbli den vuxna och tala med henne angående detta så hon verkligen rakar sig för SIN skull och inte pga av press.

Sen känner jag dottern ganska väl och hon är verkligen fortfarande barnet i beteende och handlingar.
Bättre då att tala kring det än att bara göra för att det är en trend

Jag blir upprörd när man blandar in små barn, jag pratar om unga kvinnor, möjligen flickor som börjar bli unga kvinnor! Att blanda in små barn i den här frågan är bara perverst!

För många är faktiskt 12 år ett barn. Man är inte ens "byxmyndig".

Och var går gränsen i så fall? En 9åring som vill raka sig? En 8åring? När kan man anses "börja bli en ung kvinna"?

Perverst? Ja, det vore perverst att raka en bebis, men uppenbarligen fick någon i tråden det "tipset". Och om gränsen var 14-15 för att raka under armar när jag var ung och sen blev gränsen nu att raka på armar och på ben vid 12; det må vara det som känns mest "naturligt" för de som är unga nu, men det är nog inte så att hårväxtens kommande har förändras SÅ väldeligt på ca 30 år. Det är nog något annat som spökar; typ ... normer?

Jag tycker att 12 år är lagom, då går man i 6:an och ska börja 7:an! :)

Det är också då smink, BH, stringtrosor, disco&hångla och killar börjar komma in i bilden på "allvar"!
(I alla fall på "min tid" och jag är 23 nu, så det var ett tag sen! ;))

Jag tycker att 12 år är lagom, då går man i 6:an och ska börja 7:an! :)

Det är också då smink, BH, stringtrosor, disco&hångla och killar börjar komma in i bilden på "allvar"!
(I alla fall på "min tid" och jag är 23 nu, så det var ett tag sen! ;))

Ja, det tycker du. Det är ju just det jag säger. TS tycker förmodligen inte det. Och jag tycker också att 12 är tidigt för att börja med smink, BH, string mm. Om det är FÖR tidigt är en annan fråga... (som man ju som förälder ställs inför; "jag FÖRBJUDER dig" fungerar inte i längden.... det gäller att hitta kompromisser och någonstans för sig själv känna sig bekväm med vid vilken ålder olika typer av kompromisser är vettiga).

Jag är 43 och tiderna var naturligtvis andra då. Det beror ju också på närmiljön; vilken ort man växer upp på, vilken skola man går på osv. Det jag menar är att normerna skiftar över tid. Och det är ju ungefär det som TS också "brottas" med.

Själv minns jag att jag aldrig i livet skulle talat om för klasskamraterna att jag och kompisen faktiskt fortfarande "lekte" med Barbie när vi var 13 år fyllda. Och idag; som vuxen; kan jag tycka att det är synd att man (jag) skulle ens BEHÖVA skämmas och dölja det. Man är barn så kort tid i livet. För många blir det ett ganska starkt grupptryck som gör att man t ex slutar leka med dockor, klättra i träd, leka med käpphästar (som jag skämdes för att jag gjorde när jag var kring 11). Och det är väl det TS tampas med; just känslan av att dottern egentligen inte hade brytt sig det minsta om håren ifall inte x antal kamrater talat om för henne att hon "borde" raka sig.

(Hångel, om än inte särskilt avancerat; ägnade vi oss åt när vi var kring 11-12. Sen hände för mig ingenting, ingenting, ingenting och först när jag var 17 tungkysstes jag med en kille. :D)

Att säga att TS "försöker få sin dotter utanför" är väldigt hårt. Jag reagerade på det. Ditt tyckande och din norm är inte någon slags objektiv sanning. Det du tycker är det normala tycker kanske inte alla andra. Det finns ingen objektiv sanning om rakningens vara eller inte.

Du skriver och formulerar väldigt bra .

Vi verkar ha ganska lika syn på saken, och jag vill verkligen ge det ett försök att "hålla kvar" dottern i barnasinnet så länge det går. Jag förstår ju själv att jag inte kan tvinga henne att vara barn för evigt;)

Jag känner igen mig när det gäller lekandet vid 12-13 års ålder. Jag och bästa väninnan lekte med små hårda ponnys och så kul vi hade! Vi hade ridskolor och privatstall och gjorde stamtavlor:) Och lekte häst gjorde vi oxå,massor. Cyklarna va hästar ibland oxå:D

Och sådan är dottern oxå. Kan sitta timmar och leka med sina Schleich-hästar , möblera bland gosedjuren ,föredrar "barn-filmer" (trots att vännerna nu kollar på twilight, Hungergames etc.) och galopperar runt på gårdsplan:p

Lite OT,

men kan det vara så att de som bor inne i städerna faktiskt ÄR lite tidigare?

Vi bor på landet, men nära stan, och som ex. tar jag en tjej som varit bästa väninna med dottern.
Hon umgås nu mkt med de som bor inne i stan. Hon har på bara den korta tiden då hon börjat umgås med "statstjejerna" ändrats kolossalt från att va som dottern till mer medveten om mode,smink etc.
Dom är dock inte så bra vänner längre tyvärr då just dessa tjejer är på dottern mkt just pga att hon inte "hänger" med.
Men som tur är står dottern för att hon inte har lust och hellre är m hästarna eller leker....puh:p

Antagligen en av anledningarna jag nu tycker det är synd att hon ska "tvingas" till hår-ansning pga av b la dessa tjejer:(

Jag håller med om att det kanske var onödigt hårt! Men samtidugt gäller ju det inte rökning eller att hon dricker.
Utan om ett mode som inte kommer att försvinna, och hår växer ut igen! Varför då förbjuda något som alla andra gör och som faktiskt inte är skadligt?! Dottern kanske tom utvecklas och växer ett steg om hon tillåts bli vuxen i samma takt som sina vänner? :)
Att bli utanför i den åldern är ju förödande för fortsatt gemenskap osv inför högstadiet!

Själv tycker jag att det är skrämmande att hårväxt eller inte kan skapa ett "utanför". DET tycker jag är läskigt. Eller att barn i 12-års ålder ens uttrycker sig som att någon av deras kompisar är äcklig

När jag var i den åldern fanns det inte så mycket flachiga medel man tog bort hår med. Kan hon inte hantera en hyvel tycker jag hon ska vänta. Vad kan hända med en hyvel liksom? Du måste ju inte ge henne en helt ny det först du gör.

Själv tycker jag att det är skrämmande att hårväxt eller inte kan skapa ett "utanför". DET tycker jag är läskigt. Eller att barn i 12-års ålder ens uttrycker sig som att någon av deras kompisar är äcklig

Det håller jag verkligen med om.

Jag håller med om att det kanske var onödigt hårt! Men samtidugt gäller ju det inte rökning eller att hon dricker.
Utan om ett mode som inte kommer att försvinna, och hår växer ut igen! Varför då förbjuda något som alla andra gör och som faktiskt inte är skadligt?! Dottern kanske tom utvecklas och växer ett steg om hon tillåts bli vuxen i samma takt som sina vänner? :)
Att bli utanför i den åldern är ju förödande för fortsatt gemenskap osv inför högstadiet!

Nej, visst, det är ju långtifrån något som kan jämställas med rökning eller alkohol.

Det där med att "utvecklas och växa ett steg" undrar jag dock över. För rakning är rakning; att "bli vuxen" är för mig något helt annat. Jag tycker inte att just börja raka sig på benen, använda smink och bry sig om sitt utseende är något som är "vuxet" i sig självt. Att börja raka sig på grund av grupptryck (om det nu är så) visar väl snarare på att man faktiskt INTE är så himla vuxen än. Att man inte vågar/klarar stå emot grupptrycket trots att man bara har några små fjun som ingen borde bry sig om. Vuxna skulle väl heller inte på samma uttryckliga sätt tala om för sin kompis att "du borde raka dig"; i alla fall inte mogna vuxna...?

Jag kommer att tänka på en jämförelse. När jag var 14 så konfirmerade sig ALLA i min klass. Min familj (som var inflyttade på den orten jag växte upp) har ingen kristen tradition alls och vi syskon är ej heller döpta. Jag fick givetvis välja att konfirmera mig (och döpa mig förstås) om jag ville själv när jag var 14. Men jag valde att låta bli; trots att jag kände mig lite "utanför" pratet om konfaläger, byte av konfirmationskort osv.

Jag gick på mina närmaste kompisars konfirmation och på festen hemma hos dem efteråt sa en släkting till dem:
- Ja, nu är ni torra bakom öronen!
Kompisarna nämnde det för mig och sa mer eller mindre rätt ut att jag ju INTE var/blev torr bakom öronen, eftersom jag inte konfirmerat mig. Redan DÅ, när jag var 14 år; kände jag att jag undrar vem som är MEST "torr bakom öronen" - ni som bara konfirmerar er för att traditionen säger det och gör något som precis alla andra gör. Och ni som känner att ni måste SÄGA till mig att jag INTE är "torr bakom öronen" enligt er gamla släktings uppfattning.
Eller jag; som gör precis tvärtemot den rådande normen (av övertygelsen att jag faktiskt inte har någon egen tro att konfirmera) och som gratulerar er till er konfirmation och inte försöker pådyvla omgivningen min uppfattning om att konfirmera sig faktiskt är något MER än bara "tradition"....

Jag tyckte då (och nu) att den mest "mogna" eller "vuxna" faktiskt var jag. Inte för att jag valde att inte konfirmera mig, men för att jag aldrig skulle ha sagt en sådan sak till en kompis; att "du är inte torr bakom öronen för vår släkting säger att det blir man när man konfirmerar sig".

Ja, det är verkligen läskigt.

Det är också ett tecken på att de just INTE är särskilt vuxna/mogna. Om en vuxen kvinna går i en klass på högskolan och kommer till skolan i kort kjol och orakade ben så kan säkert en del klasskompisar reagera med både fasa och äckel, men jag är övertygad om att de allra flesta skulle hålla både sin fasa och sitt äckel för sig själva. Och INTE välja att tala om för den berörda att "herregud, vilka håriga ben, du borde verkligen raka dig!". Allt annat tyder ju faktiskt på en stor social omognad. Tycker jag.

Jag tror inte heller att de vuxna i den klassen skulle utesluta kvinnan vare sig ur grupparbeten, diskussioner, fikaumgänge eller annat, enbart på grund av faktorn att hon har orakade ben. Eller är jag naiv när jag tror det?

När jag gick på högskolan hade vi en kille i klassen som första dagen kom i seglarstövlar, ett par fula jeans och en rutig skjorta. Han såg UDDA ut. Lite konstigt klädval för en första dag på studierna. Jag reagerade på valet (som synes; jag minns ju HANS klädsel och ingen annans från den tiden). Men inte blev han "utanför" för det under våra nästkommande 3 år. För att alla var vuxna och mogna nog att inte bry sig om hans lite udda klädstil.

Jag håller med dig. I teorin tycker jag att det är fel att kvinnor rakar sig, men jag har egentligen inga hållbara argument för varför jag skulle säga nej och vad problemet egentligen är med att man börjar som just 12-åring. Det är inte fysiskt farligt och det leder inte till något farligt beteende. Att det är naturligt med hår är lite mystiskt argument, anser jag, eftersom det är mycket vi gör långt tidigare som arbetar mot naturen, allt från att ta bort missprydande födelsemärken till att ta hål i öronen. Att det skulle vara för tidigt är också ett rätt svagt argument, för tidigt för vadå? Det finns rimligtvis inga riskbeteenden eller några hälsorisker kopplade till rakning.

Jag hade nog valt att prata med barnet om vad jag tyckte att det hela handlade om och hur jag såg på saken. Men jag hade inte utövat föräldramakt i den frågan.

Kan du inte beskriva lite mer i detalj varför en 12-årings önskemål att få raka sig upprör dig, mitt intryck är att du ser rakning som något sexualiserat? Skulle du hindra en 12-årig pojke att raka sig om han ville det?

Nog är det skillnad på det kvinnliga hårlösa idealet och pojkars skägg? Att håren växer är ju ett steg in i vuxenlivet för båda. Men för pojken kan det vara en stolthet att börja få mustasch just för att det är ett tecken på vuxenblivande - medan det är trist att en flicka ska anamma det hårlösa skönhetsidealet i princip innan hon börjat få hår.

Om en vuxen kvinna går i en klass på högskolan och kommer till skolan i kort kjol och orakade ben så kan säkert en del klasskompisar reagera med både fasa och äckel, men jag är övertygad om att de allra flesta skulle hålla både sin fasa och sitt äckel för sig själva.

Har du redan glömt det här? ;)

Det är också ett tecken på att de just INTE är särskilt vuxna/mogna. Om en vuxen kvinna går i en klass på högskolan och kommer till skolan i kort kjol och orakade ben så kan säkert en del klasskompisar reagera med både fasa och äckel, men jag är övertygad om att de allra flesta skulle hålla både sin fasa och sitt äckel för sig själva. Och INTE välja att tala om för den berörda att "herregud, vilka håriga ben, du borde verkligen raka dig!". Allt annat tyder ju faktiskt på en stor social omognad. Tycker jag.

Jag kan i förtroende berätta att jag har rik erfarenhet av att i vuxen ålder synas offentligt med orakade ben, både ensam och tillsammans med likaledes orakade väninnor, vilket brukar orsaka både en och tio kommentarer på en eftermiddag. Från personer i blandade åldrar, men tolvåringarna är inte värst.

Min personliga uppfattning är att hela grejen med kroppsbehåring är helt skruvad för närvarande och jag tycker personligen inte att rakade armhålor eller ben är snyggare än orakade. Den sortens hår är estetiskt neutral i min bok. Rakar jag mig är det enbart för att det är socialt smidigare, ungefär som att anpassa sig till en klädkod på en arbetsplats.

Men jag fattar inte varför det är en grej i den här tråden att en tolvåring vill raka sig? Varför i all världen skulle hon inte vilja det? Högst troligt är ju varenda tonåring och varenda vuxen kvinna hon någonsin kommer i kontakt med rakade både här och där?

Varför är hennes vilja att raka sig ett problem, medan vuxnas rakade armhålor, ben, bikinilinjer och kön framhålls närmast som det normala?

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 872
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 166
Senast: Praefatio
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dagens nagellack!
  • Hiss och diss del 5
  • Sodastream

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar