Börja raka sig..hur börja?

Sv: Börja raka sig..hur börja?

Jag skulle tippa på att de flesta rakar ngn kroppsdel, så även jag.

/QUOTE]

De flesta män rakar väl bara ansiktet?

Men jag fattar verkligen inte syftet med den där förebildsdiskussionen om det ändå är så att alla vuxna anslutit sig till den rakade skaran.

Varför vill du skapa motsatta förebilder mot hur du själv gör och resonerar?

Det handlar väl egentligen inte så mkt om raka/inte raka utan snarare att barn inte ska reta varandra.

Vad det är för ämne spelar ju egentligen ingen roll, men just i detta fallet gällde det ju kroppsbehåring.

Jag har dessutom aldrig nämnt att jag ska ha ett föräldrar möte kring detta, höll bara med om att det kunde vara en bra idé att kanske prata med föräldrarna till dotterns närmsta krets och se hur dessa egentligen resonerar.

/QUOTE]

De flesta män rakar väl bara ansiktet?

Det är väl en kroppsdel?
Och eftersom vi nu diskuterar barn tror jag visst att det finns pojkar som får tidiga strån och kan tycka detta är jobbigt.
Har haft vänner i min ungdom,manliga, som tidigt fick pubishår och ansåg detta jobbigt och tog bort dom. Samma m hårstrå på bröst.

Men jag fattar verkligen inte syftet med den där förebildsdiskussionen om det ändå är så att alla vuxna anslutit sig till den rakade skaran.

Så man kan inte vara en förebild trots att man gör ngt som man säger åt barnen att ej göra?
Trots att man dricker alkohol kan man va en bra förebild, ex aldrig dricka och köra, säga "nej" till ett till glas vin etc, och detsamma nu med rakning. Jag förbjuder henne ju inte, men jag vill att hon ska göra det av rätt skäl och tänka igenom det noga innan hon börjar.

Varför vill du skapa motsatta förebilder mot hur du själv gör och resonerar?

Se svar ovan.
Jag snusar, inte rekomenderar jag dottern att börja m det när hon är 18. Men jag kan inte förbjuda henne. Dock informera henne om hur skadligt och dyrt det är.
Och erkänna att jag fastnat för snusandet, trots att jag egentligen borde sluta.
Så bara för att det blir dubbelmoral är det ju inte nödvändigtvis fel att informera och prata om det

Det är verkligen olika!

För mig är det konstigt om man inte vaxar bort allt hår under halsen (och givetvis även i ansiktet om man behöver), allt annat är för mig ofräscht! Får rysningar om jag ser en kvinna med shorts och håriga ben!

Men, alla gör som dom vill, dock är det hemskt att TS vill göra sin dotter utanför, fy! :(

Men va..??? Vad har din mamma lärt dig egentligen?

Jag tror knappast att ts försöker få sin dotter att bli utanför, snarare att få henne att förstå att kompisar gillar en för den man är och inte för att man rakar sig... Så som alla föräldrar bör lära sina barn.

Du skojar, va?

Kommer att tänka på när min dotter föddes, hon var liiiten och hade fosterhår kvar lite överallt, små tofsar på kinderna och päls i pannan. Benen var också ludna ;). När vi skulle fota henne när hon var 2 veckor hade jag en bekant som tyckte att "ni ser väl till att raka bort det där håret först?! Hon ska väl inte behöva ha bilder på sig själv i skägg!". Ja, jag önskar att hon skojade, men icke... Hon tyckte att hade det varit en liten pojke hade det kunnat vara lite sött :crazy:
Att raka sin tvåveckors bebis känns ju lite extra absurt :D

Så hemskt!!! Jag fick en riktig flashback när jag läste ditt inlägg - och minns min bebis som hade riktiga älva-tofsar högst uppe på öronen! Jag fotograferade dem för det var så otroligt fint! :love:

Men, alla gör som dom vill, dock är det hemskt att TS vill göra sin dotter utanför, fy! :(

TS vill inte göra sin dotter utanför. Hon vill att dottern ska slippa leva under uppfattningen som du har; att hår under halsen är ofräscht. För vi har alla hår, på mängder av ställen på kroppen; och det är naturligt. Vi är födda sådana. Hon vill att dottern ska känna sig fin som den hon är; att hon ska slippa känna ångest över om någon råkar se ett litet hårstrå någonstans på hennes kropp. Eller att hon inte ska våga gå utanför dörren när/om hon inte rakat sig på armarna under en vecka.

När ska man börja raka tänker jag? Även små bebisar och barn har hår på kroppen; på armar och ben. Är det också ofräscht?

Sen tänker jag att du måste rysa rätt ofta; jag upplever nog att de allra flesta svenska kvinnor INTE rakar t ex armarna. Under armar, i bikinilinje och ben - det tror jag är vanligt i de flesta åldrar att man rakar, men på armarna?

Senast ändrad:

När ska man börja raka tänker jag? Även små bebisar och barn har hår på kroppen; på armar och ben. Är det också ofräscht?

Nu när jag läser mer i tråden ser jag att det ska man tydligen (enligt vissa); raka bort bebisens ludd som de kan ha både i pannan, på ryggen och resten av kroppen. Speciellt mycket hår har ju för tidigt födda. Undrar vad de säger på prematuravdelningen när barnet ligger i kuvös och man ber att få sticka in en rakhyvel för att få ett "fint kort"... ?
:crazy:
;)

TS vill inte göra sin dotter utanför. Hon vill att dottern ska slippa leva under uppfattningen som du har; att hår under halsen är ofräscht. För vi har alla hår, på mängder av ställen på kroppen; och det är naturligt. Vi är födda sådana. Hon vill att dottern ska känna sig fin som den hon är; att hon ska slippa känna ångest över om någon råkar se ett litet hårstrå någonstans på hennes kropp. Eller att hon inte ska våga gå utanför dörren när/om hon inte rakat sig på armarna under en vecka.

Sen tänker jag att du måste rysa rätt ofta; jag upplever nog att de allra flesta svenska kvinnor INTE rakar t ex armarna. Under armar, i bikinilinje och ben - det tror jag är vanligt i de flesta åldrar att man rakar, men på armarna?

Ja nu pratar jag om "kvinnohår" såsom könshår och hår under armarna, inte fan rakar man ett barn?! :mad:
Men är man 12 är man inget barn i den bemärkelsen, i alla fall inte som det är idag! Nuförtiden hånglar och ligger man ju i princip med varandra vid 12 års ålder! FÖÖÖÖÖR TIDIGT enligt mig, men det är så det ser ut! :crazy:

Men va..??? Vad har din mamma lärt dig egentligen?

Jag tror knappast att ts försöker få sin dotter att bli utanför, snarare att få henne att förstå att kompisar gillar en för den man är och inte för att man rakar sig... Så som alla föräldrar bör lära sina barn.

Min kära mamma tycker att jag är knäpp som gör både brasse och armsvaxning, vem vill se ut som ett barn menar hon! Så nog har hon en bra syn på detta! :)

Nu när jag läser mer i tråden ser jag att det ska man tydligen (enligt vissa); raka bort bebisens ludd som de kan ha både i pannan, på ryggen och resten av kroppen. Speciellt mycket hår har ju för tidigt födda. Undrar vad de säger på prematuravdelningen när barnet ligger i kuvös och man ber att få sticka in en rakhyvel för att få ett "fint kort"... ?
:crazy:
;)

Om du menar mitt svar så tycker jag att du är väl naiv som skriver såhär, som sagt, inte fan skulle jag raka ett barn för lite ludd! :mad:
Det är ju inte "kvinnohår", eller tycker du att lite ludd på ett barn kan jämföras med ett hårigt underliv? :crazy:

Ja nu pratar jag om "kvinnohår" såsom könshår och hår under armarna, inte fan rakar man ett barn?! :mad:
Men är man 12 är man inget barn i den bemärkelsen, i alla fall inte som det är idag! Nuförtiden hånglar och ligger man ju i princip med varandra vid 12 års ålder! FÖÖÖÖÖR TIDIGT enligt mig, men det är så det ser ut! :crazy:

Då har jag missförstått. Jag trodde vi talade om att raka benen (och/eller på armarna). Det hår som växer där har vuxit där sedan jag var liten och gör så på de flesta.

Jag tvivlar på att majoriteten 12åringar har sex, men visst sker det. Och jag håller med om att det är för tidigt.

Om du menar mitt svar så tycker jag att du är väl naiv som skriver såhär, som sagt, inte fan skulle jag raka ett barn för lite ludd! :mad:

Nej, jag menar inte dig; jag menar hon som fick höra av någon bekant att de borde raka bort håret från bebisens ansikte/kinder inför fotografering.

Vad arg du blir! :crazy:

Och naiv? Hur?

Nej, jag menar inte dig; jag menar hon som fick höra av någon bekant att de borde raka bort håret från bebisens ansikte/kinder inför fotografering.

Vad arg du blir! :crazy:

Och naiv? Hur?

Jag blir upprörd när man blandar in små barn, jag pratar om unga kvinnor, möjligen flickor som börjar bli unga kvinnor! Att blanda in små barn i den här frågan är bara perverst!

Hon har inga egna barn, jag hoppas att hon ändrar åsikt då... vi umgås inte längre heller, vi var lite för olika ;)

Här är min håriga bebis;
Elina.jpg

Alldeles orakad!

Alldeles orakad och alldeles alldeles underbar :love:

Jag hoppas också att hon ändrar åsikt om hon får barn en dag. Jag kan faktiskt förstå att ni inte umgås längre. Det låter som en människa med lite märkliga åsikter :crazy:

Nu är ju det här väldigt rakade en trend som går i vågor. Att vi är mer rakade nu än för tex några decennier sedan är ett slags mode. Jag begriper inte vad som skulle vara fel resp rätt anledning att följa ett mode. Något slags social gruppmekanism handlar det ju alltid om. Utan sådant blir det inga trender. Varför vill du inte att barnet formas av sådant? Du är ju som alla själv formad av sådant. En människa som inte formas av omgivningen går ju inte ens att föreställa sig.

Jämför man med tobak så är ju det ohälsosamt medan rakning i stort sett är neutralt ur den aspekten. Risken för svamp i underlivet ökar möjligen med rakning men i stort sett kvittar det ju ur medicinsk och hygienisk synvinkel även om trenden är att vi känner oss renare rakade. Det är ju inte samma sak som att vi är renare. Och när det gäller benen kan det ju inte ha med hygien att göra. Det är bara ett skönhetsideal så att säga. Som hade kunnat vara annorlunda.

Man kan så klart säga att rakning är onödig för alla, men när du själv ingår i den här trenden fattar jag inte problemet med att dottern vill raka sig.

Det är verkligen inte min erfarenhet.

Föräldrar som engagerar sig i sina barn tillåter inte att man ligger med varandra vid 12 års ålder. Tvärtom så stöttas barnet att vara barn och invänta tonår/vuxenliv. Det kommer fort nog ändå!

/QUOTE]

Det är väl en kroppsdel?
Och eftersom vi nu diskuterar barn tror jag visst att det finns pojkar som får tidiga strån och kan tycka detta är jobbigt.
Har haft vänner i min ungdom,manliga, som tidigt fick pubishår och ansåg detta jobbigt och tog bort dom. Samma m hårstrå på bröst.

Så man kan inte vara en förebild trots att man gör ngt som man säger åt barnen att ej göra?
Trots att man dricker alkohol kan man va en bra förebild, ex aldrig dricka och köra, säga "nej" till ett till glas vin etc, och detsamma nu med rakning. Jag förbjuder henne ju inte, men jag vill att hon ska göra det av rätt skäl och tänka igenom det noga innan hon börjar.

Se svar ovan.
Jag snusar, inte rekomenderar jag dottern att börja m det när hon är 18. Men jag kan inte förbjuda henne. Dock informera henne om hur skadligt och dyrt det är.
Och erkänna att jag fastnat för snusandet, trots att jag egentligen borde sluta.
Så bara för att det blir dubbelmoral är det ju inte nödvändigtvis fel att informera och prata om det

Det är statistiskt säkerställt att barn till nikotinberoendeföräldrar löper långt större risk att själva börja röka/snusa.

Likaså så dricker barn till föräldrar som nyttjar mycket alkohol mer alkohol än de barn där föräldrar dricker inget alls, eller mycket sällan.

Jag "ärvde" rökningen från mamma, för det var givetvis så att hon hade svårt att kritisera/förbjuda min rökning när hon rökte själv. Lyckligtvis slutade jag röka innan jag blivit alltför fast i eländet.

Likaså var alkohol ett naturligt inslag i min familj och jag hade i alla fall i unga år samma alkoholmönster som mina föräldrar. Dvs dricka vin till maten någon gång i helgen.

Nu är det av olika skäl annorlunda. Jag dricker knappt alls/mycket sällan eftersom jag får huvudvärk av snart sagt allt vin. Jag röker inte.

Mina egna barn kan aldrig säga att de kan röka för att jag gör det - och det tycker jag är väldigt skönt. De kan börja röka, men jag är fri att kritisera det och det har inget med deras 18-årsdag att göra. Om de så vore 30 kan jag bestämma vad som gäller i mitt hus, om man bor/vistas där.

Det är verkligen inte min erfarenhet.

Föräldrar som engagerar sig i sina barn tillåter inte att man ligger med varandra vid 12 års ålder. Tvärtom så stöttas barnet att vara barn och invänta tonår/vuxenliv. Det kommer fort nog ändå!

Och, eftersom det är Buke...

Med "tillåter inte" menar jag givetvis att man som förälder förebygger alltför tidig sexdebut genom att bekräfta barnet mycket och ofta.

KL
I den åldern, kring 12, är grupptillhörighet jätteviktig och det är inte lätt att vara den enda tjejjen som visar upp en svart hårtofs varje gång hon lyfter på armen för att svara på en frågai klassrummet. T.ex.
Min dotter är 12 och jag har köpt jättefina tjejjrakhyvlar åt henne, och visat hur hon ska göra för att inte skära sig. Skulle jag hindra henne från att raka bort håret i armhålan, skulle jag samtidigt sätta henne i en situation som skulle kunna bli rätt jobbig, och som hon inte själv valt.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 872
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 166
Senast: Praefatio
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sodastream
  • Valet i USA
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar