Börja raka sig..hur börja?

Sv: Börja raka sig..hur börja?

Det var väl en bra överrenskommelse med dottern, att hon får betala själv.

Lycka till med hårborttagningen i helgen :D

Det är verkligen olika!

För mig är det konstigt om man inte vaxar bort allt hår under halsen (och givetvis även i ansiktet om man behöver), allt annat är för mig ofräscht! Får rysningar om jag ser en kvinna med shorts och håriga ben!

Men, alla gör som dom vill, dock är det hemskt att TS vill göra sin dotter utanför, fy! :(

Då är jag glad att du inte känner mig, har rätt så mycket hår överallt (mörkt tjockt under armarna om jag inte rakar tex). Bryr mig inte om att raka benen jämt (under armarna rakar jag för annars blir jag så svettig).
Vaxa har jag aldrig gjort. Och ja, ibland sticker det fram hår vid bikinilinjen :p

Av att läsa ditt inlägg låter du som en mamma som de som var på tv3 för ett tag sen, som uppmuntrade barnen till skönhetsoperationer i unga år, innan de ens var färdigvuxna.

Att raka armar är för mig något jag för första gången förstod var "vanligt" när jag tittade på senaste säsongen av BB. Det förundrar mig; ingen jag känner har någonsin rakat vanliga små armfjun.

Jag är ändå inte såå himla gammal (27 haha) och även för mig är det totalt främmande att raka sig på armarna. Ingen jag känner har någonsin gjort det heller.

Armarna:eek:!!??? På riktigt? Är det senaste grejen nu då?

Men gud så jobbigt att orka hålla efter allt hår jämt å ständigt:crazy:

OT

Blir oxå så ledsen när småflickor så snabbt vill bli vuxna kvinnor:( Det går så fort ändå, varför skynda på....

Vore det inte kanon om man redan i tidigt skede tog upp detta i skolorna? Just med förebilder, utseende, etc etc.

Så att barnen inte bara får höra det hemifrån, då budskapet ibland tar bättre via andra vuxna än just föräldrar...ibland iaf

Vore det inte kanon om man redan i tidigt skede tog upp detta i skolorna? Just med förebilder, utseende, etc etc.

Så att barnen inte bara får höra det hemifrån, då budskapet ibland tar bättre via andra vuxna än just föräldrar...ibland iaf

Du kan ju testa vid nästa föräldramöte! Fråga hur många av klasskamraternas mammor som rakar benen, under armarna och bikinilinjen, tex. Sedan kan du ju föreslå att ni alla slutar med det så att ni kan vara goda, orakade, förebilder för småtjejerna.

Och de kvinnliga lärarna på skolan, hur gör de?

det va en bra idé!
Iallafall prata med de andra föräldrarna så att man hemma pratar med barnen om att det är helt naturligt med kroppshår och inget man ska reta ngn för, vare sig det gäller pojkar eller flickor!

Tror detta är ett ämne som sällan tas upp, iaf har jag fått den uppfattningen.
Många barn skäms nog över när nya saker händer med kroppen och vill kanske dölja det från föräldrar och kompisar.

Det är verkligen olika!

För mig är det konstigt om man inte vaxar bort allt hår under halsen (och givetvis även i ansiktet om man behöver), allt annat är för mig ofräscht! Får rysningar om jag ser en kvinna med shorts och håriga ben!

Men, alla gör som dom vill, dock är det hemskt att TS vill göra sin dotter utanför, fy! :(

Du skojar, va?

Kommer att tänka på när min dotter föddes, hon var liiiten och hade fosterhår kvar lite överallt, små tofsar på kinderna och päls i pannan. Benen var också ludna ;). När vi skulle fota henne när hon var 2 veckor hade jag en bekant som tyckte att "ni ser väl till att raka bort det där håret först?! Hon ska väl inte behöva ha bilder på sig själv i skägg!". Ja, jag önskar att hon skojade, men icke... Hon tyckte att hade det varit en liten pojke hade det kunnat vara lite sött :crazy:
Att raka sin tvåveckors bebis känns ju lite extra absurt :D

Du skojar, va?

Kommer att tänka på när min dotter föddes, hon var liiiten och hade fosterhår kvar lite överallt, små tofsar på kinderna och päls i pannan. Benen var också ludna ;). När vi skulle fota henne när hon var 2 veckor hade jag en bekant som tyckte att "ni ser väl till att raka bort det där håret först?! Hon ska väl inte behöva ha bilder på sig själv i skägg!". Ja, jag önskar att hon skojade, men icke... Hon tyckte att hade det varit en liten pojke hade det kunnat vara lite sött :crazy:
Att raka sin tvåveckors bebis känns ju lite extra absurt :D

Men herregud :crazy: Jag log när jag började läsa ditt inlägg för jag tycker att det är så sött när fosterhåren är kvar men mitt leende övergick til en :( när jag läste om din väninnas åskiter. Jag menar, raka en bebis :crazy: Hur tänkte hon där? Tur att det var din bebis och inte hennes så din dotter slapp bli rakad.

Hon har inga egna barn, jag hoppas att hon ändrar åsikt då... vi umgås inte längre heller, vi var lite för olika ;)

Här är min håriga bebis;
Elina.jpg

Alldeles orakad!

När det gäller 12-åringar tror jag att TS gör helt rätt, även om det inte känns bra i magen att låta dem raka sig så åstadkommer man nog inget med förbud... det bästa man kan göra är att låta bli att raka sig själv, gissar jag.

det va en bra idé!
Iallafall prata med de andra föräldrarna så att man hemma pratar med barnen om att det är helt naturligt med kroppshår och inget man ska reta ngn för, vare sig det gäller pojkar eller flickor!

Min gissning är alltså att ca 100% av mammorna rakar i alla fall benen, armhålorna och bikinilinjen. Mot bakgrund av det klingar för mig "en diskussion om förebilder" där syftet ska vara att man minsann inte behöver raka sig för att duga, en smula falskt. Om det inte behövs, varför gör mammorna det då?

Fast det kanske ni/de inte gör?

En liten varulv måste det vara, med all ansiktsbehåring :idea:

Nä, otroligt söt är hon!!

kl

Vad härligt att din dotter vågar berätta för dig! :) Däremot helt sjukt att hennes jämnåriga vänner påpekar hennes behåring :crazy: När jag var 12 var det ingen som pratade om att raka sig, jag tror det var en enda i klassen som sminkade sig och man brydde sig inte så mycket om kläder och mode. Verkar ha ändrats en del... Detta var alltså år 2000.

Det bästa du kan göra är nog att visa hur man gör, se till att hon får en riktigt bra rakhyvel (jag har i alla år använt venus-hyvlar och aldrig någonsin skurit mig), gärna någon gel eller lödder så att hyveln glider bättre. Och så hjälpa henne så hon får in tekniken. Och fortsätta som du redan gör, att tala om att hon bara ska göra det om hon själv vill. Tycker du resonerar väldigt klokt :)

Då var vi tolv ungefär samtidigt, och det var likadant i min klass. Tror att det var två eller tre tjejer i min klass som sminkade sig i sexan (vi var femton allt som allt). Och de tjejerna var såna där "tuffa" tjejer som stod och smygrökte bakom gympasalen istället för att vara på lektionerna. Det var flera i min klass som fortfarande inte sminkade sig i nian.

Nuförtiden ser man (TYVÄRR) nioåringar som är sminkade för krig. :crazy:

Armarna:eek:!!??? På riktigt? Är det senaste grejen nu då?

Men gud så jobbigt att orka hålla efter allt hår jämt å ständigt:crazy:

Jag gör faktiskt det ibland... :o Har gjort det till och från de senaste...tja... 16 åren i alla fall.

Har extremt långt och mörkt hår på armarna. Ibland stör det mig, men det går ju rätt raskt att rafsa bort med hyveln när man ändå står i duschen. Hår på andra stör mig inte ett jota, men jag blir lite trött på mitt eget ibland.

Men, oftast orkar jag inte. :D
Rakar inte benen på vintrarna heller, då behöver jag pälsen för att hålla mig varm! :rofl:

Ska väl tillägga att jag började raka benen i slutet av sjuan, 13 var jag. Köpte hårborttagningskräm själv, det funkade inte så bra på mina svinborst så jag snodde engånghyvlar av mamma istället. Minns inte att vi diskuterade det...

Senast ändrad:

Ja gud jag började inte sminka mig förrän jag gick i gymnasiet :p Då gjorde dock alla andra det, men jag kände ingen press från dem att jag också borde göra det. Jag kände ingen som rökte, förutom en tjej i parallellklassen, men det var ingen som tyckte hon var tuff, snarare tvärtom, korkat att röka tyckte vi alla så det blev inget grupptryck på det heller. Känner mig förskonad och hoppas verkligen att trenden med sminkade nioåringar inte håller sig kvar...

Min gissning är alltså att ca 100% av mammorna rakar i alla fall benen, armhålorna och bikinilinjen. Mot bakgrund av det klingar för mig "en diskussion om förebilder" där syftet ska vara att man minsann inte behöver raka sig för att duga, en smula falskt. Om det inte behövs, varför gör mammorna det då?

Fast det kanske ni/de inte gör?

Jag skulle tippa på att de flesta rakar ngn kroppsdel, så även jag.

Det har jag aldrig döljt för dottern, men jag tycker att man som föräldrar ändå kan påpeka at det faktiskt är naturligt och inget att retas för när ngn har några strån under armarna. Att barnen inte ska känna pressen från de andra såfort det dyker upp ett hår.

Jag har förklarat som så att när man börjar komma in i tonåren och blir vuxen svettas mer och det då kan vara skönt att ansa armhålorna. Och samma med könshåren har jag förklarat att när det är "lingonvecka" tycker jag det är fräschare med lite mindre hår och då lättare att tvätta rent.

Känns som att hon förstår det, och hon ser ju även skillnaden på behåring:p

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 872
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 166
Senast: Praefatio
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka