Börja raka sig..hur börja?

Sv: Börja raka sig..hur börja?

Men, då som nu är jag blond och har så fina, tunna hår att de nästan inte syns. Jag kommer lätt undan med låta benhåren växa fritt, det är ingen som lägger märke till dem ändå.

Lyckost dig! Har alltid velat ha sådär fina små ljusa fjun som är lena :love:

Jag tycker hon ska få en rakhyvel, visa hur man gör, tillåt endast under knäna så hon inte skär sig.

Tänk er själva å vara den enda som inte får, varför lixom? Det förstör bara.
Bättre att gå med på sådana saker, sen kan hon vänta med smink eller bara få ha maskara å läppglans eller så...

Nu låter jag bitter, jag var äldre också... ALLA fick gå ut på ungdomsgården/disco.. jag skulle vara hemma 23 å fick inte åka hem utan sällskap.. alla andra hade typ 24-01 eller "när de ville"... Det slutade ju med att jag inte kunde gå ut med mina kompisar alls... å jag var extremt skötsam å ljög inte å skulle aldrig ha ljugit "är hos en kompis" för att sen gå ut...

Det jag vill komma fram till är att det kanske inte alltid gynnar barnet att hålla på principer eller allt för hårt på egna värderingar. Det är inte som när vi var unga ;)
Bättre att få ungen att vara ärlig så VET du vad som händer, annars är det som gjort för att få en som "måste" ljuga för att inte bli utanför!

Jag tycker hon ska få en rakhyvel, visa hur man gör, tillåt endast under knäna så hon inte skär sig.

Tänk er själva å vara den enda som inte får, varför lixom? Det förstör bara.
Bättre att gå med på sådana saker, sen kan hon vänta med smink eller bara få ha maskara å läppglans eller så...

Nu låter jag bitter, jag var äldre också... ALLA fick gå ut på ungdomsgården/disco.. jag skulle vara hemma 23 å fick inte åka hem utan sällskap.. alla andra hade typ 24-01 eller "när de ville"... Det slutade ju med att jag inte kunde gå ut med mina kompisar alls... å jag var extremt skötsam å ljög inte å skulle aldrig ha ljugit "är hos en kompis" för att sen gå ut...

Det jag vill komma fram till är att det kanske inte alltid gynnar barnet att hålla på principer eller allt för hårt på egna värderingar. Det är inte som när vi var unga ;)
Bättre att få ungen att vara ärlig så VET du vad som händer, annars är det som gjort för att få en som "måste" ljuga för att inte bli utanför!

Jag vill inte att hon ska må dåligt över detta och därför har jag nu oxå ändrat mig , men går det så väljer hon (och jag ) bort rakhyvel.

Bara under knäna kvittar för det är under armarna hon vill ha bort "håret":D

Jag har sagt nej sen april;)

Till närmsta vännerna säger hon att hon inte får för mig, men sen de mer ytliga bekanta ex. på handbollen,ridlägret, vid sjön där dom träffar alla klasskompisar,kompisars kompisar etc etc , har påpekat och då vill hon inte säga att hon inte får för mamma (förstår ju det).

Usch, jag blir så illa berörd av det här...
Hur starkt normtrycket är! Hade hon varit pojke hade hon aldrig fått några påpekanden alls.... (eller tror någon annat?). Och ändå påstår folk att vi redan är jämställda och att "jämställdhetshetsen" är för stor.

Nej, jämställdhetshetsen är INTE för stor. Inte när din 12åring hela tiden konfronteras med folk som påpekar att hon ska RAKA sig. Det är för jävligt och jag förstår verkligen ditt dilemma; det är inte enkelt att råda.

När jag var tolv sminkade sig 9 av 10 tjejer, ungefär hälften rakade sig och då både ben, lår, armar och under armarna.
Att det skulle vara något slags "stöd" att man inte får för sina föräldrar tror jag inte ett dugg på, det gör det nog bara ännu värre.

Jag var den som inte fick raka mig, nu hade jag ganska bra hårväxt på benen redan då men jag mådde faktiskt riktigt dåligt av det. Jag fick aldrig vara med i dom här "tjejiga" diskussionerna utan satt tyst bredvid. Jag skämdes dessutom över min hårväxt (vita ben och mörka långa hårstrån..) så till den grad att jag alltid gick i långa byxor och långärmat, även i 30 grader varmt. Varken kul eller nyttigt!

Så jag säger, låt henne raka! Låt henne själv komma på hur jobbigt det är att raka, så kommer hon nog snart inse att det inte är någon mening att anstränga sig för några fjuttiga strån om hon nu inte har mer. Att hindra henne riskerar ju bara att hon inte vågar berätta för dig vad hon gör och inte gör, så blev det för mig iallafall att jag fick raka "i smyg" för att öht våga sätta på mig ett par shorts!

Om du nu sagt nej till henne sedan i April kanske det inte handlar om grupptryck eller vad samhället påpekar.
Har hon nu pratat om det sen i början av April varför då inte inse det inte är något hitte på hon har fått inpräntat från grupptryck eller samhället.
Mer snarare att hon anser sig själv av egen vilja och åsikt tycka det är hår som hon inte vill ha där, som hon tycker är obekvämt att ha.

Det är ju inte mammas åsikt som är den viktigaste i sig. Vidare är om du tycker hon inte har så mycket hår som syns har inget med hennes åsikt och uppfattning om sin egen kropp och göra. Det är ju hennes egen åsikt om sin egen kropp och hur hon tycker den är som är viktig. För hennes trevnad i sin egen kropp och kunna känna sig bekväm med den är väl det som är viktigt för henne.

Sätt dig ner och fråga henne exakt varför hon vill raka benen.
Svarar hon ovanstående skrivet. Då får man gratulera det är en klarskaftad tjej du har som vet vad hon vill kunna trivas med sin kropp. :love:
Annars är det ju bara till och vänta ett litet tag. :D
Mvh Xoya

När jag var 12 ville jag börja raka mig och det fick jag givetvis, har man lite hår under armarna (jag är också naturligt blond och ljus) så känns det genant oavsett om vuxna tycker att det är fjun, det är den egna känslan som räknas!

Jag fick ett sånt där Venuspaket med skum och bra hyvel av mamma! :love:
Första gången rakade jag dock i hemlighet med en engångs.. :p

Okej, men då får det bli hårborttagningskräm....

Vågar inte riktigt sätta en hyvel i handen på henne ännu:crazy:

Sen gissar jag väl på att detta är ett sommarfenomen och så som jag känner dottern orkar hon inte bry sig om detta under vintern. Hoppas jag iaf:grin:

Annars kan du köpa en epilator som rycker håren från bena:devil: så kanske hin inte vill fortsätta:angel:

Tyvärr förblir ju inte barnen små bara för att man försöker förbjuda saker utan det blir snarare ännu mer spännande om man inte får och de gör det själva i smyg istället. För mig blev det lite komplicerat också då jag inte ens rakar benen själv. Jag har så få hårstrån att det liksom inte behövs och eftersom dottern faktiskt har mer hår på benen än vad jag har så snurrade jag bara in mig i argumenten.
Jag köpte en bra ladyshaver till min dotter istället för jag tyckte liksom du att en rakhyvel kändes otäck.
Eftersom hon har så känslig hud så är hårborttagningskräm inget alternativ för henne.

Klokt svar som jag känner igen mig i. Min mamma och jag hade samma diskussion, men jag var äldre då, runt femton kanske. Mamma är ljus och har i princip inget hår alls på benen, det lilla hon har syns knappt. Jag ärvde mammas färg på huvudet, men allt annat har jag fått av min mycket mörka pappa. Mamma förstod faktiskt varför jag ville börja raka benen efter det, och visade hur man skulle göra.

Ts: Jag tycker också det är sorgligt att den "hetsen" börjar redan i så unga år som tolv, men när hetsen redan finns där och barnet redan är "drabbat" finns det inte så mycket att göra. Du verkar ju dessutom redan har pratat med henne om alla nackdelar/risker. Hårborttagningskräm kan väl vara ett bra alternativ i det här fallet, till att börja med? Och precis som du själv är inne på så är det här fenomenent förmodligen rätt sommarbetingat. På vintern är det inte lika roligt längre.

När jag var tolv sminkade sig 9 av 10 tjejer, ungefär hälften rakade sig och då både ben, lår, armar och under armarna.
Att det skulle vara något slags "stöd" att man inte får för sina föräldrar tror jag inte ett dugg på, det gör det nog bara ännu värre.

Jag tror det beror på hur starkt trycket är från kompisarna; vad det gäller för slags fråga.

Jag fick många gånger ett psykiskt stöd av att min mamma sa "nej, du får inte" när det gällde vissa saker under uppväxten. Då slapp JAG ta ställning emot trycket.

Jag växte upp i en annan tid än du; rakade sig under armarna började väl några göra i typ 14årsåldern. BH hade bara de som hade stor byst som besvärade, ingen med små storlekar (jag ägde nog ingen bh förrän jag var 20 år). Benen fanns det inte på en karta att jag ens funderade över. Någon kompis vet jag rakade benen i gymnasieålder, men då var hon väldigt mörk och hade kanske 3-4 cm långa hår på smalbenen. Jag som har ca 1 cm brunsvarta, glest placerade hår rakar inte ens benen jämt idag.

Att raka armar är för mig något jag för första gången förstod var "vanligt" när jag tittade på senaste säsongen av BB. Det förundrar mig; ingen jag känner har någonsin rakat vanliga små armfjun.

Det är verkligen olika!

För mig är det konstigt om man inte vaxar bort allt hår under halsen (och givetvis även i ansiktet om man behöver), allt annat är för mig ofräscht! Får rysningar om jag ser en kvinna med shorts och håriga ben!

Men, alla gör som dom vill, dock är det hemskt att TS vill göra sin dotter utanför, fy! :(

Senast ändrad:

Om du nu sagt nej till henne sedan i April kanske det inte handlar om grupptryck eller vad samhället påpekar.
Sätt dig ner och fråga henne exakt varför hon vill raka benen.

Hon säger att hon tycker det är pinsamt, har även nämnt att det är äckligt. Och jag har full förståelse för detta då hår på kroppen är helt nytt för henne och ett steg in i att bli kvinna.
Och är hon då den ende som har det blir det ju press, särskilt när man bara är 12 år.
Jag sa nej i våras just för att jag inte ville göra ngt "förhastat", men nu känns det som att jag kan ändra mig till ett ja:)
Hon vet/ser ju även att jag rakar mig, dock har jag ju talat om för henne att första ggn jag rakade mig va jag 15 och innan dess sket jag i vad andra sa:p

Det är ju inte mammas åsikt som är den viktigaste i sig.

Faktum är att hon är väldigt mån om vad jag tycker om saker och ser väldigt upp till mig.

Men, alla gör som dom vill, dock är det hemskt att TS vill göra sin dotter utanför, fy! :(

URSÄKTA!!!! Men förtydliga gärna vart det framgår att jag VILL att min dotter ska känna sig utanför!!!!

Och är det inte bättre att först försöka prata om sådant med en 12 åring och förklara att hon ska göra det för att HON vill och inte för att andra säger det!

kl

När jag var tolv, för sisådär dryga tio år sen, började jag experimentera med utseendet på allvar (alltså inte klä ut sig utan köpa kläder, sminka sig, raka benen osv). En del klasskompisar var flera år tidigare, andra började flera år senare.
Då hade jag t ex idén att man absolut inte skulle ha hår på armarna så det höll jag på med ett tag (observera att mina fjun är så ljusa att de är nästintill osynliga :rofl:), tills jag såg att en av de äldre tjejerna som jag såg upp till i skolan hade hår på armarna så då fick mitt också vara kvar :p (se så mycket förebilder betyder!). Dessutom kan jag fortfarande ana långa ärr längs smalbenen där jag gång på gång har skalat skalat bort skinnet med pappas rakhyvel. Jag önskar att jag hade sånt förtroende för min mamma att jag kunnat be om hjälp istället för att göra det i smyg och bloda ner halva badrummet innan jag lärde mig. Som förälder kan man nog bara guida sitt barn rätt (och det är ju oavsett om dottern vill raka benen eller sonen vill använda hårgele) och vara tydlig med att man ska göra det för att man själv vill, inte för att alla andra gör det.

Tolv är egentligen inte så himla ungt, då är man nästan tonåring och vill absolut inte bli sedd eller behandlad som ett barn, även fast man faktiskt är det.

Senast ändrad:

URSÄKTA!!!! Men förtydliga gärna vart det framgår att jag VILL att min dotter ska känna sig utanför!!!!

Och är det inte bättre att först försöka prata om sådant med en 12 åring och förklara att hon ska göra det för att HON vill och inte för att andra säger det!

Jag tycker du verkar resonera mycket sunt i det här! Du har sagt nej en period, men känner nu att ämnet återkommit och är såpass viktigt att du måste kunna finna en kompromiss/överenskommelse med dottern. Du har framfört dina synpunkter; vad man ska tänka på när det gäller rakning och varför du kanske tycker hon inte behöver det.

Heja mamma Magica!

Tycker det är imponerande att din dotter frågar dig om hjälp, jag frågade aldrig min mamma om någonting sådant. Började nog raka och dona kring 11-12 års åldern, snodde mammas rakhyvlar, köpte smink själv (och här pratar vi inte bara lite mascara), osv. Har blivit en normal människa av mig också, utan någon extrem fixering vid utseende :)

Var glad att hon frågar, men låt hon göra det. Det är ganska tufft bland yngre tjejer idag, och det sista du vill är ju att hon ska bli utanför. Nu kanske hon har bra, schyssta kompisar som inte bryr sig men börjar hon få frågor om det är det nog lättast att låta henne raka sig, än att försöka förändra världen. Tyvärr.

Köp bra rakhyvlar, inga dåliga engångsgrejer (har rakat benen i många år, fortfarande förstår jag inte dom sablans engångshyvlarna. Alltid skärsår!). Och berätta att det bästa är att göra det i duschen och tvåla in benen/under armarna ordentligt, också kan du ju visa vilket håll rakhyveln ska dras åt :)

Jag tycker du verkar resonera mycket sunt i det här! Du har sagt nej en period, men känner nu att ämnet återkommit och är såpass viktigt att du måste kunna finna en kompromiss/överenskommelse med dottern. Du har framfört dina synpunkter; vad man ska tänka på när det gäller rakning och varför du kanske tycker hon inte behöver det.

Heja mamma Magica!

Tack för positivt stöd:bow:

Tycker det är imponerande att din dotter frågar dig om hjälp, jag frågade aldrig min mamma om någonting sådant. Började nog raka och dona kring 11-12 års åldern, snodde mammas rakhyvlar, köpte smink själv (och här pratar vi inte bara lite mascara), osv. Har blivit en normal människa av mig också, utan någon extrem fixering vid utseende :)

det hjälper till att hon är lite ängslig av sig när det kommer till saker där det kan göra ont;) Och rakhyvlar är som bekant vassa, så jag följer råden om borttagningskräm:)

Det ska inhandlas i helgen, DOCK får dottern ta av sina egna sparade pengar till detta:D

Till närmsta vännerna säger hon att hon inte får för mig, men sen de mer ytliga bekanta ex. på handbollen,ridlägret, vid sjön där dom träffar alla klasskompisar,kompisars kompisar etc etc , har påpekat och då vill hon inte säga att hon inte får för mamma (förstår ju det)
Men lilla hjärtat då! Fy fan för att småtjejer får det påepekat för sig att de borde raka sig, det är ju gräsligt! Fullkomligt genomsorgligt och genomgräsligt!

Förlåt, har fortfarande inga tips. Tycker att det är så sorgligt bara :(

Jag tycker att TS resonar sunt och klokt och empatiskt. Du däremot :crazy: Stackars dina framtida barn säger jag bara.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 872
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 166
Senast: Praefatio
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sodastream
  • Valet i USA
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar