Börja med smakisar

Mirre

Trådstartare
Hur gjorde ni?
Sonen är nu 4 mån (igår)
och har hitills fått lite på sked 2 gr.
Vet inte om det är så populärt än dock, han sitter mest bara och gapar och ser förvånad ut :D

Nu har han fått i samband med matning.
Ett litet smakprov innan han får flaskan.
Hur har ni gjort? Gett mellan målen?

Sv: Börja med smakisar

Min fyllde 4 månader i lördags :love:
Jag har börjat med att smaka gröt på morgonen. Jag gör en liten klutt gröt, sätter henne hos oss vid frukostbordet och ger lite på skeden. Det mesta slaskas ju ut igen, men hon tycker det är superkul :D Sedan har jag en nappflaska med bröstmjölk som jag ger när jag tycker hon fått nog med gröt (dvs ganska snabbt än så länge). Jag har bara testat 2 gånger, men jag tänkte köra på några tsk gröt till frukost nu i en vecka, och sedan kanske göra samma sak till middagen med lämplig puré om 1-2 veckor.
Det är ju så KUL tycker jag :bump:

Sam var måttligt intressarad innan han fyllde 6 månader, tyckte inte alls det var speciellt intressant. Men jag provade lite då och då, lät honom leka med skeden mm. Ge bara pyttelite och inte så seriöst. Låt honom smaka på olika grejjer, gnaga på morot, gurka selleri mm så han får smaka många olika grejjer.

Jag är fortfarande inte så seriös, Sam får väl kanske en gång om dagen nu (han är 7 månader) och alltid bm efteråt. Middagar har vi knappt börjat med, mest för att det vi äter är för starkt/grillat/stekt eller så. Jag har testat att göra egna middagar till honom men han är inte intresserad.

Så mitt råd är ta det lugnt, låt honom leka med maten och låt honom smaka på många olika. Och just det, jag låter Sam sitta med vid varje måltid och ger honom något då, så att det liksom blir en vana att sitta vid bordet med oss.

Han ska få börja sitta med i stolen.
Hitills har han varit med i babysittern men han har fått sitta i stolen ett par gr och det går bra. Så han ska få sitta i den vid bordet.

Får fortsätta ge lite då och då. Kanske inte precis vid matdags.
Antar att han förväntar sig sin flaska då och det blir konstigt med sked istället. Fast han får ju alltid flaska efteråt.

I morse gav jag ELina lite flaska först, sen gröt och sen flaska igen, det funkade faktiskt lite bättre, när hon redan fattat att det var 'matdags' :idea:

Nikki har provat att äta lite potitis mosat tillsammans med bröstmjölk, men jag vete tusan om hon tycker det var vidare gott. BVC tyckte vi skulle prova ge henne majsgröt, så det är snart premiär. Hoppas hon tycker mer om det eftersom det märks att hon vill ha mer än bara mjölk nu.

Nu funkar purén bättre.
Men Isak tycks ha tröttnat på ersättningen.
Det verkar som att han inte tycker om det längre.
Kan man ge välling istället? Kanske är lite mer smak på det.

Började med gröt när Rasmus var 3½ månad. Och vid 4 månader med mat.

Jag gav alltid honom efter han ätit. Så han var mätt och utvilad. Så han orkade med att lära sig. Att ge en hungrig bebis t.ex. potatis tror jag inte funkar alls. För det första är det något nytt och för det andra så måste de dessutom komma på hur man gör när man tuggar och sväljer.

Nikki har ätit gröt i 2 veckor nu. Hon älskar det!
Hon skulle nog kunna äta hur mycket som helst..

Jag gjorde så här....

Gav ca en matsked (uppdelat på mindre mängd på sked såklart) tills bebben hade fattat hur man gjorde. Jag gav henne när det var dags för Lunch typ, alltså mitt på dagen. Sedan ammade jag efter det. Det tog ca 5 veckor för henne att förstå hur man svalde och när hon väl gjort det så ökade jag sakta på mängden mat och ammade alltid efter. En dag ville hon inte ha amning efter och då hade vi bytt ut ett mål. Då började jag likadant med gröt vid middagstid. Det gick fortare att byta ut och sen gick det av bara farten att byta ut mellanmålen. Mot slutet ammade jag morgon och kväll men fick ge välling på kvällen också eftersom det inte räckte med mjölk och sedan ammade jag mindre och mindre för varje dag och gav mer och mer välling och sedan ammade jag bara på morgonen och när hon var nästan 8 mån så slutade vi. Hon ville hellre ha välling. Vid 8 mån gav jag 2 lagade mål mat om dagen och flyttade gröten till frukosten och så gör vi fortfarande. Frukost med gröt, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, välling.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 431
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 727
Senast: Fraegd
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 753
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 622
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar