börja med galoppen nu?

timme

Trådstartare
hejsan hoppasan:)

idag när jag var ute och red med travarpojken som inte kan galoppera så bra(eller inte vid kommando) har galopperat idag:)
hoppade i trav över en stock och han brukar slå över i galoppmeft6er hindret men idag fortsatte han långt gick fort som tusan och han saktade av i travartrav ikurvorna men satte sedan av i galopp igen.
jag har bara ridit honom i skritt och trav hittills men slår han över i galopp får han fortsätta.

sk ajag börja fatta lite galopper?hur bär jag mig år för att lära hobnom galoppskänkeln,han är under igångasättning har byggt upp mycket muskler ´sedan han kom och går bra i skritt och även börjar nu i trav:)menatt galoppa rakt fram bara några steg liksom?
ska jag isåfall gå in i paddocken och sätta upp ett kryss och hoppa så han fattar efter hindret eller hur skajag bära mig åt:)

Sv: börja med galoppen nu?

på ridtravare.com finns en jättebra omskolnings-skola, jag rekommenderar den. annars är det bästa sättet att lära dem ute i skog och mark =)

Jag tycker helt klart att du ska börja med galoppen, bara fattningen, och sen bryta av och fatta ny några ggr.
Jag lärde Bellie genom att ha henne ställd, överdrivet, och sedan la jag på en ordentlig fattning och smackade på henne, då vart det så "Pafft" för henne att hon tog galopp. Det var några månader sedan, och nu tar hon fattningarna (höger) klockrent! ;)

Jag provade först med hinder-metoden, men det funkade inte på henne. Visst att hon tog galopp efter, men jag lyckades inte lära henne galoppskänkel utifrån det.
Men prova dig fram vad som funkar bäst på din :)

Senast ändrad:

Att fatta över ett litet hinder tycker jag är bra. Dock ska du bara galoppera några steg, berömma och sakta av. Om han växlar mellan ''travartrav'' och ren galopp så blir ju inte det heller rätt. Dessutom är det själva fattningen och att galoppen blir ren som är det viktiga. Ta ett steg i taget och forcera ingenting, låt hästen inte springa in i galoppen, då är den inte redo.

vad skoj att det går framåt. Men som de andra skrivit så galoppera bara några steg. Har tyvärr svårt att tänka mig att han orkar bära sig i galoppen ännu. Vilket bevisas av att han saktar av till travartrav i kurvorna.

Fattningarna ger musklerna inte de långa galoppsträckorna. Att ta hjälp av ett litet hinder brukar fungera kanonbra så det akn du göra. Lägg gärna till ett röstkommando då så att det sitter sedan. Då akn du nyttja det på slätmark sedan och lägga till galopskänkel.

Även ute i naturen kan du använda dig av en liten stock eller en uppförsbacke. Det viktigaste är att han verkligen fattar galopp och inte bara rusar iväg. Jobba mycket lösgörande. Ju mjukare han är i kroppen ju lättare får han med galoppen sedan.

Stressa inte på något. Min kille är riden i galopp innan men jag har inga planer på att börja med galoppen förrän mot slutet av sommaren om ens då för han har helt enkelt inte muskler för att bära sig. Jag rekommenderar dig åter igen att skynda långsamt.

Jag skulle longera hästen och lära in röstkommandot "galopp" och lära hästen först fatta galopp för hand. Sedan när man sitter upp säger man "galopp" och ger skänkel. Hästar lär sig lätt på rösten och det kan man alltid ta upp till hästryggen vid ett nytt moment.

Jag hade inte påbörjat galoppjobbet innan han går i stadig bra form med bra takt i skritt och trav.

Är hästen stabil i de andra gångarterna så äre nog bara att testa. Annars äre bäst att vänta lite.
När du ska börja kan du tex hoppa en stock i skogen och när han börjar galoppera så ger du galoppskänkel så att han förknippar den med galopp. Det är oftast lättast att fatta galopp ute i skogen så det är bra att börja där =)

tack för alla svar:)
gjorde en fattning idag och han fattade med en gång och sen efter några steg bröt jag av.
han har börjat älga iväg igen och blir väldigt svår att hålla när han drar iväg(rider på ett tredelat eggbett)
han funkar på hack om jag skulle ha det medan jag lär in galoppen?vad tror ni om det?
jag jobbar honom enbart io skritten änsålänge(lite tvättsvamp,serpentiner,öppnor,slutor,försöker så gott det går)
och i traven gör jag mycket avsaktningar,och halter.
klättrar mycket o mycket offroads så han har verkligen fått fina muskler!
men har svårt att få honom att sakta o fint fatta galopp utan det blirälgfattnin....

Han låter ju jättetrevlig tkr jag, och du verkar rida honom på ett bra sätt. Fortsätt med fattningarna så kmr han stärka sig och orka mer med tiden. :)

Jag hade inte rekommenderat hack till en häst som ville ligga på och älga iväg!

Rid istället mkt halvhalter, variera tempot (men behåll takten!).. och jobba med rakriktning och grundläggande jobb. Undvik galoppen tills han verkligen funkar i skritt och trav.

Ett tips är att de flesta travare är väldigt känsliga för handen. Fastnar du in handen och det blir "dragkamp" så ser travaren det som en tecken att den ska springa fortare. Lättar du då av i handen blir hästen mindre benägen att "älga iväg". Det kan kanske låta bakvänt, men kan vara bra att ha i åtanke!
Samma gäller naturligtvis för alla hästar, direkt du kommer i läget att du har hästen i handen ala "dragkamp" så har du förlorat. Du måste vara smartare än hästen, aldrig erbjuda det stödet framtill utan jobba mkt med halvhalter, fånga upp hästen med sätet och inte handen osv.
Det är svårt, och extra svårt på en häst som inte är så balanserad, tex. en travare!

Mitt tips är att rida för en duktig tränare samt att skynda mkt långsamt.
Att grundjobba en travare i skritt och trav så att den hittar en bra takt coh en bra arbetsform kan ta flera år! Du måste ha tålamod!

Lycka till :)

Med tanke på vad du sagt om honom innan hade jag låtit galoppen vara tills han kan bära sig i trav.

okej tack för alla bra svar:)
såhär lägger jag upp det...... -
mycket skrittjobb(rakriktning,halter,öppnor,slutor,framdelsvändningar osv osv)
han lyssnar väldigt bra måste jag säga är väldigt arbetsvillig och tycker det är kul!paddocken 2-3dagar i veckan,enbart skrittjobb där.skogen före o efter passet.

i skogen mycket avsaktningar,halter,blir ju en hel del halvhalter(men känner mig lite vinglig i just halvhalterna)lite öppnor o så där med såklart men bara i skritt.
i traven blir det bara rakt fram och avsaktningar.
travar över nån stock när vi stöter på den:)det är då han fattar galopp o jag har låtit honom fortsätta.men ska jag ta tillbax han då?

tålamodet är inget problem för mig inte det får gärna ta 10år:Dhaha

men jag kör på skrittjobb nu ett bra tag framöver:)

Min tränare som jag haft nu denna vecka sa att det är viktigast att få kvalite i det du kan innan du går vidare.

Så gör då tex framdelsvändningar se till att du får kvalite i dem. Har du bara kvalite 2 steg så avbryt innan tredje steget. Förstår du hur jag tänker? Sedan tycker jag personligen att du är lite snabb med att lägga in galoppen. Jobba massa i trav och öka, minska tempo. Jobba halvhalter och inte bara rakt fram i traven utan även på volter, serpentiner osv.

Se till att få kvalite även i traven innan du ger dig på galoppen. jag har tyvärr lite svårt att tro att han orkar bära sig ordentlig ens i traven. För orkade han det skulle han inte älga iväg.

okej mysaan:)
förstod inte riktigt va du menade med kvalite??hehe...
men med hacket kan man inte ha det ett tag när jag jobbar för ahn jobbar på bra med det...och han lyssnar mycket bätt4re osv...men det kanske är bättre med dte vanliga elelr?

red i paddocken idag gick rätt bra..:)
jobbade lite i skritt(serpentiner,volter)
och travade sen lite på stora volterna...blev fläng,älg,katastroffart:p
han lyssna inte alls på halvhalter eller nåt så jag sitter liksom bara där och drar..går inte att sitta till utan blir att man låser sig för han drar iväg och lägegr sig i kurvorna(visst förstår jag ju,han kan ju inte bära sig i traven)men känns som han ska gå omkull.
gör volter när ahn ökar men så fort volten är färdig så älgar han på igen...:confused:

Mitt sto som jag har.. Hon kunde vara riktigt riktigt jobbig i början, så fort man ens travade så drog hon iväg i 190 från första steget, så det gick liksom inte att göra nånting annat än att dra. MEN- men ska inte dra. Jag började rätt tidigt rida för min tränare, och första lektionen gick till som så att, när hon såg oss, och vi skulle trava, och Bellie drog iväg i 190, så sa hon "släpp tyglarna!" och jag vart jättechockad men gjorde som hon sa, och Bellie vart som en helt annan häst, hon travade på jättelugnt och fint, och tyglarna bara hängde.. Jag kunde styra och till och med göra volter utan att röra tyglarna.
Det var en underbar känsla iaf. :) Tkr du kan prova det. Och funkar inte det, så vad du än gör, dra inte! Sväng, sväng och sväng, om han drar iväg. Samtidigt som du försöker lugna honom med rösten och ta lugna mjuka tygeltag, krama, ge efter, krama, ge efter. Och beröm som tusan så fort han visar minsta lilla tendens att tagga ner lite.

Kanske vart flummigt nu men hoppas du förstår. :)

Har faktist en film på det jag pratade om: http://www.youtube.com/watch?v=8gf-F8whdck
Och här hade jag bara haft henne i 1 mån. Fast nu gick det inte sådär bra varje gång, spec. inte utan min tränare.. Jag kunde släppa tyglarna helt men ändå sprang hon på i 190, men när det funkade så vart det såå bra. :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 321
Senast: Juli0a
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 624
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 830
Senast: Verdandi
·
Träning Hej! Jag har börjat kunna rida mer galopparbete på min travare nu på sistone. (Han kan fatta galopp från skritt i båda varven och...
Svar
2
· Visningar
1 033
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama