börja med galoppen nu?

Sv: börja med galoppen nu?

Min tränare som jag haft nu denna vecka sa att det är viktigast att få kvalite i det du kan innan du går vidare.

Fast det där är ju helt enkelt grundprincipen för all inlärning! Oavsett om du rider, spelar piano eller vad som helst. Inget unikt eller nytt på något sätt.
Däremot är det som du säger väldigt viktigt, det handlar om att skynda långsamt och hitta kvalitén i det man gör innan man går vidare.

Jag hade inte tillförlitat mig på ett internetforum, utan istället ridit regelbundet för en bra tränare!

mm håller själv me dom tränare där.men jag har väldigt svårt o hitta en tränare:(

Fast det där är ju helt enkelt grundprincipen för all inlärning! Oavsett om du rider, spelar piano eller vad som helst. Inget unikt eller nytt på något sätt.
Däremot är det som du säger väldigt viktigt, det handlar om att skynda långsamt och hitta kvalitén i det man gör innan man går vidare.

Det har du rätt i och jag håller med dig. Men det jag upptäckte under tranare var att det jag upplevde som ganska hög kvalite om inte helt perfekt var inte så mycket kvalite ändå. Tex slarva han endel med bentrampen vid sidförande och jag hade helt enkelt inte känt det men nu känner jag skillnaden eftersom vi verkligen fick till kvalite.
Ville även trycka lite på kvaliten eftersom det känns som Timme har lite bråttom med sin häst.

red i paddocken idag gick rätt bra..:)
jobbade lite i skritt(serpentiner,volter)
och travade sen lite på stora volterna...blev fläng,älg,katastroffart:p
han lyssna inte alls på halvhalter eller nåt så jag sitter liksom bara där och drar..går inte att sitta till utan blir att man låser sig för han drar iväg och lägegr sig i kurvorna(visst förstår jag ju,han kan ju inte bära sig i traven)men känns som han ska gå omkull.
gör volter när ahn ökar men så fort volten är färdig så älgar han på igen...:confused:

Skit i traven öht! Någonstans så tappar ni kontakten och den måste ni hitta i skritten först. Annars håller jag med om att lösa tyglar är bäst även om det är skitläskigt.

Tänk på att bara dra fungerar inte. Travare är oftast lärda att vid ökat tryck i munnen ska de öka tempot vilket är en dålig kombination emd att du drar och kanske låser dig men vill få honom att sakta ner.

Du kan ju fundera på mitt förslag som jag gett via pm. Kanske kan vi hitta en lösning som båda blir nöjda med.

josefine:okej:)men ska jag låta han gå hur fort han vill i traven då elelr?:confused:

okej mysaaan:)
blir lätt tråkigt för han att bara skritta har du några fler bra övningar vi kan göra?vi gör mycket serpentiner,volter,halter,tvättsvampen oså...

okej mysaaan:)
blir lätt tråkigt för han att bara skritta har du några fler bra övningar vi kan göra?vi gör mycket serpentiner,volter,halter,tvättsvampen oså...

Förstår att det blir tråkigt att bara skritta men om han älgar iväg så där i traven så är han inte riktigt mogen för den anser jag.

Har du koner så kan du rida slalom mellan dessa och kämpa med att ge mindre och mindre hjälper så de tillslut inte syns att du ger några hjälper.

Testa skänkelvikningar och börja med et steg åt rätt håll. Jobba på att få ner huvudet på honom vilket du blandannat kan få med hjälp av stora volter som du ökar och minskar. det är superviktigt att han verkligen blir lösgjord i skritten först så du får kvalite i den innan du ger dig på traven.

När han gör en snygg skänkelvikning kanske 5-6 steg så testa att tvära den mer så den tillslut blir en sidepass. Fick så mycket tips och ideer nu under denna veckan med tränare men de är svårt att beskriva i skrift för mig.

okej mysaan:)
har försökt med skänkelvikning i skritt går inte alls med det vanliga bettet men med hacket går allt som en dans:eek:då lyssnar han på alla hjälper...hur kommer det sig?

46907_1243236922.jpg

tog dethär kortet igår så så ser han ut i kroppen nu(stor skillnad från när han kom)

Tycket nog du ska börja träna galopp och fattningar ute i skogen där du får mera naturlig bjudning och rakare spår. Det ska vara enkelt för hästen i början. När hästen har bättre balans i galoppen kan det vara läge att prova även i paddock.

Travare har ju en annar erfarenhet av bett. Bettet används inte alls på samma sätt vid körning som vid ridning. Börja med att lära hästen vad dina bettsignaler betyder. Det kan också vara bra att prova med olika bettyper. Jag vet flera fd travare som trivs bra på stång, men så fort de får ett vanligt ledat tränsbett i munnen blir de som förbytta och tror de ska trava fort, fort direkt. Ett helt annorlunda bett mot vad hästen blivit körd med kan vara en stor fördel.
Sen finns det ju inget som säger att hästen måste ha bett. Om den trivs bra med bettlöst så går ju det lika bra.

jag har provat massa olika bett.(rakt tränsbett,vanligt tvådelat,hack)
rider nu på tredelat eggbett..hack är dte han funakt bäst på då han tar åt sig och lyssnar bäst på det..men han blir väl nedtvinagd med hacket?

okej mysaan:)
har försökt med skänkelvikning i skritt går inte alls med det vanliga bettet men med hacket går allt som en dans:eek:då lyssnar han på alla hjälper...hur kommer det sig?

Min spontana reaktion utan att ha sett er är att du vill för mycket och därför låser dig/ blir för hård i handen. Du vet att det fungerar på hacket och därför blir du frustrerad när det inte fungerar på bettet. Ge honom hjälpen och sitt sedan bara och vänta ut honom.Låt honom tänka lite själv.

Tycket nog du ska börja träna galopp och fattningar ute i skogen där du får mera naturlig bjudning och rakare spår. Det ska vara enkelt för hästen i början. När hästen har bättre balans i galoppen kan det vara läge att prova även i paddock.

Håller med dig där men jag tror inte Timmes häst öht är redo för galopp.

Nej, du ska inte låta han springa hur fort han vill i traven.

Och du, för att svara mig så tryck på min ruta på "Snabb-svar", så blir svaret till mig. :)

har fått tips på att rida på kimblewickstång skulle det va ett alternativ?
fast jag vill rida på så milt som går och kimblewick är väl rätt skarpt eller?:confused:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 321
Senast: Juli0a
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 624
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 830
Senast: Verdandi
·
Träning Hej! Jag har börjat kunna rida mer galopparbete på min travare nu på sistone. (Han kan fatta galopp från skritt i båda varven och...
Svar
2
· Visningar
1 033
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama