börja med galoppen nu?

Sv: börja med galoppen nu?

kimber2.jpg

här är en sån stång...är ju kindkedja på

Tror inte det där bettet är skarpare än våra westernbett men som sagt så är det lillfingret man rider på då. Inget jag skulle sätta i munnen på en häst som håller på att skolas faktiskt.

Risken är att man som både du och jag som har lätt att låsa oss lite i händerna tar för mycket i dessa bett så det gör mer illa än nytta.

okej mysaan:)
tänkte prova rida på rakt tränsbett idag och se hur det går(får exprementera lite med dom milda bettet(är inget fan av skarpa bett)
fick bara tipset av min veterinär.

men mysaan hur får jag ned huvudet på honom så han går korrekt?
ska jag rida honom i9n i handen eller fram neråt?
har alltid fått lära mig att rida in i handen och trycka med skänklarna tills jag dööör..är det rätt?:eek::confused:vill göra rätt från början...
jag känner inte att jag behöver ha bråttom men jag har väldigt dåligt självförtroende även i ridningen så blir att jag spänner mig,speciellt om nån ser på oså..

På din beskrivning låter det som att du inte riktigt vet vad det innebär att rida hästen i en bra arbetsform.
Du definierar det med att "ta ner hästens huvud". Det betyder att du inte har förstått själva principen. Det låter kanske hårt, men sånt tar tid och det måste mogna fram. Jag förstod inte heller principen alls, men hade turen att få det förklarat för mig, samt möjligheten att med hjälp av tränare förstå vad det innebar i praktiken.

Du måste tänka om helt, men du kan inte lära dig det genom ett internetforum. Mitt enda råd till dig är att ta hjälp av en kompetent tränare som kan förklara detta för dig, samtidigt som du får prova på det under dennes översyn.
Att lära sig att förstå vad "form" är samt att lära sig rida en häst i en bra arbetsform är ingen "quick fix" utan det tar tid och kräver tålamod och mycket ryttarkänsla. Det går inte att läsa sig till i en bok och ännu mindre på ett internetforum. En tränare är enda vägen för dig!
Det hjälper inte att byta bett tex. det är inte där problemet sitter. Du måste "förstå" vad det är du vill utföra!

Har du möjlighet att låna en läromästare att rida några lektioner på tror jag också att det skulle kunna hjälpa dig framåt en bra bit, men jag vet inte om du har möjlighet till det.

Senast ändrad av en moderator:

men mysaan hur får jag ned huvudet på honom så han går korrekt?
ska jag rida honom i9n i handen eller fram neråt?
har alltid fått lära mig att rida in i handen och trycka med skänklarna tills jag dööör..är det rätt?:eek::confused:vill göra rätt från början...
jag känner inte att jag behöver ha bråttom men jag har väldigt dåligt självförtroende även i ridningen så blir att jag spänner mig,speciellt om nån ser på oså..

Nej du ska inte driva tills du dör det blir inget bra. :D Först och främst vill du ha honom neråt bara oavsett vart han har huvudet. Sedan ska du samla honom i en mer korrekt samling. Finns massa knep men det är svårt att förklara över ett forum.Man behöver ha hästen under sig så man känner hur det känns. Man ska rida på känslan vettu.

Nej om du rider med en lätt och känslig hand kan hack fungera bra. Hästen är ju rätt tydlig med vad den trivs med och jag tycker du ska lyssna på det. Man måste inte ha bett i munnen på alla hästar.
Oavsett om du har bett eller bettlöst så måste ändå hästen lära sig förstå vad dina tygelhjälper betyder för att er komminikation ska fungera bra.

Fast i just detta läget tycker jag helt ärligt inte att det låter direkt ultimat att rida på hack ...
Vill man absolut rida bettlöst finns det andra alternativ. Och som jag skrev, sitter inte problemet i munnen i första hand som jag ser det

Jag vill inte säga att det inte stämmet men vad jag har lärt mina travare är inte genom hinder, för då kanske de inte fattar galoppen utan hindret, eller också så hoppar den varje gång du ska galoppera. Men det kanske inte din häst tänker på så det kanske funkar:)
Arbeta den jätte mycket i trav och bygg upp jätte muskler, mycket halvhalter :)

Sedan är det jätte svårt att träna på formen utan tränare, speciellt på ett varmblod. Men mycket lösgörning, arbeta mycket med bakbenen, gärna skänkelvikning, kan den öppna/sluta så fundkar det med, gärna in på mindre volter och flytta undan bakbenen, gå inte ett varm på den mindre volten utan fortsätt tills den börjar bli mjuk , byt varv, ått-volter är bra för varmblod. Gärna inte 20m volter, utan börja med 10 från början:) Kan hästen trava "normalt" så kan den gå små volter, håll den inte sne, ganska rak men ändå ställd.
Många kasnke tycker detta låter fel, men jag har tränat med 3 travare, allt funkar på alla :)

Det finns säkert massor att jobba med, men jag menar att om hästen trivs bettlöst och inte gillar bett kan det vara bättre att rida bettlöst och utveckla kommunikationen därifrån. När den är bättre kan det fungera bättre med bett.

...som jag skrev finns det andra alternativ som kanske är lämpligare än hack.

Jag tkr inte du ska sätta på honom ett skarpare bett. Här handlar det om styrkan, att han inte orkar, och han blir inte starkare för att du har ett skarpare bett på honom. Träning träning och träning är det som gäller! :)

Jag vill inte säga att det inte stämmet men vad jag har lärt mina travare är inte genom hinder, för då kanske de inte fattar galoppen utan hindret, eller också så hoppar den varje gång du ska galoppera. Men det kanske inte din häst tänker på så det kanske funkar:)
Arbeta den jätte mycket i trav och bygg upp jätte muskler, mycket halvhalter :)

Va? Min häst är musklad och orkar bära sig rätt, men tack ändå.

okej det är mycket att ta in men nyttigt för mig emd kritik:)
har gått så otroligt bra idag:)
red en stund i skogen,jobbade lite i skritt rakt fram och lite korta travpass.
halter på lång tygel och han lyssnade superbra!!bara tvärnit:)
sen gick jag ut i en hage och jobbad elite på volten i skritt:)
och han böjde på sig jättefint,gjorde lite framdelsvändningar oså:)red på ett rakt tränsbett idag!

ang bett så får man ju ha i åtanke också att travare inte lärt sig "start-stanna på samma sätt, ofta betyder "dra i tygeln" gå fortare för dem, är väl nåt med alla uppcheck remmar eller vad de nu kallas. bättre enligt mig att du lär honom vad bett betyder i "din" värld såvida det itne är fel på tänderna så han måste ha hack...

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 321
Senast: Juli0a
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 624
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 830
Senast: Verdandi
·
Träning Hej! Jag har börjat kunna rida mer galopparbete på min travare nu på sistone. (Han kan fatta galopp från skritt i båda varven och...
Svar
2
· Visningar
1 033
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama