Börja ge hösilage??? farligt??

M

makejo

Jag står i ett stall där vi har hö till hästarna men har hittat ett mycket bättre stall nu eftersom jag känner att jag måste flytta då dom som är i mitt nuvarande stall är otroligt oseriösa.
Enda nackdelen är att i det nya stallet ger dom hösilage jag har hört så mycket att det kan vara farligt att dom kan dö i botoulism(stavning??)
Att man måste vaccinera och att det ändå inte är 100% säkert skydd och och att dom som blir sjuka dör utav det.
Några frågor om någon vill svara tack

1. Hur går vaccinationen till ,hur många sprutor och när kan man börja ge hösilaget efter vacc.?

2.Vad kostar varje spruta?

3.Kan dom bli friska om dom får sjukdomen? hur märker man att dom fått det?

4.Om han äter 6 kilo hö nu hur mycket hösilage kommer han behöva ?det krävs väl mer utav det?

5.Är det många som blir sjuka?
Det verkar ju som om hösilage blivit väldig vanligt varför om det är så farligt?

Sv: Börja ge hösilage??? farligt??

Jag tycker inte alls att det är farligt att ge hösilage. risken känns väldigt liten. är det en seriös bonde som tagit fodret så har dom koll på det mesta skulle jag tro.
Jag känner ingen häst som blivit sjuk.

ok en fråga till det måste ju vara kallt när man ger det för att det ska hålla en vecka? hur gör man på våren o tidig höst då?? då är det ju inte särskillt kallt nuförtiden inte på vintern heller för den delen:

Angående hur mycket hösilage du ska ge beror ju bl a på ts-halten.

För att veta det bör du ju ha en analys. Annars har jag läst att man själv kan ta reda på det med hjälp av en mikrougn men jag kommer inte ihåg hur man gör.

Ts-halten är ju mängden torrt foder (Torrsubstans). Om hösilaget t ex har en ts-halt på 50 % (för enkelhetens skull :)) så betyder väl det att hälften av det du väger upp bara är vatten.

Det betyder grovt räknat att om du ger 6 kg vanligt hö så måste du dubbla mängden hösilage. Skulle du ge samma mängd, dvs 6 kg, så innebär det ju att det bara är ca 3 kg egentligen.

Hoppas du fattar mitt krångliga utlägg hi hi :)

Sen att hösilage blivit vanligt kan bero på att många bönder satsar på det i stället för vanligt torrhö som är mycket mer osäkert och känsligt för regn etc.

Senast ändrad av en moderator:

vi har gett våran ensilage/hösilage sen gräset försvann och det har inte varit någon speciell vinter här nere i blekinge än. men balarna har hållt sig jättefint hela tiden. (Vi fodrar tre hästar)

I början blev balarna lite för torra, då näringen försvinner, så då ger vi det till kossorna som endå går på fri tillgång.

jodå jag förstod :) kan säkert få hjälp av dom andra i stallet med hur mycket han ska ha då.

Ingen annan som kan svara på alla frågorna?? är det någon som ger det utan att ha vaccinerat??

kan svar på din första fråga...
hästen får 3 stprutor i grunden. var 4 vecka, sen är det en årligen.
vet. rekomenderar att man börjar vänja in silaget 2 veckor efter den sista sprutan...
lycka till!

1. Hur går vaccinationen till ,hur många sprutor och när kan man börja ge hösilaget efter vacc.?
Har för mig att det är 3 st som de ska ha. Vet inte då jag ej vaccinerat mina sen jag började ge det till hösten 05.

2.Vad kostar varje spruta?
Runt en 400-500 kr tror jag.

Vet inte då jag aldrig träffat på en häst som blivit sjuk.

4.Om han äter 6 kilo hö nu hur mycket hösilage kommer han behöva ?det krävs väl mer utav det?
SOm någon skrev, du får dubbla. Men kolla ts halten. Våra balar är lite bötare men ibland så kommer det en som är lite torrare.

Det verkar ju som om hösilage blivit väldig vanligt varför om det är så farligt?

Bonden som jag köper av har inte hört talas om något fall på flera år. Men som någon skrev, det beror på hur man tar in det.

På den anläggningen som jag har hästarna, så är det kanske 2-3 st av 24 hästar som är vaccinerade. Ingen har varit dålig.
Bara för att man vaccinerar så är det ju ingen garanti ändå om nu hästen blir sjuk. Då det finns oilka varianter av den och sprutan kanske bara tar nån form av boutilismen.

jodå jag förstod :) kan säkert få hjälp av dom andra i stallet med hur mycket han ska ha då.

Ingen annan som kan svara på alla frågorna?? är det någon som ger det utan att ha vaccinerat??

En sak jag glömde: Visst kan du säkert ge mindre än det exemplet jag gav dig men då gäller det att hästen får något annat, kompletterande, att tugga på.

Jag gav min häst hösilage tidigare och vi hade ett hösilage som var så pass kraftigt att jag inte kunde ge så där jättemycket. Så jag fick komplettera med halm också för att hästen skulle få tillräckligt mycket tuggtid.

Min häst var vaccinerad. Jag vet också att det inte är 100% skydd men jag ville inte stå där en dag med en dödssjuk häst och veta att han kanske hade klarat sig om jag vaccinerat.

Jag kommer inte ihåg vad det kostade men är ganska dyrt om du är ensam om att vaccinera. Det finns nämligen bara stora doser som ska räcka för flera hästar. Är du ensam får du betala hela själv men om ni är fler så delar ni på det.

Mitt tips är att ringa en vet om du vill veta.

botulism är en väldigt ovanlig sjukdom som är dödlig för häst. efter vad jag läst mig till så bildas den/dom bakterien i silaget pga. tex. jordbakterier (om det kommit jord i balen eller om silaget blir nedtrampat i leran och liggandes vid utfodring) eller om det kommit kadaver i balen. köper själv inte silage som slagits med låg stubb då risken för att jord eller djur kommer med i pressen.

vi har valt att inte vacc. efter många samtal med våra vet. därimot är vi väldigt noga med var vi köper vårt grovfoder och betalar hellre extra för att få det vi vill ha.

enligt vår vet. så finns det numer "enhästdoser" att köpa av vacc. så att man slipper köpa hela förpackningen.

hö har en ts. på 84 % dvs. att ett kilo ts. är igentligen 1.2 kg hö. hur mkt. mer du behöver fodra får du räkna ut på vilken % ts. som silaget har.

jag bytte stall i sommras. nya stallet hade hösilge å gammla vanligt hö. gick bra men hon fick sk fodermugg...kropen reagerar på nytt protein mm. men det gick över efter ett par veckor

ursäkta trådkapning, men vad är fodermugg? ser det ut som "vanlig" mugg? :)
Mvh Toker

Köper man sitt ensilage av en seriös brukare så får man åxå ett bra foder. Är fodret rätt hanterat i alla stadier och omsorgsfullt plastat så är det inga problem. Man måste ju sedan själv åxå veta vad det är man hanterar, okunnighet är oftast det största problemet.

Har man en bra vall så är risken att få med råttor, ormar och liknande väldigt liten, en vall som läggs om väldigt ofta är ingen attraktiv bostad. Vi har i princip aldrig haft smådjur i ensilaget och då har vi fodrat med ensilage i över 20 år samt att vi ensilerar 1500 ton per år.

Om man däremot köper av någon som ensilerar mer som hobbyverksamhet för att få lite avsättning på marken och denne har "gammgräsåkrar" så har chansen för smådjursiblandning ökat enormt. På sådana marker trivs råttor och sorkar som i sin tur drar till sig ormar o.s.v.

Kicki :)

Sen att hösilage blivit vanligt kan bero på att många bönder satsar på det i stället för vanligt torrhö som är mycket mer osäkert och känsligt för regn etc.

Att man som lantbrukare tar ensilage finns det flera orsaker till, bl.a. ovanstående. Men även lagringsmöjligheterna är ju betydligt billigare och bättre för ensilage än hö, vi har både balar samt att vi ensilerar till korna i strumpa, som är både billigare och bättre än när vi ensilerade i tornsilon t.ex. Att bygga och driva en hötork kostar en nätt liten slant, så det är bara där ett lätt val. Sedan är ju arbetet mycket lättare åxå.

ok en fråga till det måste ju vara kallt när man ger det för att det ska hålla en vecka? hur gör man på våren o tidig höst då?? då är det ju inte särskillt kallt nuförtiden inte på vintern heller för den delen:

Ensilage behöver inte förvaras kallt för att hålla en vecka. Däremot så håller det inte en vecka i alltför varm miljö. Men man ska ju även räkna in tiden från det att balen rullades till dess att den plastades, något som många inte tänker på. Detta kan ju vara svårt att få veta om man köper sitt grovfoder. Vi har väldigt snabba puckar när vi ensilerar både vi balning och inläggning i strumpa.

Jag tycker inte alls att det är farligt att ge hösilage. risken känns väldigt liten. är det en seriös bonde som tagit fodret så har dom koll på det mesta skulle jag tro.
Jag känner ingen häst som blivit sjuk.

:bow: Stämmer mycket bra! :angel: ;)

Nej dom kan inte bli friska, tyvärr!

Anser inte att det är många som blir sjuka. Och ensilage är inte farligt, har ju som jag skrivit tidigare ensilerat i över 20 år och under den tiden har alla våra hästar ätit det och är/var pigga som pelikaner.

vi har valt att inte vacc. efter många samtal med våra vet. därimot är vi väldigt noga med var vi köper vårt grovfoder och betalar hellre extra för att få det vi vill ha.

(Hej, hej :banana: )

Vi vaccinerar inte heller, känner oss trygga med vår egen foderhantering. Men de som hyr in hästarna hos oss får göra som de vill, jag kan ju aldrig ge en 100%-ig garanti men en väldigt hög iaf.

jag grundvaccinerar min häst nu och det är inte billigt :cry: jag betalar ca 800kr per spruta och gång men då är det bara jag som tar ut vet. jag lägger hellre de pengarna så behöver jag inte vara så orolig.

Liknande trådar

L
Övr. Hund Varning att dethär är om av livning och död så läs inte ifall ni tycker att sånt är jobbigt! ❤️ Men jag undrar bara några saker om av...
2
Svar
39
· Visningar
4 082
Senast: Sol
·
Hästmänniskan I början av månaden ställde jag ut min Islandshäst på lösdrift. Allt verkade vara frid och fröjd. Hon var lite tröttare i ridningen, men...
Svar
15
· Visningar
1 826
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 978
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Först och främst måste jag fråga hur man fodrar en unghäst, efter aktuell vikt eller en uppskattad vuxen vikt? Har för mej att det är...
Svar
8
· Visningar
1 795
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Släpande bakben