Börja ge hösilage??? farligt??

Sv: Börja ge hösilage??? farligt??

vi fodrar med silage oavsett årstid. sommartid köper vi "småbal" som ligger på 90-100 kg. trots allt är botulism väldigt ovanlig så köper man riktigt skördat silage och har en bra egen hantering så är det bra säkert ändå.

jag har aldrig hört/stött på någon häst som insjuknat i botulism, inte heller någon i min närhet eller där jag jobbat, inte heller vår veterinär. därimot så har jag sett 2 hästar dö i stelkramp under årens lopp (dock inte mina) vilket är ett fruktansvärt hemskt förlopp på det med, även det en sjukdom dom kan få även om dom är vacc. med otur.

allt man gör/väljer har en risk. om uthyraren har hö så kan det trots bra utseende och lukt innehålla farliga sporer (hur många gör hygienisk analys ?) som kan orsaka både kolik och kronisk bronkit/kvickdrag, inte helt ofarligt det heller och den sistnämda är en obotlig och på sikt dödlig sjukdom.

Helt sant! :bow:
satt på jobbet och skrev och hade tänkt lägga till den möjligheten, men blev distraherad och glömde. :angel:

Jag tycker det är en vettig jämförelse med bronkit. Otroligt många fler hästar får luftvägsproblem av dåligt hö än de som drabbas av botulism.

Hästen kan faktiskt få botulism genom våta beten (nu när halva hagar står under vatten är ju risken stor om de går och drar i grässtrån.), spannmål, pellets, hö - botulinumtoxin kan faktiskt finnas i det mesta hästen sätter i sig.

Så om jag ska tolka alla svar så borde jag kunna flytta till det stallet då, särskillt om jag vaccinerar??
vill ju helst ha det stallet men var rädd för silaget..
veterinären ska ju komma ut i nästa vecka o raspa hans tänder då hon hade glömt raspen förra veckan när hon kom o vaccinera mot stelkramp osv.
kankse hinner en spruta till då innan han flyttar o börjar äta det men kan man börja ge dom silage efter spruta 1??

gillar dom silage mer eller mindre än hö?? i snitt då alla e ju olika ...men det ser ju godare ut med fint hö,(vi har så fint hö i vårat stall, inget mögel där, vi köper i omgångar för bonden kan förvara det mycket bättre än oss.)

Ja du kan börja ge silaget när du påbörjat vaccineringen.

de brukar finna silaget smakligare och föredra det.

:bow: Det här är mycket tänkvärt! För det är ju som sagt många hästar som blir drabbade av luftvägsproblem som orsakas av hö med dålig hygiennisk kvalité, vilket kan leda till döden. Ställer man detta mot hästar som dött av botulism så är ju den procenten låg.

Kicki :)

Jag har fodrat med silage i strax över 10 år. Jag är noga med producenten (som i sin tur är noga med sin hantering från sådd, gödning och till skördning, balning, plastning, lagring och leverans). Vi är pedanter vad gäller vår egen hantering (lagring och foderhygien). Vi fodrar inte med något vi är tveksamma om (luktar konstigt, tagit värme etc).

Vi har så pass hög ts att det är lika troligt att vi får toxinet via hö eller spannmål/pellets som genom grovfodret.

Kort sagt är jag helt fel person att rådfråga om vaccination, då vi inte vaccinerar våra hästar.

Mängden silage kontra hö, har ju med torrsubstansen att göra. Mycket info om hur man räknar o så finns på http://www.freefarm.se/djur/ensilage.htm

Jag fodrar med ensilage, vår, höst och vinter. Att jag inte gör det på sommaren beror på att åtgången inte är lika stor, då många av våra hästar går på bete då. Då köper jag in vanligt hö.

Nu skulle jag vilja låna tråden lite och ställa två frågor... :bow:

1. Jag har hört från min veterinär att det finns stora risker med vaccinet mot botulism. Har ni hört det?
2. Jag har alltid vant in hästarna på silage från hö, då jag hört att det är svårare för hästen att vänjas in från hö till silage än tvärtom.
Har ni samma uppfattning?

:bow:

Våra hästar ratar vanligt hö, och gillar silaget bättre. Mindre torrt o mindre damm?

Jag tycker inte alls att det är farligt att ge hösilage. risken känns väldigt liten. är det en seriös bonde som tagit fodret så har dom koll på det mesta skulle jag tro.
Jag känner ingen häst som blivit sjuk.

Jag känner ingen häst som fått stelkramp, ändå är det väl många som vaccinerar mot det.

Maybe för att risken är större att hästen ska få stelkramp, än att hästen ska bli sjuk av att äta silage??
Jag ville bara påpeka att det inte var särskilt vanligt att hästar blev sjuka iallafall, jag känner ingen som vaccinerat och ingen häst som blivit sjuk av att äta silage.

I stelkrampsfallet tror jag att det hänger på att försäkringsbolaget kräver stelkrampsvaccin för att täcka en eventuell skada/dödsfall i samband med stelkramp.

Botulism är f ö motsatsen till stelkramp, enkelt uttryckt.

OM man ska vaccinera anser jag att det är för att man antingen fodrar med väldigt blött silage (där botulinumtoxinet kan utvecklas i balen, vilket inte ser vid torrt silage) alternativt att man anser att det är en risk oavsett vad man fodrar med, att spannmål, bete, rötter, pellets, hö - allt faktiskt är en risk.

Jag fodrar som sagt med hösilage. Jag har inte vaccinerat mina hästar, det är jag som hanterar höet dagligen och jag har en mycket bra bonde som jag köper hösilage av.
MEN. Nu sitter jag och funderar...
OM min häst skulle få botulism för att jag inte har vaccinerat, den avlider, hur är det då med försäkringen? Kan försäkringsbolaget hävda att jag inte vidtagit alla åtgärder för att förhindra att detta skulle ske, och därav inte ha rätt till veterinärvårdsförsäkring/livförsäkring?
Och om det nu är så att hästar lika gärna kan få botulism av andra spannmål samt hö varför vaccineras inte "höhästarna"? Jag hade inte en tanke på att en häst kan drabbas av botulism av hö...
:o

Är det samma hållbarhet på ensilage och hösilage?
Var det någon som visste om vaccin kan vara skadligt?
Måste man ge något för att magen inte ska bli "sur"?

En tjej i mitt stall ger sin häst jäst, vanlig i små paket du vet, för hästens mages skull. Det verkar hjälpa. Jag vill oxå veta om vaccinet i sig har risker? Enligt min veterinär så är det ännu så pass nytt att man inte med säkerhet kan säga att det är helt riskfritt att vaccinera. Men jag vet inte hur "update" han är egentligen ju...?

Har läst lite nu. Om jag fattar det hela rätt, så beror sura magar i samband med ensilage på för snabba foderbyten eller för liten ensilagegiva. Någon som vet någon annan orsak?

Ok....och foderjäst kan motverka detta?

det tror jag inte, men därmot att blanda ensilaget med tex. torrare silage eller hö eller halm. vi har en som blir riktigt kass i magen om silaget är väldigt blött (blir "blöt" och "fisig" redan vid 60% i ts.), hon får foderjäst varje dag (pga. att hon fick fång av kortisonet hon åt i våras) men får diarre/blöta "kulor" iaf.

vi ger även havre halm nu som håller hög hygienisk kvalite. silaget i sig har en kvot på 9.3 så det fungerar bra och magarna har blivit mkt. bättre

Tjejen i mitt stall ger vanlig jäst, inte foderjäst. Ett pkt morgon och kväll. Det ska vara *levande* jäst. Det motverkar hennes hästs tendens att bli lös i magen säger hon.

Liknande trådar

L
Övr. Hund Varning att dethär är om av livning och död så läs inte ifall ni tycker att sånt är jobbigt! ❤️ Men jag undrar bara några saker om av...
2
Svar
39
· Visningar
4 082
Senast: Sol
·
Hästmänniskan I början av månaden ställde jag ut min Islandshäst på lösdrift. Allt verkade vara frid och fröjd. Hon var lite tröttare i ridningen, men...
Svar
15
· Visningar
1 826
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 978
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Först och främst måste jag fråga hur man fodrar en unghäst, efter aktuell vikt eller en uppskattad vuxen vikt? Har för mej att det är...
Svar
8
· Visningar
1 795
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka