Börja ge hösilage??? farligt??

Sv: Börja ge hösilage??? farligt??

hej på dig :banana:

nej, 100% garantier finns ju aldrig vad det än gäller :angel: vi har visserligen inte egen "skörd" men känner dom vi köper av väl och dom vet hur vi vill ha det :) dessutom har dom rätt många "tjurmammor" och efter vad jag förstått så är väl kvaliten på grovfodret rätt viktigt då ? dom analyserar tom. jorden på åkrarna.

som vår ena veterinär utryckte det - risken att hästen bryter benet i hagen är betydligt högre :angel:

men jag håller med du - var och en får ju göra som den vill utefter egen bedömning ;)

Och jag håller med du-Tror nog åxå att det är större risk att bryta av ett ben i hagen. :D ;)

Vi tar åxå analys på jorden, vill man ha ett väldigt bra foder, vilket är jätteviktigt när man ska leva på sin produktion så får man anstränga sig på alla områden. :) Och det är ju av sådana foderproducetner, precis som du gör, man ska köpa sitt foder ifrån! Då vet man vad man får och behöver inte vara orolig. När man sedan hyr ut boxplatser så är det ett bra konkurrensmedel, folk vet att man förutom bra standard och service även tillhandahåller ett mycket bra foder både näringsmässigt och hygieniskt.

Kicki :)

eftersom det är ett inaccorderingsstall så har jag ju ingen aning om var dom får silaget ifrån, vad ska jag fråga dom om ? jag menar vad behöver man veta för att veta om det är bra eller dåligt eftersom det är ett nytt stall och jag inte känner dom vet jag ju inte hur mycket man kan lita på vad dom säger.
jag vill gärna ha honom i det stallet men jag vet inte om jag vågar ta chansen tänk om han skulle dö:eek: skulle ju aldrig förlåta mig själv.stämmer det att det mest är unga o gammla hästar som blir sjuka av dom som blir sjuka?? någon som vet?

Hur mycket hösilage du måste ge beror på ts-halten. (ts=torrsubstans)
Om du nu ger 6 kg hö (med en ts-halt på ca 85%) får din häst i sig 6*0,85 kg =5,1 kg ts.

Ger du av ett torrt hösilage med ts 70% motsvaras detta av 5,1/0,7=7,3 kg ensilage.

Ger du av ett blötare ensilage med ts 50% motsvaras detta av 5,1/0,5=10,2 kg ensilage.

Ger du av ett väldigt blött ensilage med ts 30% motsvaras detta av 5,1/0,3=17 kg ensilage.

Som du ser beror det alltså helt på vilken ts du har på ditt hösilage.
Sedan kan ju naturligtvis näringsvärdena per kg ts skilja sig mellan ditt nuvarande hö och det framtida hösilaget så att hästen behöver mer/mindre.

Ang risken för botulism så är det inget jag personligen oroar mig över. Vi har fint hösilage som jag aldrig sett en gnutta jord i. Min häst är inte vaccinerad. Har aldrig hört talas om en häst som fått botulism. Som någon skrev där uppe så är det nog betydligt större risk att hästen dör i en olycka. Men det är upp till var och en att vaccinera eller inte, hästen tar knappast någon skada av det.

Senast ändrad:

Jag tycker inte att du ska oroa dig, är det ett helt stall som fodrar med detta och ingen blivit sjuk så varför skulle din bli det? Det är ju bättre att du oroar dig för att han ska bryta benet i hagen det känns mer troligt.
Jag har den äldsta hästen i stallet, och jag har just flyttat till ett stall som fodrar med ensilage. Jag är inte ett dugg orolig. Och har inte varit det tidigare heller, för några år sen fodrade vi med detta hemma också, inga problem.
Mitt minne är kasst men jag tror inte att min häst är vaccinerad. Som sagt han kan lika gärna bryta benet i hagen och det kan man inte ens vaccinera mot..

:eek: Va dyrt! Min vet tar runt 350!

Hade min förra häst vaccinerad för säkerhetsskull, så nu gör jag det på min nya häst med. Risken att dom blir sjuka är så liten så jag förstår dom som inte gör det, särskilt om man har många hästar.. blir ju rätt dyrt då. Men har man bara en häst finns det väl inte så mycket att tveka om tycker jag :)
Dock köper vi mycket bra foder taget av en duktig bonde.

Är väl 3 sprutor? 2:a efter 6 veckor och sen efter ett halvår... eller är jag ute å cyklar?? :confused:

Jag har inte vaccinerat, helt enkelt för att risken för att de får boutolism är såpass liten och vaccinet ändå inte ger något garanterat skydd.

Att säga att man behöver dubbla silaget jämfört med högivan är lite väl förenklat. Allra bäst är att ha en analys - så du kan vara säker på att hästen får det den behöver. Precis som det kan skilja mycket från hö till hö så kan det skilja mycket från silage till silage.
Man får ju också tänka på att bara för att det VÄGER mer behöver det inte nödvändigtvis vara mer :p Att ge för lite blir då inte så bra för tuggbehovets skull heller.

Det är i regel lättare att ge silage om man är många som delar. Annars kan man lätt bli frestad att byta bal för sent. Max 4 dagar har jag hört att man "egentligen" bara ska ha en bal öppnad, ibland går det att ha lite längre om det är riktigt kallt, ibland mycket kortare än så.

KL

och den som ngnsin sett en häst dö i botulism anser att ngra hundralappar på en vaccination (som hjälper i den stora majoriteten av fall) är väl investerade pengar. Skulle aldrig överleva i vetskapen om att min häst dött en otroligt plågsam död pga att jag sket i vaccinationen.

:eek: Va dyrt! Min vet tar runt 350!

Är väl 3 sprutor? 2:a efter 6 veckor och sen efter ett halvår... eller är jag ute å cyklar?? :confused:

vet inte om det var till mig men... det är tre sprutar som tas med 4 veckors mellanrum och sedan årligen. dyrt JA det håller jag med dig om :cry: men det är värt det ändå, man vet ju aldrig.

1. Hur går vaccinationen till ,hur många sprutor och när kan man börja ge hösilaget efter vacc.?

detta har du fått bra svar på redam men svarar ändå. 3 sprutar med 4 veckors mellanrum och efter det så är det 1 spruta om året.
Sen är det bra att vaccinera färdigt och låta det gå några veckor innan du börjar ge hösilage.

2.Vad kostar varje spruta?

Det är lite olika beroende på vart du bor, men enklast är ju att ringa till en vet och fråga vad h*n tar för att komma ut och spruta.

3.Kan dom bli friska om dom får sjukdomen? hur märker man att dom fått det?

Tyvärr så blir dom oftast inte friska efter botulism pga när man upptäcker det så är oftast försent.
symptom för botulism är:
Trötthet och dålig aptit.Muskeldarrning, stel gång.
Svårigheter att äta och svälja.
Hästen har svårt att använda musklerna i tunga och svans.
Muskelförsvagning, vilket gör att hästen till slut inte kan resa sig eller andas. Hästen dör av kvävning efter 48-72 timmar. (hämtat från agria)

4.Om han äter 6 kilo hö nu hur mycket hösilage kommer han behöva ?det krävs väl mer utav det?

Det beror som andra sagt på torrsubstansen i hösilaget.
Men mina shettisar (som jobbar medel) äter ca 5kg hösilage/dygn.
Plus 1kg havrehalm för att tahand om magen.

5.Är det många som blir sjuka?
Det verkar ju som om hösilage blivit väldig vanligt varför om det är så farligt
?

Att hösilaget blivit vanligt kan jag bara spekulera om. Men jag tror att det är för att hästar äter hösilage med större aptit än hö och att det är enklare att skörda.

Vad jag vet så är det inte jättevanligt att hästar blir sjuka av hösilage. Större risk att du sliter ut din hästs ben genom att rida på för mjukt/hårt underlag.

// jessica, som rekomenderar hösilage + havrehalm.

oj så lång tid :crazy: då får det nog bli det andra stallet istället .. 12 veckor innan sprutorna e klara sen några veckor till inanna han kan börja äta det... och ändå aldirg veta säkert om han ska bli sjuk.. jobbigt,
skulle vara bättre om inga inhyrningstall hade silage..
sjukdomen o dödförfarandet låter ju fruktansvärt :eek:

någon sa att det handlade om hundralappar men det är väl snarare tusenlappar, 3 spruto ca 350-500 kr st plus utåkningsavg som e det dyraste när vet kommer ut... håller precis på med grundvaccinering utav honom har en spruta kvar om 6 mån. och dom sprutorna e ju billigar o ändå går varje besök på runt 1000 -lappen.

någon sa att det handlade om hundralappar men det är väl snarare tusenlappar, 3 spruto ca 350-500 kr st plus utåkningsavg som e det dyraste när vet kommer ut... håller precis på med grundvaccinering utav honom har en spruta kvar om 6 mån. och dom sprutorna e ju billigar o ändå går varje besök på runt 1000 -lappen.

Jag förstår inte detta resonemang om att det kostar lite pengar, om man bara har en häst.
Okej om man har en stor verksamhet med massor av hästar, då kan jag förstå den ekonomiska aspekten i det hela.
men om man har EN häst. som man köpt in för många tusenlappar. och som kostar tusenlappar per månad. att man då inte har råd att billigt försäkra mot en mycket plågsam sjukdom och död, genom att vaccinera hästen, det förstår jag inte. vad gör ni om hästen blir sjuk akut, eller om er bil pajjar osv? har ni ingen buffert i kassan som är taget i beräkning runt vad det kostar att ha häst/bil tex?

sen argumentet att "hästställen borde inte ha silage": lycka till säger jag. med de milda vintrar med otroligt hög luftfuktighet som vi nu har, börjar det bli näst intill omöjligt att förvara hö utan att det möglar, oavsett hur noga skördat och torkat och lagrat det är. så silage lär bli än vanligare som jag ser det.

I övrigt är det en god ide att ta ngn av sprutorna i samband med andra vaccinationer, då blir priset inte särskilt dyrt.
sen kan man åka till klinik och vaccinera, då slipper man utkörnings kostnaden och det blir betydligt billigare.

jag sa inte att jag inte ska vaccinera pga kostnaden jag bara reagerade på att någon sa att det rör sig om hundralappar att det snarare hanslar om tusenlappar det va allt ,
om jag väljer det andra stallet som har hö är för att slippa vara orolig jämt (även om man vaccinerar så är det ju inte ett säkert skydd)
problemet nu är att det kommer ta långf tid innan jag skulle kunna byta stall som sagt 12 veckor vaccinering sedan vänta några veckor till innan det e ´säkert´ att börja äta.

när jag började vaccinera mot det andra så visste jag inte att jag skulle byta stall nu , och vaccinera om dom äter hö känns ju verkligen onödigt.
att jag tycker det vore bättre om dom hade hö är en åsikt jag har o det har jag väl rätt till att tycka??? vore så mycket lättare o tryggare när man ska hyra in andras hästar borde man ju vilja vara säker själv som uthyrare?.

En ren allmän fråga till alla:
Om silage bara håller några dagar vid mildare väder som nu, hur gör ni på senvåren tidig höst och under sommaren om ni behöver stödfodra vid dåligt bete eller vid uppstallning under sommaren???

KL

och den som ngnsin sett en häst dö i botulism anser att ngra hundralappar på en vaccination (som hjälper i den stora majoriteten av fall) är väl investerade pengar. Skulle aldrig överleva i vetskapen om att min häst dött en otroligt plågsam död pga att jag sket i vaccinationen.

Så tänker jag med. Men jag har ju bara en häst. Men förutom att det kostar lite att göra själva grunden så är det bara några hundra lappar om året.

Men hörrni, är det inte så att dom kan börja äta silaget efter första sprutan?? Har för mej att ngn sa det till mej.

jag sa inte att jag inte ska vaccinera pga kostnaden jag bara reagerade på att någon sa att det rör sig om hundralappar att det snarare hanslar om tusenlappar det va allt ,
om jag väljer det andra stallet som har hö är för att slippa vara orolig jämt (även om man vaccinerar så är det ju inte ett säkert skydd)
problemet nu är att det kommer ta långf tid innan jag skulle kunna byta stall som sagt 12 veckor vaccinering sedan vänta några veckor till innan det e ´säkert´ att börja äta.

när jag började vaccinera mot det andra så visste jag inte att jag skulle byta stall nu , och vaccinera om dom äter hö känns ju verkligen onödigt.
att jag tycker det vore bättre om dom hade hö är en åsikt jag har o det har jag väl rätt till att tycka??? vore så mycket lättare o tryggare när man ska hyra in andras hästar borde man ju vilja vara säker själv som uthyrare?.

En ren allmän fråga till alla:
Om silage bara håller några dagar vid mildare väder som nu, hur gör ni på senvåren tidig höst och under sommaren om ni behöver stödfodra vid dåligt bete eller vid uppstallning under sommaren???

Nä det var inte riktat enbart till dig utan snarare mer allmänt, men jag använde ditt citat som grund.
med tanke på att risken är ganska liten att de får botulism så kan du börja fodra även om inte hela grundvacc är gjord. så skulle jag göra. vaccinet täcker mot insjuknande till VÄLDIGT stor marginal. att prata om att det inte är 100% är dumt som ursäkt tycker jag, för som sagt, det skyddar till allra största del, som jag förstått det är det en viss variant av botulism bakterien det inte täcker, och det är inte den bakterie som är vanligast förekommande i silage, jordar och andra smittkällor. så vaccinet är ett mycket bra steg som skydd!

med de vintrar som vi har nu, då massa hö möglar pga luftfuktigheten, så skulle jag vara minst lika orolig för att ställa mig i ett stall som enbart fodrar med hö, med risk att man får fodra med dåligt foder halva vintern pga en stallägare som inte vill förlora pengar på investerat hö, och därmed hävdar att det är helt okej att fodra med. sett det flertalet gånger.

man kan inte fodra med silage på senvår, sommar och tidig höst, såvida man inte kan förvara det i tex ett kylrum, dvs mycket kallt och svalt. i övergångs perioderna som dessa bör man fodra med hö.

Senast ändrad:

man kan inte fodra med silage på senvår, sommar och tidig höst, såvida man inte kan förvara det i tex ett kylrum, dvs mycket kallt och svalt. i övergångs perioderna som dessa bör man fodra med hö.

Visst kan man det! Det beror ju helt på vilken omsättning man har!
Ett stall som endast har några få hästar har ju klara problem med t.ex. stora ensilagebalar, men kan man få tag i små så är det ju inga större problem. En välensilerad bal som är korrekt hanterad från det att man rullar den och sedan även plastar den snabbt, håller i flera dygn i runda svängar 15 plusgrader! Detta under förutsättning att balen är i skugga.

Vi har 8 hästar och har stora ensilagebalar. Veckorna innan betessläpp och strax efter hemkomst i Augusti några veckor så använder vi balarna i 2-3 dagar och dumpar resten hos kvigorna som är så många att de käkar upp återstoden i ett nafs. Övrig tid på året, inga problem alls.

Kicki :)

Knapplån!

Enligt en artikel i Ridsport har ingen häst som varit fullt vaccinerad drabbats av botulism i Sverige. Det finns flera olika varianter av botulism men bara två går på häst och den ena finns inte i Sverige. Även om risken är väldigt liten så är det en väldigt otrevlig sjukdom så jag vaccinerar.

du borde inte vara någon fara alls att ge hösilage. mina får det året om och är ej vaccinerade. det man ska kolla efter är att ju blötaredet är ju bättre trivs bakterier å samma om det ligger nått dött djur i så kan det vara bra att slänga hela balen. jag har gett mina hösilage i 8 år å ingen skada skedd. men man ska aldrig säga aldrig.

dom ska ha 3 sprutor med några veckor i mellan tror varje kostar 200 kr eller nått här i alla fall.

Liknande trådar

L
Övr. Hund Varning att dethär är om av livning och död så läs inte ifall ni tycker att sånt är jobbigt! ❤️ Men jag undrar bara några saker om av...
2
Svar
39
· Visningar
4 082
Senast: Sol
·
Hästmänniskan I början av månaden ställde jag ut min Islandshäst på lösdrift. Allt verkade vara frid och fröjd. Hon var lite tröttare i ridningen, men...
Svar
15
· Visningar
1 826
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 978
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Först och främst måste jag fråga hur man fodrar en unghäst, efter aktuell vikt eller en uppskattad vuxen vikt? Har för mej att det är...
Svar
8
· Visningar
1 795
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Släpande bakben