Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Understrukna = vallningsbeteenderamonarunds skrev:Den erfarenheten jag har av BC ar att det ar en latt och rolig hund att ha. Lattlarda och villiga att arbeta och hitta pa nya saker.
Mina svarforaldrar har dessutom en BC som sa fort jag kommer med sadeln staller sej vid grinden och vantar pa att jag ska rida ut. Gar jag in pa ridbanan blir han besviken och ligger helst i mitten och tittar pa mej.
Han hanger med pa lang turer, till och med, sa oroa dej inte for uthallighet. Grannen har ocksa en BC, som ocksa garna hanger med, men han ar inte sa lydig och star garna mitt i vagen nar det kommer bilar, sa honom forsoker jag undvika.
Calazirya skrev:Finns ändå andra raser, och NEJ jag tycker inte att man skaffar sig en vallare om man inte ska valla, líka lite som jag tycker att man köper en jakthund om man inte ska jaga eller en draghund om man inte gillar drag...
Gnist skrev:Skaffa en finsk lapphund / lapsk vallhund. Vallningsinstinkten hos dessa raser är en helt annan än på BC och de lämpar sig bättre som bruks/agillity/sällskaps hundar![]()
GaurdianAngel skrev:Nej, jag tycker man måste kunna erbjuda sin BC vallning om den har det intresset. Annars måste man ge den ett mycket ett liv med mycket aktivitet. Självklart finns det BC som inte har så stort vallintresse eller höga aktivitetskrav, men det vet man inte förrän hunden är köpt och har man då inte eget intresse för vallning eller tid/lust att aktivera den så mkt som den kräver så kommer tillvaron inte bli så rolig för varken hund eller ägare.
Att man känner någon som har en jämthund som kan gå lös på tomten utan att dra iväg, betyder inte att alla jämthundar kan det. Att en BC trivs som ren sällskapshund betyder inte att en annan gör det. Man måste se på rasen överlag och vad den är avlad till. Passar det inte ens egna intressen så får man helt enkelt se sig om efter en annan ras.
Så jag tycker Du ska söka vidare i Ditt val av hund, det kommer nog göra både Dig och Din blivande hund lyckligare. Det finns så många raser så ta Dig tid att söka.
Lycka till!