Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Såklart det finns större BC, och grövre också, eftersom dom som sagt får se ut hur som helst. Så det är möjligt men det är väl inte direkt "olika varianter" såsom utst-aussie och bruks-aussie tex. Utst-BC finns väldigt få i Sverige eftersom man inte avlar på utst meriter, utan renavlade utst-BC hittar man utomlands isf.Är ganska säker på att de inte varit aussies.
Inte så stora som en bernen sennen men det lite grövre som en sådan, fast mindre sas. Lite som en golden.
Vet inte alls om de varit reggade.
De som är lite grövre tilltalar mig väldigt utseendemässigt.
Är ganska säker på att de inte varit aussies.
Inte så stora som en bernen sennen men det lite grövre som en sådan, fast mindre sas. Lite som en golden.
Är ganska säker på att de inte varit aussies.
En BC får se ut exakt hur som helst.
Men en fråga, är alla verkligen reggade? Har svårt att tänka mig att en hund i Berner Sennen-form skulle vara en smidig arbetshund i fårhagen, men vad vet jag..
Jo jag har märkt det.. Men jag antar att det är oftare man stöter på en oreggad än en utst-avlad BC ? Men jag kanske har fel.Det finns tyvärr både kryphål i registreringsreglerna och jävligt oärliga uppfödare(folk som registrerar sin icke - arbetsföra tik utomlands och reggar valparna där och sen "importerar" dem hit osv.) så vi har en del hemska pälsmonster och andra odugliga hundar i våra rullor. Det är en del av kompromissen eftersom vi i Sverige valt att regga i kennelklubben istället för i ISDS, som är den internationella organisationen för arbetande vallhundar.
Nej, det dräller av oreggade som ägarna påstår är renrasiga.Jo jag har märkt det.. Men jag antar att det är oftare man stöter på en oreggad än en utst-avlad BC ? Men jag kanske har fel.
Det är en del av kompromissen eftersom vi i Sverige valt att regga i kennelklubben istället för i ISDS, som är den internationella organisationen för arbetande vallhundar.
*saknar en smiley som sliter sitt hår..*Nej, det dräller av oreggade som ägarna påstår är renrasiga.
Det finns ett otal olika kroppstyper, hårlag, storlekar, öronformer, färger, tecken osv på BC. De får se ut exakt hur som helst, så länge de kan valla. VP som det ser ut idag ställer inga större fysiska krav på hunden, så det kommer fram en del riktigt stora och ganska tunga hundar också.
Däremot är du på väldigt tunn is om du letar efter en BC för att de tilltalar dig utseendemässigt. De är arbetshundar.