Sv: Borde man anmäla, för granskning?
I det ena fall som jag har mest koll på var det faktiskt också "ont i ryggen".
I det andra var det upprepade svåra "förkylningar" som aldrig gav med sig, med besvärlig hosta. Alltså sådana symtom som många söker för - men det handlar ju nästan aldrig om lungcancer. Jag vet inte om hens vårdcentralsläkare "borde" ha upptäckt det.
Om färre sprang till vc med sånt som, med all rimlig logik, faktiskt bara är förkylningar, så kanske läkarna skulle bli bättre på att uppfatta varningssignalerna.
Det gäller ju inte bara förkylningar...

Fast det är en svår avvägning, min gudmor trodde att det var klimakteriet som var ovanligt jobbig för henne, och hon var inte den som klagade så när hon väl kom iväg och sökte hjälp så hade hon långt framskriden livmodercancer.
Själv tjatade jag mig till en gastroskopi, min VC läkare försökte på alla möjliga sätt tala om att det var onödigt, jag skulle nog bli bra bara jag bantade lite till... Från gastroskopin gick det knappt 3 veckor innan jag fick min första cellgiftsbehandling... Jag hade inte blivit bra om jag bara hade bantat lite till...

Men samtidigt förstår jag läkaren på VC, mina symptom kunde lika gärna ha varit pga övervikt bort sett från några små detaljer som min läkare på onkologen förklarade för mig, men den läkaren jobbade dagligen med det. Min åtgärd i det fallet var att jag ville att läkaren på VC skulle få en rejäl återkoppling och förhoppningsvis lära sig något mer. Annars hade den vanliga rutinen varit att han hade fått svaret på första gastroskopin och ett meddelande att onkologen hade tagit över mig utan att veta så mycket mer.
Men jag hade lika gärna kunnat godta min VC läkare, struntat i gastroskopin och fått en betydligt mer utbredd sjukdomsbild än vad jag nu hade. Jag träffade en under cellgiftsbehandlingarna, hen mådde prima men tyckte att hen hade tappat lite i kondition, och så hade det dykt upp en knöl... Hen visade sig ha lyfmkärlscancer i nästan hela kroppen och skulle få lov att göra en benmärgstransplantation, hen hade blivit iväg tjatat av arbetskamraterna till företagsläkaren, själv tyckte hen att de var fåniga tills hen stod inför beskedet...
Cancer är överlag en jävla skitsjukdom som är svår upptäckt och symtom som kan förklaras med andra "vanliga" sjukdomar...