borde jag ta bort min hund nu??

Sv: borde jag ta bort min hund nu??

Jag förstår precis ditt tänk! Jag vill inte att mina hundar ska få behöva bli lämnade hemma för att jag ska gå en promenad...

Sen får mina hundar gärna bli gamla, och kanske lite stela efter en långrunda. Man måste få bli gammal, åldras med värdighet! Det är väl det svåra att överväga när man är gammal och när man är skruttig och dålig?

Jag vet att jag var jätteorolig över Focus med anledning av hans knä. Jag frågade alla mina vänner om dom trodde det var dags, när han skulle somna, tänk om jag drar ut på lidandet. Jag kunde gråta av stressen för att jag inte visste. Min bästa vän sa något bra; "Med tanke på att du oroar dig redan redan innan han ens visat något så är det ingen risk att du tar bort honom för sent."

Jag kommer på mig själv att leta fel på hunden, så att jag inte släpar runt honom flera år för länge :o

varför ger man på vissa kliniker hunden en lugnande spruta innan? vad är fördelar och nackdelar med det?

varför ger man på vissa kliniker hunden en lugnande spruta innan? vad är fördelar och nackdelar med det?

Jag tror att det är för att hunden inte ska bli stressad och kämpa emot när de sätter kanylen. Kan inte se någon direkt nackdel med det, gick lugnt till när vår hund togs bort på det sättet.

Jag tog bort min hund på klinik. Vilket jag ångrar, för det var inte hans favoritställe. Han fick en lugnande spruta först, men han var "medveten" för det. Märktes tydligt att han var stressad trots den lugnande, sen kämpade han emot när han fick den andra sprutan med. Inte mycket men så pass att det tog högg i hjärtat på en. Så jag hade nog valt att göra det hemma i lugn och ro i trygg miljö.

Sen finns det ju hundar som inte har något emot kliniken :) Han jag har nu är bara glad då han träffar veterinär (som han är på allt annat), förra hunden var lite mer reserverad och visst exakt vad en spruta var, gick inte att lura med godis eller boll.

jag förstår ändå inte varför man ska ge lugnande innan. det är väl bättre med en spruta ist för två? eller gör den andra sprutan ondare än den lugnande sprutan?

jag förstår ändå inte varför man ska ge lugnande innan. det är väl bättre med en spruta ist för två? eller gör den andra sprutan ondare än den lugnande sprutan?

Den första sprutan ges intramuskulärt och känns knappt. Den andra sprutan ges intravenöst vilket kräver att man sätter in en kanyl i en ven på hundens ben vilket kräver att hunden är stilla.

Efter incidenten med exsambons hund så kommer jag aldrig ge lugnande till någon av mina hundar. Jag kan inte för allt i världen tänka mig att den lugnande är till för hunden (det måste ju vara otäckt att bli groggy utan att veta varför) utan jag tror helt klart att den är till för hundens ägare. De ska få se sin hund "somna" in. Med bara den sista sprutan blir det lite mer dramatiskt, den dör liksom på fläcken. Men hunden hinner knappast uppfatta vad som händer. Ena sekunden är den där, nästa är den det inte.

Efter incidenten med exsambons hund så kommer jag aldrig ge lugnande till någon av mina hundar. Jag kan inte för allt i världen tänka mig att den lugnande är till för hunden (det måste ju vara otäckt att bli groggy utan att veta varför) utan jag tror helt klart att den är till för hundens ägare. De ska få se sin hund "somna" in. Med bara den sista sprutan blir det lite mer dramatiskt, den dör liksom på fläcken. Men hunden hinner knappast uppfatta vad som händer. Ena sekunden är den där, nästa är den det inte.

Jag kände lite samma för min hund. Han blev ju groggy men man såg på hans min och ögon att han var orolig inombords. Han lyckades till och med streta emot lite då andra sprutan skulle i. Jag tror bästa stället är hemma med god mat och leksaker så dom knappt märker av att det kommer en spruta mitt i allt. Min mamma hade tagit bort sin hund hemma i huset och sa att det gick väldigt lugnt till.

När man ger lugnande till en hund inför t.ex. röntgen eller behandling (som inte kräver sövning) tar det ju ganska lång tid innan hunden faktiskt ligger ner, helt utslagen. Och även då är den inte helt medvetslös - min hund grymtade av smärta när vetten brände en klopulpa som han skadat, fastän han låg med slutna ögon och såg "borta" ut.

När jag tog bort min Gordon Setter hemma på hallgolvet, fick han en kanyl i frambenet. Nu var han i och för sig 14 år och hade problem med andningen (det var en akut avlivning då jag väntat för länge....... Jag skyller på att jag var ung och dum) - men jag tror han tog högst ett eller två andetag sedan medlet sprutats in. Sedan såg han lite förvånad ut, la stilla ner sitt fina huvud på mina händer - och var borta. Kvar satt bara en gråtande matte.......

(Du store tid - detta var nog 25 år sedan - och här sitter jag med tårarna trillande igen!!!)

Senast ändrad:

nu har min fina vän somnat in, der värker i hela kroppen av sorg och jag tvekade in i det sista om det var rätt tidpunkt. kommer nog ta ett bra tag innan jag fattat att hon verkligen är borta, känns som att hon ligger här i sin korg fortfarande. min fina ängel

Beklagar verkligen sorgen! :(

Gråt och sörj över att hon är borta, men minns henne med glädje.

nu har min fina vän somnat in, der värker i hela kroppen av sorg och jag tvekade in i det sista om det var rätt tidpunkt. kommer nog ta ett bra tag innan jag fattat att hon verkligen är borta, känns som att hon ligger här i sin korg fortfarande. min fina ängel

Sörj, men tvivla inte på att du gjorde rätt. Det hade känts ännu värre om hon verkligen plågats sin sista stund i livet. Att somna in är inte svårt.
Tårarna är Kärlekens pris!

En kram till dig. Det var rätt beslut. Annars hade du inte fattat det. Du älskade din hund och kärleken visste att tidpunkten var rätt.

Det var helt rätt beslut, oerhört modigt av dig att våga ta det! Det är jättesvårt, tro mig, jag vet hur det känns. Jag vill aldrig, aldrig, aldrig behöva avliva ett djur igen, senaste gången var så oerhört traumatisk men tyvärr är det ju så att ha djur. Vi har ju ett ansvar gentemot dem och det ansvaret måste vi ta även när det innebär det största och svåraste.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 730
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 267
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 113
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka