Bör aborträtten begränsas? (utbruten från EU-val)

Och det finns ju som sagt på förslag att ändra proceduren så att det helt enkelt inte händer.

Ja, och det tycker jag är bra.
Därför att det blir ett etiskt dilemma för personalen (jag är väl medveten om att vården inte är till för personalen; men om vi vill ha personal som jobbar så behöver de också må bra och ha en rimlig situation för att göra sitt jobb).
Jag kan verkligen föreställa mig att det är en vånda för en barnmorska att få fram ett i stort sett lika gammalt foster som visar livstecken: ena gången ska man ta till allt för att få fostret i v 22+0 att överleva, andra gången i en i stort sett likadan situation ska BM stå och se medan livstecknen försvinner.

Inte enkelt och personalen behöver faktiskt också skyddas från den stora etiska pressen.
 
Alla har rätt till sin åsikt, det betyder inte att man har rätt att uttrycka den oemotsagt. Skriver man sina åsikter på ett öppet diskussionsforum DESSUTOM så bör man rimligtvis räkna med att det kan bli just diskussion. Yttrandefriheten skyddar ingen mot att få mothugg.
Skriver det igen: man kan invända på olika sätt.
Att attackera andra användare är inte ett trevligt sätt.
 
Ja, och det tycker jag är bra.
Därför att det blir ett etiskt dilemma för personalen (jag är väl medveten om att vården inte är till för personalen; men om vi vill ha personal som jobbar så behöver de också må bra och ha en rimlig situation för att göra sitt jobb).
Jag kan verkligen föreställa mig att det är en vånda för en barnmorska att få fram ett i stort sett lika gammalt foster som visar livstecken: ena gången ska man ta till allt för att få fostret i v 22+0 att överleva, andra gången i en i stort sett likadan situation ska BM stå och se medan livstecknen försvinner.

Inte enkelt och personalen behöver faktiskt också skyddas från den stora etiska pressen.

Det är ju samma med DNR-order. Vad vårdpersonalen i detta fallet tycker är faktiskt inte relevant utan de är där för patienten dvs kvinnan som utför aborten eller en önskad födelse.
 
Ja, och det tycker jag är bra.
Därför att det blir ett etiskt dilemma för personalen (jag är väl medveten om att vården inte är till för personalen; men om vi vill ha personal som jobbar så behöver de också må bra och ha en rimlig situation för att göra sitt jobb).
Jag kan verkligen föreställa mig att det är en vånda för en barnmorska att få fram ett i stort sett lika gammalt foster som visar livstecken: ena gången ska man ta till allt för att få fostret i v 22+0 att överleva, andra gången i en i stort sett likadan situation ska BM stå och se medan livstecknen försvinner.

Inte enkelt och personalen behöver faktiskt också skyddas från den stora etiska pressen.
Absolut, jag håller helt med dig här.
 
Att attackera andra användare är inte ett trevligt sätt.
Triangla om det är så himla farligt då. Eller bemöt de otrevliga attackinläggen specifikt?

Jag tycker att det är ett sundhetstecken att folk blir upprörda och förbannade och säger ifrån när någon kommer och börjar ifrågasätta aborträtten. Ungefär som när någon börjar vädra homofobiska åsikter, eller rasistiska sådana. Det ska ifrågasättas.
 
Skriver det igen: man kan invända på olika sätt.
Att attackera andra användare är inte ett trevligt sätt.

Nä, jag anser faktiskt inte att man måste vara trevlig mot åsiktsmotståndare i debatter liknande denna. Vad ska man säga? ”Jaha, du tycker att staten ska få kontroll över kvinnors kroppar igen? Vad trevligt, berätta mer om hur min rätt till min egen kropp bör begränsas.”
 
Ja, alltså jag visste hur min åsikt skulle bemötas på just det här forumet (med väldigt stor majoritet vänsteranhängare) så jag bryr mig inte speciellt mycket. Det som är mest spännande att man gärna får ha en åsikt så länge den är "rätt".
 
Men hur ska de skyddas menar du?
Det är svårt.
Jag vet inte hur, men jag kan se problemet.

Och jag kan tänka mig (spekulerar) att en del i diskussionen som väckt från KD om "samvetsfrihet" kan grunda sig i just det etiska dilemma och den etiska stress som personalen faktiskt utsätts för när det gäller sena aborter/tidiga prematurförlossningar.

Nej, jag tycker inte att "samvetsfrihet" är rätt väg att gå; det är inte en rättighet att bli barnmorska.

Å andra sidan skulle jag säkert tycka annorlunda om "samvetsfrihet" om någon villtämma att jag ska genomföra "aktiv dödshjälp".

Frågan är svår - svårare faktiskt än "rätten till min kropp" som är en viktig aspekt.

Och än en gång: vården är helt klart till för patienten.
Men vårdpersonalen är också människor, med känslor och reaktioner, och personalen kan få det väldigt knivigt och jobbigt i sin strävan att vårda patienten.

Jag kan självklart inte svara för all vårdverksamhet i Sverige och det är möjligt att det är på väg att bli bättre eller har blivit bättre.
Men personal inom vanliga dagliga vården får liksom ingen "de-briefing" efter att ha varit med om svåra, tunga situationer.
Vissa yrkesgrupper kanske får det på vissa håll men det är inget som personalen får stöttning i, vanligen.
 
Ja, alltså jag visste hur min åsikt skulle bemötas på just det här forumet (med väldigt stor majoritet vänsteranhängare) så jag bryr mig inte speciellt mycket. Det som är mest spännande att man gärna får ha en åsikt så länge den är "rätt".

Oj, där kom vänsteranmärkningen. Shocker. Du får ha en åsikt, men du kommer inte fredas från repliker.
Sen visst, hade du gått in i Westboro Baptist Church så hade du nog fått mindre mothugg men det betyder inte att du har "rätt".
 
Ja, alltså jag visste hur min åsikt skulle bemötas på just det här forumet (med väldigt stor majoritet vänsteranhängare) så jag bryr mig inte speciellt mycket. Det som är mest spännande att man gärna får ha en åsikt så länge den är "rätt".

Men vad menar du nu? Du menar att du inte får ha en åsikt eftersom folk säger emot dig? Skärpning va, det är stor skillnad på att inte få ha en åsikt och att inte få stå oemotsagd. Personligen är jag rätt liberal och inte vänster, där i ingår rätten till sin egen kropp och rätten till egna val kring sitt egna liv.
 
Ja, alltså jag visste hur min åsikt skulle bemötas på just det här forumet (med väldigt stor majoritet vänsteranhängare) så jag bryr mig inte speciellt mycket.
Man behöver inte vara vänster för att vilja skydda aborträtten.
Det som är mest spännande att man gärna får ha en åsikt så länge den är "rätt".
Men åh det här är det löjligaste jag vet på Bukefalos. Allt bölande över att man måste ha "rätt" åsikt, bara för att man blivit ifrågasatt. Om du har en kontroversiell åsikt, till exempel om du vill ta ifrån kvinnor deras rätt att bestämma över sin egen kropp, så kommer folk att ifrågasätta dig. Så är det bara. Skriver jag att jag vill att vi ska införa apartheid i Sverige så kommer folk garanterat att ifrågasätta mig - som sig bör. Det är ingenting konstigt.
 
Ja, alltså jag visste hur min åsikt skulle bemötas på just det här forumet (med väldigt stor majoritet vänsteranhängare) så jag bryr mig inte speciellt mycket. Det som är mest spännande att man gärna får ha en åsikt så länge den är "rätt".

Du får ha vilken åsikt du vill. Så kan jag ha en åsikt om konsekvenserna av ett sådant ställningstagande och förklara varför jag tycker den är orimlig.

När man vet vilka problem och enorma lidanden inskränkningar i aborträtten har orsakat kvinnor genom årtusenden känns det bara som ett märkligt ställningstagande. Likväl har du rätt att både ha och uttrycka den, samtidigt som jag kommer att göra allt jag kan för att den inte ska spridas och finna acceptans utan motstånd.
 
Det är svårt.
Jag vet inte hur, men jag kan se problemet.

Och jag kan tänka mig (spekulerar) att en del i diskussionen som väckt från KD om "samvetsfrihet" kan grunda sig i just det etiska dilemma och den etiska stress som personalen faktiskt utsätts för när det gäller sena aborter/tidiga prematurförlossningar.

Nej, jag tycker inte att "samvetsfrihet" är rätt väg att gå; det är inte en rättighet att bli barnmorska.

Å andra sidan skulle jag säkert tycka annorlunda om "samvetsfrihet" om någon villtämma att jag ska genomföra "aktiv dödshjälp".

Frågan är svår - svårare faktiskt än "rätten till min kropp" som är en viktig aspekt.

Och än en gång: vården är helt klart till för patienten.
Men vårdpersonalen är också människor, med känslor och reaktioner, och personalen kan få det väldigt knivigt och jobbigt i sin strävan att vårda patienten.

Jag kan självklart inte svara för all vårdverksamhet i Sverige och det är möjligt att det är på väg att bli bättre eller har blivit bättre.
Men personal inom vanliga dagliga vården får liksom ingen "de-briefing" efter att ha varit med om svåra, tunga situationer.
Vissa yrkesgrupper kanske får det på vissa håll men det är inget som personalen får stöttning i, vanligen.

Jag har själv jobbat inom vården och de har debriefing. På samma sätt som poliser har det. Poliser måste även de göra saker som de själva kanske inte håller med om, t.ex. medverka vid utvisningar av människor till krigszoner, sjuksköterskor som måste rädda människor som samhället hade klarat sig utan enligt dem osv Det är också tunga arbetsuppgifter men man vet om det vid valet av yrke. Och jobbar jag inom kommuner som nu t.ex. så följer jag politiska beslut som jag själv inte håller med om, men jag gör det bästa av situationen. Annars får jag sluta och söka mig till yrken som följer mina etiska värdegrunder till punkt och pricka. Samvetsfrihet är inte hållbart. Det kommer resultera i en dömande vård mot patienter, gleshet i tillgänglig vård (vi skulle gärna vilja ge blod men vår sjuksköterska idag är Jehovas vittne så hon vill inte, så vi får vänta). Att pusha för samvetsfrihet är bara ett försök till att störa aborträtten.
 
Man testar om man är gravid eller inte.
Någonstans MÅSTE folk börja ta ansvar för sina handlingar och försöka förebygga.

Du kanske ska rikta den meningen till männen, de kan faktiskt använda kondom eller hur?? dubbla tom.Eller sterilisera sig, eller vägra ligga.Finns ju många val för män som inte har tänkt ta ansvar för ett barn.

Sedan vad gäller första meningen så spelar det ingen roll hur mkt du eller andra kan TYCKA att " man testar" "kan man ligga så kan man testa" "det är inte så dyrt" etc, för hur den individuella psykiska försvarsmekanismen fungerar vid ev oönskad graviditet kan ingen sia om i förväg.
Jag har sett unga kvinnor som inte velat ha barn som förträngt situationen, när omgivningen fattat misstankar o tvingat till test, så har de ändå inte fått tillstånd till abort men det är väl det du applåderar.

I -minst- ett av fallen fick en av dem en psykos och blev sängliggande helt apatisk under resten av tiden, rörde sig inte, fick såklart till slut en allvarlig infektion i livmodern, det rann gulgrönt var ut och barnet dog såklart.
Flera andra hade stora problem både under och efter , jag vet för de låg inlagda.
 
Fast att detta forum är ytterst "vänstervridet" kan nog ingen förneka.

Jag har min åsikt ni er. Alla jobbar vi för det vi tror på. Ni får jättegärna säga emot och lägga fram era åsikter, jag håller dock inte med.

Ska man kunna diskutera sådant här så får man inte styras av känslor, det blir liksom lite konstiga diskussioner då.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Kattunge nästa sommar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp