Bör aborträtten begränsas? (utbruten från EU-val)

Jag har själv jobbat inom vården och de har debriefing. På samma sätt som poliser har det. Poliser måste även de göra saker som de själva kanske inte håller med om, t.ex. medverka vid utvisningar av människor till krigszoner, sjuksköterskor som måste rädda människor som samhället hade klarat sig utan enligt dem osv Det är också tunga arbetsuppgifter men man vet om det vid valet av yrke. Och jobbar jag inom kommuner som nu t.ex. så följer jag politiska beslut som jag själv inte håller med om, men jag gör det bästa av situationen. Annars får jag sluta och söka mig till yrken som följer mina etiska värdegrunder till punkt och pricka. Samvetsfrihet är inte hållbart. Det kommer resultera i en dömande vård mot patienter, gleshet i tillgänglig vård (vi skulle gärna vilja ge blod men vår sjuksköterska idag är Jehovas vittne så hon vill inte, så vi får vänta). Att pusha för samvetsfrihet är bara ett försök till att störa aborträtten.

Samvetsfrihet finns redan. Det är bara att ta sitt samvete med sig och arbeta i en annan tjänst, där samvetet inte blir stört i sån grad att man inte klarar av sin tjänst.
 
Du får ha vilken åsikt du vill. Så kan jag ha en åsikt om konsekvenserna av ett sådant ställningstagande och förklara varför jag tycker den är orimlig.

När man vet vilka problem och enorma lidanden inskränkningar i aborträtten har orsakat kvinnor genom årtusenden känns det bara som ett märkligt ställningstagande. Likväl har du rätt att både ha och uttrycka den, samtidigt som jag kommer att göra allt jag kan för att den inte ska spridas och finna acceptans utan motstånd.
Och så är det ju. Det är inget konstigt med det. Man ska göra det man tror på.
 
Ska man kunna diskutera sådant här så får man inte styras av känslor, det blir liksom lite konstiga diskussioner då.

Och du menar att du diskuterar utifrån något slags objektiv rationell hållning? Från min horisont är det just abortmotståndare som brukar hänvisa till känslor, religion och annat halvflum för att motivera varför kvinnor ska behöva betala ett enormt pris för att upprätthålla dessa.
 
Jag har min åsikt ni er. Alla jobbar vi för det vi tror på. Ni får jättegärna säga emot och lägga fram era åsikter, jag håller dock inte med.

Ska man kunna diskutera sådant här så får man inte styras av känslor, det blir liksom lite konstiga diskussioner då.
Nej, vet du vad som ger konstiga diskussioner? När vissa användare, som du, vill spotta ur er era åsikter men sen är helt inkapabel att ta diskussionen. Istället ylar man högt över att man "måste få ha sin åsikt".

Så vi tar det igen. Du får ha din åsikt men om du uttrycker den på ett diskussionsforum måste du vara redo att bli ifrågasatt. Känns det jobbigt: skriv inte på diskussionsforum.

Sen tycker jag nog att du är den enda som är emotionell här. Du vill liksom lagstifta kring abort baserat på nån luddig känsla kring när du råkar tycka att ett foster är en bebis. Det funkar inte så.
 
Fast att detta forum är ytterst "vänstervridet" kan nog ingen förneka.

Jag har min åsikt ni er. Alla jobbar vi för det vi tror på. Ni får jättegärna säga emot och lägga fram era åsikter, jag håller dock inte med.

Ska man kunna diskutera sådant här så får man inte styras av känslor, det blir liksom lite konstiga diskussioner då.

Aborträtten hotas väl till stor del just på grund av att folk inte kan styra sina känslor för befruktade ägg.
 
När man vet vilka problem och enorma lidanden inskränkningar i aborträtten har orsakat kvinnor genom årtusenden känns det bara som ett märkligt ställningstagande. Likväl har du rätt att både ha och uttrycka den, samtidigt som jag kommer att göra allt jag kan för att den inte ska spridas och finna acceptans utan motstånd.

Jag kan tycka att i vissa frågor så kan man visst ha en åsikt men att man får stötta sina systrar och se förbi sin egen- här faktiskt skeva ideologi- och vara tyst och inte dra med sig andra.

Hur många ggr har jag inte fått tjafsa med äldre bonnagrannar som förfasar sig över homosexualitet, nej rätt ska vara rätt, inte homosexualitet utan bögar...… vad har du för ont av det frågar jag? nä jag tänkte väl det ...inget...håll då tyst och sprid inte galla.

Samma gubbslem får såklart något lystet i blicken när två tjejer kommer på tals. Och på något vis ser de väl sig ihop med dem.
 
Nej, vet du vad som ger konstiga diskussioner? När vissa användare, som du, vill spotta ur er era åsikter men sen är helt inkapabel att ta diskussionen. Istället ylar man högt över att man "måste få ha sin åsikt".

Så vi tar det igen. Du får ha din åsikt men om du uttrycker den på ett diskussionsforum måste du vara redo att bli ifrågasatt. Känns det jobbigt: skriv inte på diskussionsforum.

Sen tycker jag nog att du är den enda som är emotionell här. Du vill liksom lagstifta kring abort baserat på nån luddig känsla kring när du råkar tycka att ett foster är en bebis. Det funkar inte så.
Jag tror du har missuppfattat. Läs om och begrunda.

Var har jag skrivit att ett foster är en bebis? Jag ylar inte högt (se på våra olika sätt att skriva) utan framför en åsikt som jag vet inte blir populärt på detta forum.
 
Jag har själv jobbat inom vården och de har debriefing. På samma sätt som poliser har det. Poliser måste även de göra saker som de själva kanske inte håller med om, t.ex. medverka vid utvisningar av människor till krigszoner, sjuksköterskor som måste rädda människor som samhället hade klarat sig utan enligt dem osv Det är också tunga arbetsuppgifter men man vet om det vid valet av yrke. Och jobbar jag inom kommuner som nu t.ex. så följer jag politiska beslut som jag själv inte håller med om, men jag gör det bästa av situationen. Annars får jag sluta och söka mig till yrken som följer mina etiska värdegrunder till punkt och pricka. Samvetsfrihet är inte hållbart. Det kommer resultera i en dömande vård mot patienter, gleshet i tillgänglig vård (vi skulle gärna vilja ge blod men vår sjuksköterska idag är Jehovas vittne så hon vill inte, så vi får vänta). Att pusha för samvetsfrihet är bara ett försök till att störa aborträtten.
Som sagt: det förekommer säkert gällande vissa personalgrupper och på vissa ställen.
Men långt ifrån överallt.

Eller menar du att jag med mina dryga 20 år inom svensk sjukvård inte har den erfarenhet jag har? :)
 
Var har jag skrivit att ett foster är en bebis? Jag ylar inte högt (se på våra olika sätt att skriva) utan framför en åsikt som jag vet inte blir populärt på detta forum.
Jo, du ylar högt ;). Genom att sådär passivt aggressivt skriva inlägg till ingen alls eller alla om att man bara får ha åsikter om man har "rätt" åsikter här inne.

Du vill att gränsen för abort ska sänkas till en godtycklig gräns som du bara råkar tycka är den rätta. Du skriver att det är för att ett 12-veckors foster är så pass utvecklat att det inte ska få aborteras. Varför du drar gränsen exakt där är ju omöjligt för mig att veta. Jag gissade att det är för att du tycker att fostret vid 12 veckor är mer likt en bebis än ett foster? Varför skulle du annars vilja dra gränsen där?
 
Som sagt: det förekommer säkert gällande vissa personalgrupper och på vissa ställen.
Men långt ifrån överallt.

Eller menar du att jag med mina dryga 20 år inom svensk sjukvård inte har den erfarenhet jag har? :)

Men jag förstår inte vad dessa organisatoriska svagheter har med aborträtten att göra? Starta en debriefing-grupp om den psykiska påfrestningen är stor inom enheten.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp