Bör aborträtten begränsas? (utbruten från EU-val)

Jo, du ylar högt ;). Genom att sådär passivt aggressivt skriva inlägg till ingen alls eller alla om att man bara får ha åsikter om man har "rätt" åsikter här inne.

Du vill att gränsen för abort ska sänkas till en godtycklig gräns som du bara råkar tycka är den rätta. Du skriver att det är för att ett 12-veckors foster är så pass utvecklat att det inte ska få aborteras. Varför du drar gränsen exakt där är ju omöjligt för mig att veta. Jag gissade att det är för att du tycker att fostret vid 12 veckor är mer likt en bebis än ett foster? Varför skulle du annars vilja dra gränsen där?

Nej jag skriver sakligt. Om jag skulle svara varje inlägg så skulle jag inte få annat gjort idag.
Det är alltid åsikter om att någon skriver om "rätt åsikter" men en majoritet av något återspeglar ett sammanhang (tex så är det mycket vänsterfolk här inne). Man måste inte vara vänster för att tycka annorlunda än vad jag gör såklart, det har jag inte heller skrivit.

Jag anser att 12 veckor är en bra gräns så fostret börjar få ett mer utvecklat nervsystem då.

Sen anser jag själv att liv börjar vid befruktningen men jag är ändå inte emot ett fullkomligt förbud, absolut inte.
 
Ja, alltså jag visste hur min åsikt skulle bemötas på just det här forumet (med väldigt stor majoritet vänsteranhängare) så jag bryr mig inte speciellt mycket. Det som är mest spännande att man gärna får ha en åsikt så länge den är "rätt".

Flera av de som inte håller med dig är inte "vänsteranhängare", jag vet minst tre i tråden som inte är vänster...
 
Sen anser jag själv att liv börjar vid befruktningen men jag är ändå inte emot ett fullkomligt förbud, absolut inte.
Och det här menar du är baserat på vetenskap och fakta, inte irrationella känslor?

Men okej, låt oss säga att livet börjar vid befruktningen. Varför är det då okej enligt dig att mörda foster i vecka 11 eller 5? Varför är mord helt plötsligt okej om livet började redan vid befruktning?
 
Och det här menar du är baserat på vetenskap och fakta, inte irrationella känslor?

Men okej, låt oss säga att livet börjar vid befruktningen. Varför är det då okej enligt dig att mörda foster i vecka 11 eller 5? Varför är mord helt plötsligt okej om livet började redan vid befruktning?
Jag tycker inte det är bra men jag förstår ju att det måste göras. Som jag skrev innan är nervsystemet och andra delar av fostret mycket mindre utvecklat innan vecka 12.
 
Sänk den fria aborten till vecka 12. Därefter bara speciella omständigheter. Tycker jag iaf.

Är det verkligen smart? Det finns de som inte upptäcker förrän vecka 12 att de är gravida. Min mor blev gravid trots preventivmedel och upptäckte inte det förrän efter vecka 12. Kan det hända en person kan det hända flera och alla barn är inte önskade. Ska man tvinga kvinnor att gå igenom en graviditet när de inte vill? Få en massa oönskade barn till världen?

Jag hade tur som själv slapp göra abort. Det skötte min kropp duktigt själv en vecka innan jag skulle göra det. Men skulle det begränsas och jag inte skulle upptäcka eventuell graviditet (trots preventivmedel) förrän v 12-13 skulle jag mycket väl kunna tänka mig att riskera mitt liv med en osäker abort för att slippa få barn jag inte vill ha. Kan jag tänka den tanken kan flera göra det. Peta inte på kvinnors rätt till abort! Inför hellre mer information om preventivmedel om den är bristfällig.

Skulle du förresten kunna tänka dig att tvinga en våldtagen kvinna att genomgå en graviditet för att den upptäcktes efter v.12? Jag tror de som gör sena aborter ofta har väldigt goda skäl till det. Det är trots allt inget lätt beslut att ta.
 
Jag tycker inte det är bra men jag förstår ju att det måste göras. Som jag skrev innan är nervsystemet och andra delar av fostret mycket mindre utvecklat innan vecka 12.
Men det är ju ett liv? :eek: Hur kan du prata om mord som något som "inte är bra" men ändå ska vara fullkomligt lagligt och acceptabelt enligt dig?

Antingen börjar livet vid befruktning och då måste ju rimligtvis all abort vara otänkbar enligt dig eller så gör det inte då och då kan man börja diskutera veckor. Finns liksom noll logik i ditt resonemang. "Ja livet börjar redan vid befruktning men äsch, lite mord innan vecka 12 är ju inte hela världen".
 
Men du skrev att idag skiljer det bara ”1-2 veckor mellan gräns för abort och när foster kan överleva utanför livmodern. Då undrar jag om du syftar på gränsen för fri abort (vecka 18, dvs ca 4 veckor till godo för när foster enligt 1177 kan överleva tidig födsel med hjälp av avancerad sjukvård) eller den sena gränsen vecka 22 (när det knappast förekommer att så många friska foster aborteras eftersom man måste ansöka och gå godkänt innan abort).

Vecka 15 som du tar upp nu är ju definitivt för tidigt för att foster ska kunna överleva utanför livmodern.

Det blir ju konstigt nu i debatten om du först hänvisar till att foster kan överleva utanför livmodern och nu plötsligt tar in en godtycklig gräns på v 15 för att du fick någon känsla vid ett ultraljud?

Det lär väl bli ungefär som när man upphör med livsupphållande åtgärder för personer i koma och dylikt. Fullmakt känns ju konstigt, det lär inte behövas.
Jag menar sena aborter som lagen ibland tillåter även på friska foster. Tex som artikeln som länkades där ett aborterat foster kom ut i v 22 och barnläkare tillkallades. Om det kommer ut v 21+6 skall det alltså få självdö men i v 22 tillkallar man intensivvård. Mao inser man att vid så sena aborter handlar det om en liten prematur bebis och inte en cellklump som många gärna kallar det.
Någon frågade mig vad jag anser och då svarade jag att om jag fick bestämma (vilket jag ju inte gör!) så skulle abortgränserna flyttas betydligt för min åsikt är att det inte enbart handlar om när fostret kan leva utanför modern, för mig är det en etisk fråga om när ett foster kan lida, känna smärta, skräck och panik. Det gör såpass långt fångna foster utan tvivel och hade det rört sig om hästkroppar och inte kvinnokroppar hade tonerna varit andra.
Jag förstår och erkänner problemet med kvinnans kropp men jag tycker problemet med kännande foster också bör diskuteras. Jag ifrågasätter inte fri abort, jag ifrågasätter tidsgränserna.
 
Men det är ju ett liv? :eek: Hur kan du prata om mord som något som "inte är bra" men ändå ska vara fullkomligt lagligt och acceptabelt enligt dig?

Antingen börjar livet vid befruktning och då måste ju rimligtvis all abort vara otänkbar enligt dig eller så gör det inte då och då kan man börja diskutera veckor. Finns liksom noll logik i ditt resonemang. "Ja livet börjar redan vid befruktning men äsch, lite mord innan vecka 12 är ju inte hela världen".
Nej? Du läser ju märkligt får jag säga.
 
Nej? Du läser ju märkligt får jag säga.
Hur läser jag märkligt? Du säger att livet börjar vid befruktning men att det är okej att göra abort fram till v12. Varför är det okej om det är ett liv enligt dig? Varför är "mord" okej fram till v 12 (oavsett hur mycket fostret utvecklats) men inte efter? Varför tittar du ens på hur mycket fostret utvecklats? Ett liv är väl ett liv?

Jag förstår inte ditt resonemang.
 
Har väldigt svårt att tro att foster som görs abort på i v 21+6 (de få som görs så sent) kan leva ett par timmar innan de dör, tror de slutar andas rätt så omgående. Tycker att du kan läsa på om allt man behöver göra för att få barnen att överleva om de föds i v 22. Och hur stor chans de överlever med medicinsk hjälp så pass tidigt trots alla åtgärder. Bl a om man inte kan stoppa en prematur födsel så ges en spruta med kortison för att fostets lungor ska utvecklas. Det ges ju inte till de som ska göra abort direkt.
Det vet jag men det är inte det jag diskuterar. Jag diskuterar när ett foster kan känna rädsla, smärta och skräck.
 
Hur läser jag märkligt? Du säger att livet börjar vid befruktning men att det är okej att göra abort fram till v12. Varför är det okej om det är ett liv enligt dig? Varför är "mord" okej fram till v 12 (oavsett hur mycket fostret utvecklats) men inte efter? Varför tittar du ens på hur mycket fostret utvecklats? Ett liv är väl ett liv?

Jag förstår inte ditt resonemang.
Som jag har skrivit flertalet gånger redan, fostret är mycket mer utvecklat efter vecka 12. vad vet vi hur det känner då?
Innan dess är det inte lika utvecklat och kan såklart inte känna på samma sätt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp