Kattunge nästa sommar?

gammalek

Trådstartare
Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust. Och det behöver hållas undan möss i alla uthus och stall.

Nu börjar jag tänka att det till nästa sommar är dags att skaffa en yngre förmåga. Gammeltanterna hänger nog med några år till men ogillar starkt vuxna katter. Är det bäst med kattunge då? Hane eller hona? (Som givetvis ska kastreras.) Eller är det bättre med två kattungar?

Jag bor på landet på en gård och katterna får gå ut och in som de vill. (Tanterna föredrar numera mest att vara inomhus större delen av året.)

Något annat jag ska tänka på?
 
Jag hade skaffat två kattungar och gjort iordning ett eget rum till tanterna som kattungarna inte kan gå in i.
Tanterna lär sig nog fort att de får vara ifred där.

Hona eller hane är en smaksak. Säger säger väl att honor generellt är bättre jägare. Om det stämmer eller inte vet jag inte. Det är nog snarare individuellt.

För tanternas del har nog könet på kattungarna ingen betydelse. Så länge alla är kastrerade brukar hane och hona gå lika bra ihop som hona och hona. Undantag finns givetvis.
 
Jag skulle definitivt köpa två ungar så tanterna får vara i fred och ungen har någon att leka med. Annars är risken att ungen hoppar på tanterna och vill leka hela tiden. Kattungar har en fruktansvärd energi och det är full ös medvetslös.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
606
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 846
Senast: Badger
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 539
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Skulle behöva input! Skaffade en kattunge i somras så en av mina katter fick tas bort. Katten som blev kvar är en 10-årig kastrerad...
Svar
4
· Visningar
1 172
Senast: moster_punk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp