Boots, bästa märket?

Sv: Boots, bästa märket?

Tänk på att dom är olika G-bootsen och magic bootsen, inte bara till utseendet. För på G-bootsen ligger vikten/tyngderna BAK och på magic så ligger dom FRAM. Bara så du är medveten om de :)

/ malin

Hej. Har tänkt att köpa ett par G-boots. Vilken effekt ger tyngden bak/resp fram?
Kristina

Jag har aldrig förstått vad ett par G-boots är?

Nån som kan/vill förklara och ev visa bild? :)

Håller med alla andra G-boots är klart bäst. Min häst har lyckats slänga av sig alla andra boots jag provat ( gummiklockor är värst, då får alla ducka för dom flyger upp flera meter :p ).

Hitills har jag bara kommit på en dålig sak med G-bootsen och det är om man rider när det är lerigt eller blött grus så kan det komma in småstenar mellan hoven och bootsen. Min kompis häst har tom. fått små sår efter en extremt regning och lerig tävling.

Vad det gäller gboots är de dem som jag gillar bäst, sitter bra och ger bra effekt på hästen. Men jag måste varna er för att det finns många boots där ute som väger felaktigt gentemot vad de ska väga. Så ett tips är: Väg era boots! :)

Invincible skrev:
okej. Jag tror de är dom från jacson som jag har. Kommer inte riktigt ihåg märket. Men dom glider upp och snurrar runt *suck*

Jag har också likadana boots, fast jag har slutat använda dem eftersom det glider upp och snurrar, men jag har hört att G-bootsen ska vara mycket bättre.
Funderar på att köpa sådana när jag har pengar.:)

Sprettur skrev:
Vad det gäller gboots är de dem som jag gillar bäst, sitter bra och ger bra effekt på hästen. Men jag måste varna er för att det finns många boots där ute som väger felaktigt gentemot vad de ska väga. Så ett tips är: Väg era boots! :)

Hej

Jag har oxå gboots 265 och efter tävling så vägde dem 299.......dem suger inte åt sig vätska men det finns en del hålutrymmen där det fastnar smuts.....

Någon mer som har den erfarenhetetn med gboots?

Hej. Har tänkt att köpa ett par G-boots. Vilken effekt ger tyngden bak/resp fram?
Kristina

Det var ingen som svarade på den här frågan och jag skulle också jätte gärna vilja veta vad det gör för skillnad.

Jag har varit inne på den sidan många gånger och tycker att det är en jätte bra sida men jag får fortfarande inget svar på min fråga.

Då har du nog inte läst texten ordentligt, för svaret finns där! Annars skulle jag inte länkat till den.

Saxat ur texten:

"Gummiboots (”klockor”)
Vägen vanligtvis 230-250 gr, men tyngre förekommer. Dessa boots används för att fördröja det aktuella benets rörelse. För rörelsen framåt och rundar den."

"Blyboots
Finns i varierande vikt från 100gr och uppåt. Vanligast i 230-290 gr. Små blyvikter sitter insytt i lädret. Blyet sitter på hovens sidor. Detta gör att rörelsen påverkas mera uppåt än framåt. "

Alltså: vikt runt hela hoven (som med gummiklockor) gör rörelsen rundare och mera framåt och vikt mera bakpå (blyboots, vilket även G-boots räknas som) gör att hästen lyfter mera uppåt.
Vilka boots som är bäst beror helt på hästen.

/Malin

Jag kanske är en trögfattad människa men folk har sagt till mig att vikten på top reiters boots sitter på framsidan (inte runt hela hoven) och g-bootsens vikt sitter på baksidan. Jag vet mycket väl att klockor gör att hästen får ett rundare steg men magic bootsen är inte klockor.

Förstår precis din fråga, och undrar samma sak! Vad blir skillnaden - vikten fram= magic boots eller vikten bak= gboots?

nej, macigbootsen är blyboots. Jag har Top Reiters och de sitter inte på framsidan. De är precis som vilka blyboots som helst, bara i gummi.

/Malin

men på mina magic boots så sitter blyvikterna en på varje sida när man har dom avtagna och när man sedan spänner dom kommer ju blyvikterna långt fram på hoven. Eller menar vi olika saker?

Gör dom?
På mina ser det inte ut så. Vad mysko.

Jag tror att det fungerar lika som med blyboots i alla fall med magic-bootsen för att du spänner fast dom (det blir ett tryck) och att vikten inte är jämt fördelad runt hela hoven, utan mestadels på sidorna och bak.

Min madam går betydligt bättre med TR-bootsen än med gummiklockor, med klockorna blir hon väldigt "viftig" och får svårare med takten.

/Malin

hehe nu gör du mig osäker. Men jo iaf på mina sitter blyvikterna så när jag spänner dom kommer dom framme på hoven. Har testat ett par g-boots och dom gav samma effekt som mina magic boots .

Känner samma sak som du med gummiklockor dock trivs min unghäst väldigt bra med dom då han istället inte riktigt klarar av vikten om den spänns bak på hoven

Okej, jag får köpa båda och prova mig fram vilket som känns bäst:)

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 332
Senast: Lady_S
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 634
Senast: TinyWiny
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 812
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 674
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar