Bönder och ni som arbetar på gård,,,,se hit!!!!

lakrits

Trådstartare
Jag jobbar just nu hemma på gården med mjölkkor och ungdjur och tycker att det är ganska roligt, slitsamt men man överlever....

Berätta lite om erat arbete,,,,är det mjölkkor, köttdjur, hur många, vad gör du osv.......
Känner mig lite ensam som tjej faktiskt men jag vet att det finns många därute som håller på med detta.
Ni killar är också välkommna att skriva förstås.

Sv: Bönder och ni som arbetar på gård,,,,se hit!!!!

hej hej!! jag igen då... :)

Jag jobbar på en gård i vartofta-åsaka med 70 mjölkkor o ca 120 ungdjur.. Jag mjölkar, fodrar, ger kalvarna mat.. hjälper till med det mesta.. Innan dess jobbade jag ju på ett säteri utanför falköping med 180 mjölkkor o ca 150 ungdjur men då mjölkade jag bara..

trivs bra där jag är nu men ca 3 mil att åka enkel resa..

lakrits skrev:
Jag jobbar just nu hemma på gården med mjölkkor och ungdjur och tycker att det är ganska roligt, slitsamt men man överlever....

Berätta lite om erat arbete,,,,är det mjölkkor, köttdjur, hur många, vad gör du osv.......
Känner mig lite ensam som tjej faktiskt men jag vet att det finns många därute som håller på med detta.
Ni killar är också välkommna att skriva förstås.

Hej
Du behöver inte känna dig ensam om att vara kvinna och jobba på en gård :) . Jag jobbar också med mjölkkor (40 st) och ungdjur och kalvar. Jag hjälper även till med hö och halm. Rundbalspressar gör jag också om det behövs hjälp med det.

Senast ändrad:

Visst är det roligt???
Väldigt slitsamt, visst, och man är ju ofta trött när man kommer in på kvällen men det är roliga djur att ta hand om.

Jag började med att ta hand om ungdjuren men har även börjat mjölka.

Det allra roligaste är ju när de nya föds.....

Vi är uppfödare av Highland Cattle och har 10 vuxna kor, 5 ettårs kvigor, 9 kalvar och en bamse tjur! 6 av kalvarna är tjurkalvar och ska födas upp till slaktvikt och kvigkalvarna ska vi spara för att avla vidare på när dom är 2 år för då har vi även tänkt byta tjur eller skaffa en till. Det är en del arbete med dessa köttdjur också många tror att dom är "underhållsfria" för att dom går ute året runt: Våra går i 2 grupper avelsgruppen där även slaktdjuren kommer att gå eftersom dom ska kastreras och så har vi gruppen med småflickorna och även dom kommer att gå in i avelsgruppen till nästa sommar då dom är 2 år och ska få träffa tjuren och bli mammor! Enligt lag måste man ju ha en ligghall till ute gångsdjur vilket vi har med den blir mycket sällan använd då djuren istället väljer ett busksnår att ligga i.
Korna kalvar i februari/mars och då väljer kon att kalva på öppen mark istället för ligghallen vi har haft kalvar som blivit födda i 1/2 meter snö och 13 minusgrader utan problem korna är jätte duktiga mammor!

Har gjort, gör inte längre... och längtar tillbaka!!

Det är ett väldigt "fritt" jobb. Jag jobbar halvtid hos min svärföräldrar, så jag har det ganska bra där. Det har blivit en del tvillnignkalvar nu det sista halvåret. Det tycker jag är skoj, de e så söta.

Nala: De är ursöta. Jag har försökt övetala mina svärföräldrar att skaffa en sådan liten "maskot" ibland de andra, det är lågland de har.

Visst är dom söta kalvarna ser ut som teddybjörnar :love: Klart att dina föräldrar ska ha highland så dom får något att kamma :rofl: :rofl:

Vi har 17 mjölkkor hemma, visserligen sköter inte jag om dem (svärföräldrarna är bönder) men jag hjälper till iallafall ;)

Vi har ganska mycket köttdjur men dom är inte särskilt tama :angel:

Jag håller på att övertala min sambo att vi visst behöver Highland Cattle :) men han säger att det är för lite kött på dom :(

Tala om för din sambo att vi nyss har slaktat en 2årig tjur på 349kg, formklass R, Fettgrupp 3+ och att highland är väldigt bra foderomvandlare! Ikke att förglömma dom söööööta kalvarna :love: bara dom skulle kunna vara argument nog :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
1 922
Senast: ildiko
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 586
Senast: Enya
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 402
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Hej! Jag skriver väl mest för att dels kanske få råd och sedan höra att det finns fler än jag.. Som rubriken lyder så har jag svårt att...
2
Svar
22
· Visningar
3 115
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skötsel av utedass
  • Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV