Bonde söker fru 2015

3 barn. 3-9 år, 1 grabb, 2 döttrar.

Jag hoppas framförallt att de kan bygga ett stabilt liv med familj och vänner. Samhället lägger många krokben nu för tiden så det är svårt att nå dit.
Så du vill leva ett stabilt familjeliv liv helt inom normen? Ja det måste vara svårt.

Och männen ska vara nöjda med att inte få samma rrättigheter som kvinnor.

Du kan inte göra en jämställd ideologi som baserar sig på att könen ska behandlas olika, vilket feminism gör såväl i definition som i praktiken.
Du verkar ha missförstått en hel del....

Feminismen går visst ut på att alla ska behandlas lika och ha samma möjligheter oavsett kön.

Eftersom det finns en könsmaktsordning där kvinnor diskrimineras så blir det ett visst fokus på just kvinnors rättigheter men mäns rättigheter tas upp de med vilket du hade vetat om du hade brytt dig om att läsa på istället för att gripas av panik vid ordet feminism. På grund av könsmaktsordningen och på grund av historien finns det viss fokus på kvinnans rättigheter men feministerna var ju för i helvete de första att redan på 80-talet ta upp att män också lider av könsmaktsordningen fast på mindre tydliga sätt. Kan du verkligen ingenting om feminismens historia?

Du vet ingenting om gräsrotsrörelser? Du vet ingenting om politiska rörelser överhuvudtaget? Om hur kvinnor fick rösträtt? Tror du själv att kvinnor fick rösträtt för att de stod på torget och pratade om hur viktigt det var att skydda mäns rösträtt? Eller tror du de fokuserade på att ändra på det faktum att kvinnorna inte hade någon? Fattar du vart det här resonemanget är på väg eller hur tydlig måste jag bli?

Märkligt att feminism ofta uppfattas som en motståndsrörelse där männens intressen inte spelar någon roll.

Feminism handlar ju snarare om jämställdhet och ökad empati, respekt. Det handlar inte om att män inte ska ha samma rättigheter som kvinnor. Om vi i framtiden lyckas bli kvitt de strukturer som vi sedan stenåldern blivit födda in i på grund av exempelvis styrkeförhållandena könen emellan (en man var mer lämpad att dra i krig/ jobba med tunga arbetsuppgifter än kvinnorna som ju födde barn och tog hand om dem). Idag kan ju kvinnor jobba även med traditionella "mansyrken" eftersom den fysiska styrkan spelar mindre roll.

Attityderna däremot finns kvar angående manliga och kvinnliga yrken, och vad en riktig man och en riktig kvinna förväntas göra. Det är negativt för båda könen. Klart det inte handlar om att alla skall bli "henar" och vara homogena oavsett kön. Men det måste bli bättre balans i synen på manligt och kvinnligt.

Om inte samhället i stort förändras kommer det tillexempel att fortsätta att vara "kvinnans roll" att ta hand om barnen och mannens att försörja familjen.

Feminismen handlar mycket om att bryta upp dessa roller. Gynnar inte det båda könen?

För att inte tala om att de allra flesta som kallar sig feminister inte på något sätt vill utrota män. Det som är huvudtanken är att kvinnor och män ska leva tillsammans på lika villkor i samhället. Oavsett könstillhörighet, sexuell läggning och andra aspekter. Och eftersom män har varit det privilegierade könet under många, många år är det kanske inte så konstigt att mycket fokus ligger på kvinnorna, eftersom det första som måste ske är att kvinnor kommer upp i samma nivå som männen redan har?

Jag föreslår att den person som inte verkar förstå vad feminism går ut på läser boken Feminism av Lena Gemzöe. Den hade vi som kurslitteratur när vi läste genusvetenskap. Mycket lättförståelig, även för någon som inte läst ämnet tidigare. Och det ska väl inte vara något problem för en högutbildad, intelligent person?

I politiken är det nu som inom vården. Mest Hönshus o de männen som finns är också som kärringar.
Ingen styr eller tar ansvar..Ordning och reda är den nya sloganen. Ansvar. Ja eller hur.

Det har kvoterats in många kvinnor inom polisen, men när det krävs fysiska insatser får de stanna på stationenen av förklarliga skäl. Helt fel enligt feministerna?
En vapenvägrare är högste polischef. Bara i Sverige.
Oops. Feminister heter det ju.
Dessa bemöter med tillmälen. Ingen diskussion alls.
Och bara för att det är så samhället ser ut idag måste det förbli så? Det känns ganska naturligt att vilja arbeta för en förändring för att män ska vara lika mycket förälder som kvinnor och kvinnor därmed få samma lön som män.
Du verkar inte ha ett hum om vart vi är på väg. Ser du förändringen/ försämringen?
Vi håller på att utarma vår ekonomi så snart behöver vi inte bekymra oss över dagens petitesser.

Har ni glömt vad som hände i början av 90-talet?
Folk fick sälja sina hus med stora skulder kvar. Det som övergavs först var hästgårdar.
Nu är läget mycket mycket värre. En mjölkbonde per dag lägger ner.

Önskar all lycka till våra bönder med kärleken. Kram.

För att inte tala om att de allra flesta som kallar sig feminister inte på något sätt vill utrota män. Det som är huvudtanken är att kvinnor och män ska leva tillsammans på lika villkor i samhället. Oavsett könstillhörighet, sexuell läggning och andra aspekter. Och eftersom män har varit det privilegierade könet under många, många år är det kanske inte så konstigt att mycket fokus ligger på kvinnorna, eftersom det första som måste ske är att kvinnor kommer upp i samma nivå som männen redan har?

Jag föreslår att den person som inte verkar förstå vad feminism går ut på läser boken Feminism av Lena Gemzöe. Den hade vi som kurslitteratur när vi läste genusvetenskap. Mycket lättförståelig, även för någon som inte läst ämnet tidigare. Och det ska väl inte vara något problem för en högutbildad, intelligent person?

Du kan inte läsa feministisk litteratur och tro att den är objektiv. Det är en synvinkel och inget annat. Problemet är just i den feministiska diskursen att den är så enkelspårig. Den utgår från en mängd antaganden som inte ifrågasätts av dem själva.

Senast ändrad:
Du kan inte läsa feministisk litteratur och tro att den är objektiv. Det är en synvinkel och inget annat. Problemet är just i den feministiska diskursen att den är så enkelspårig.

Fast det är ju just det den inte är. Jag vet inte riktigt vad du tror att feminism är, men du verkar tro att alla som är feminister vill att alla män ska försvinna från jordens yta. Det är fel. Ingen här har sagt att de hatar män. Feminism finns i många olika typer, och det du är så fruktansvärt rädd för verkar i så fall vara radikalfeminismen. Men visst, sitt du där och var rädd för att det förtryckarsamhälle du eftersträvar ska krackelera. Det har det redan gjort, ska du veta. De allra flesta män idag fattar att alla människor, oavsett kön och ursprung, är lika mycket värda. Alltså att alla är lika mycket värda, inte att kvinnan är mer värd än mannen som du verkar ha fått för dig att feministerna tror.

Tyvärr finns det bakåtsträvare som du kvar. Men vi kan ju gå tillbaka till 1800-talet när torparna stod med mössan i hand och sa "ja, patron" med blicken i marken också. Det gynnar ju säkert framtidsutvecklingen.

Nu har det spårat ur alldeles här. Kommentar efter kommentar om könsroller, feminism, manshat, kvinnohat ... Nu känner jag att antingen fortsätter vi att diskutera programmet, alternativt startar jag en ny tråd eller annat diskussionsforum för programmet, så får ni som hellre går igång på att diskutera könsroller och feminisim fortsätta att hålla på med det här. Fast då är det det bästa om tråden får byta namn.

Jag slänger ut en sista fråga för att kolla hur många av er som är på att fortsätta diskutera programmet:

Det verkar nu uppenbart för många att Stefan kommer att välja Hanna. Men är det egentligen så säkert? Själv lurades jag av klippningen förra gången där man först ser Pia och Stefan tillsammans och i ett senare klipp direkt efter ser man att Stefan säger att han är kär. Alltså är det klippt för att man ska tro att det ska vara Pia. Senaste gången ser man att Stefan säger att han är kär direkt efter han och Hanna varit tillsammans. Men det här är också två olika klippningar. Vad tror ni om detta?

Nu har det spårat ur alldeles här. Kommentar efter kommentar om könsroller, feminism, manshat, kvinnohat ... Nu känner jag att antingen fortsätter vi att diskutera programmet, alternativt startar jag en ny tråd eller annat diskussionsforum för programmet, så får ni som hellre går igång på att diskutera könsroller och feminisim fortsätta att hålla på med det här. Fast då är det det bästa om tråden får byta namn.

Jag slänger ut en sista fråga för att kolla hur många av er som är på att fortsätta diskutera programmet:

Det verkar nu uppenbart för många att Stefan kommer att välja Hanna. Men är det egentligen så säkert? Själv lurades jag av klippningen förra gången där man först ser Pia och Stefan tillsammans och i ett senare klipp direkt efter ser man att Stefan säger att han är kär. Alltså är det klippt för att man ska tro att det ska vara Pia. Senaste gången ser man att Stefan säger att han är kär direkt efter han och Hanna varit tillsammans. Men det här är också två olika klippningar. Vad tror ni om detta?

Jag tyckte ändå det var rätt uppenbart när de tittade in i varandras ögon och Stefan sedan inte kunde hålla sig utan kramade henne. Det om något är kärlek! Så jag tror att det vi fick se som teaser till i övermorgon helt enkelt är en ledsen Stefan när han måste göra Pia ledsen.

Jag tror på Hanna, men alldeles ärligt ska vi nog inte vara helt säkra innan onsdagens avsnitt är till ända :nailbiting:

Jag skulle bli mycket förvånad om Stefan väljer Pia, trots den luriga klippningen. Han flörtar ju med båda men tycker ändå att det är mer laddat när han och Hanna umgås. Tycker de verkar passa väldigt bra ihop.

Den här teesern har tv4 verkligen lyckats med tycker jag - supersvårt att veta hur Stefan tänker välja. Men han beskrev ju att han blev "blixtkär" i Hanna efter någonting hon gjorde med huvudet/kroppen när dom hämtade plank. Jag hoppas det är så, även om jag gillar Pia också - men i senaste programmet så var hon så "tam" i sin framtoning... mest log och sa "eller hur"... :crazy:
Hanna har det kommit en hel del härlig humor ur på sistone, rå men hjärtlig liksom. Jag tror Stefan gillar det eftersom han verkar vara så själv ;)

Jag känner mig nog hyfsat säker på att Stefan väljer Hanna efter förra avsnittet. Det känns som att det ska vara förbaskat bra klippt för att han ena avsnittet ska säga att han har blivit kär i Hanna, för att i nästa ändå välja Pia. Särskilt eftersom Stefan verkar vara en sån genuin människa, som inte verkar spela några rävspel.

Däremot är jag inte alls lika säker på att det är hugget i sten att Pontus väljer Lisa efter klippet där de pussas i badtunnan. Han kan mycket väl även välja Cecilia, känns lite 50/50 faktiskt. Detsamma med Marcus, men han pussar ju å andra sidan båda sina tjejer i förhandstitten.

Då försöker vi väl igen med bonde söker fru.
Jag tror att Stefan kommer välja Hanna efter det som hände förra gången. Tycker på ett sätt att de passar bäst ihop för att han nog kan behöva nån som är lite tuff, men jag tycker Pia verkar så himla gullig att jag inte vill att hon ska bli ledsen...

Då försöker vi väl igen med bonde söker fru.
Jag tror att Stefan kommer välja Hanna efter det som hände förra gången. Tycker på ett sätt att de passar bäst ihop för att han nog kan behöva nån som är lite tuff, men jag tycker Pia verkar så himla gullig att jag inte vill att hon ska bli ledsen...

Eller hur, jag mår nästan dåligt av att veta att Pia förmodligen kommer bli ledsen i onsdagens avsnitt. Stefan såg ju inte heller ut att tycka att det var speciellt roligt i förhandstitten. Därmed inte sagt att jag inte tycker att Stefan och Hanna passar tillsammans. Men synd när någon ska bli ledsen.

Nu har jag sett förra veckans avsnitt så nu vågar jag öppna tråden igen :)

Tycker väl att det var lite onödigt av Daniel och Alexandra att börja gulla framför de andra, när det var så känslosamt som det var. Men det var ju lika bra att de åkte hem om det ändå redan var klart. (Madeleine såg inte lika självklar ut om att vilja åka hem, men det var ju inte mycket annat att göra med det upplägget från Kajsa :D Är inte säker på att hon åkt hem själv dock.)

Att Stefan skulle kunna falla för Hanna har jag haft lite på känn, tycker de verkar passa bra ihop. :love: Litade inte på mina BSF-skills dock eftersom han verkat så förtjust i Pia hela tiden...

Marcus tror jag väljer Ida (hette hon så, har redan glömt...?), hon som han gick iväg med men den andra tjejen som blev kvar har jag ingen koll på alls. Med den nya tjejer var nog en rätt stor issue att hon inte alls var beredd på att flytta till gården.

Pontus känns ju som att han och Lisa fattar tycke för varandra, efter vad som visades från nästa program. Jag litar dock inte på att TV4 skulle köra en sådan enkelt spår utan någon twist...:sneaky: Jag tycker dock att han och Lisa känts bra och avslappnade med varandra, så kör på säger jag :D Tyckte lite synd om honom när hans häst var iväg på tävling och han inte kunde vara med, efter hela den här säsongen är jag tveksam till att han var riktigt beredd på vad han gav sig in på...

Med den nya tjejer var nog en rätt stor issue att hon inte alls var beredd på att flytta till gårde
Fast jag upplevde det inte alls så? Bara att hon kanske inte var beredd att flytta med en gång..

Jag menar, det tycker jag är en rätt sund inställning, att vara medveten om att det kommer krävas en del för att kunna flytta på sig om en har ett "stabilt" liv någon annanstans. Typ mycket sundare än att bara säga att en är beträffar flytta utan att reflektera över vad det innebär.

Så ja, jag upplevde henne mest som realistisk snarare än att hon inte ville flytta alls :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Fälttävlansryttaren Pontus Hugosson är en av åtta bönder i första vändan av TV4:s populära serie "Bonde söker fru" i år. ... Källa /...
Svar
3
· Visningar
1 135
Senast: emli
·
Äldre Några här som såg säsongspremiären igår av Bonde söker fru? Vad tror ni om valet av tv-bönder? Någon som känner någon av bönderna eller...
24 25 26
Svar
517
· Visningar
59 934
Senast: Elina8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Katt i påse
  • Avlivning älskade katt