Bonde söker fru 2015

Då är ju alla tjejer som sminkar sig till vansinne sexistiska? För de gör det ju för att bli snyggare än verkligheten. Även om det också kan diskuteras.

Jag förstår vad du menar, och vi kan vända och vrida på utseendehetsen till döddagar, för den finns tyvärr och det kommer nog aldrig gå att helt frige sig från den. Men det som är så sexistiskt i dessa uttalanden från en specifik person i den här tråden är det tvärsäkra hon valdes bort för att hon är så ful. Vem kan ta sig rätten att avgöra vem som är ful eller inte? Även om den här personen uppfattar personen som "ful" så får han ju givetvis göra det, men bara för att han tycker det så tycker inte alla andra det. Det är det folk här reagerar på. I princip alla inlägg från den här personen osar kvinnofientlighet och att det enda en kvinna har är sitt utseende, och om någon kvinna då har "oturen" att inte vara attraktiv i person X:s ögon så har hon inget av värde alls. Det tycker jag är fruktansvärt.

Och jag har verkligen försökt ignorera den här personens inlägg för att skapa en trevligare stämning i tråden, men när de här kommentarerna fortsätter droppa in tycker jag det är bra att någon reagerar. Man får faktiskt inte ta sig rätten att skriva vad som helst om folk, även om de är offentliga personer.

Forskning har visat att du inte behöver många sekunder för att avgöra om du har en potentiell partner framför dig. Sedan är det klart att det till stor del är personligheten som avgör på längre sikt när man ska välja mellan dessa potentiella partners.

I Stefans fall var det tydligt att han efter speed dejtingen kunde tänka sig Hanna och Pia. Båda vackra kvinnor men där personligheten gjorde att Hanna vann Stefans hjärta.

Daniel hade bara en potentiell partner efter speeddejtingen så det blev segt för honom att gå igenom proceduren på gården.

Marcus hade också han bara en potentiell partner efter speeddejringen och hon åkte ju hem. Därav var hans beslut att begära nya kvinnor fullt naturlig.

Beträffande detta med utseende så är det inte något jag subjektivt klistrar på folk efter eget tycke. Det finns forskning om vilka drag som attraherar, t.e.x. feminina drag i ansiktet. När jag säger att någon är snygg eller attraktiv så är det naturligtvis med det som grund.

Om jag personligen hade tyckt att någon varit snygg men som haft drag som enligt forskning inte anses attraktiva då hade jag naturligtvisskrivit det.

Nu upprepar du exakt det du skrev i det tidigare inlägget. Men vi kan börja där jag håller med dig. Attraktion är viktigt, särskilt i början av en relation. Med andra ord, på speeddejtingen så är det mycket möjligt att utseendet gick först, för att inte tala om när bönderna valde ut breven. Det kan också förklara varför Marcus gjorde det val han gjorde.

Men när en relation fördjupas, vilket den faktiskt gör när de bor tillsammans under samma tak även om det är för en (mycket) kortare tid, så kommer andra personlighetsdrag fram hos en person. Den enda av bönderna som faktiskt hållit fast vid den person som vi alla trodde var en favorit från början är faktiskt Daniel. Stefan har svängt helt, och varken Pontus eller Marcus verkar ha en klockren favorit av sina kvarvarande tjejer. Om vi bortser från den tjej Marcus fastnade för på speeddejtingen som valde att åka hem, tycker inte jag att någon av dessa två heller har haft en uttalad favorit någon gång?

Hur förklarar du bort de relationer som växt fram ur vänskap? För de finns. Människor som varit vänner i åratal och haft kärleksrelationer med andra under tiden, och sen utvecklas det till kärlek mellan dem. Kärlek vid första ögonkastet finns också. Men det kan även växa fram. Och det kan du aldrig förklara bort med några forskningsresultat.

@Ploki Du borde söka till BSF själv. Tänk, då kunde du sitta där och bläddra mellan dina båda brev och sen kunde tittarna få imponeras över hur du med din intelligens sorterade bort den ena som ful och den andra som urblåst och sen fattade beslut om att begära in nya kvinnor. Wow. Tänk, anstormningen av tittare.

Då är ju alla tjejer som sminkar sig till vansinne sexistiska? För de gör det ju för att bli snyggare än verkligheten. Även om det också kan diskuteras.
Nej, det är inte sexistiskt att sminka sig. Hur skulle det kunna vara det?

"Sexism (från engelskans sex, kön, och -ism, ideologisk riktning), innebär fördomsladdad diskriminering, förtryck och utnyttjande av människor enbart på grund av könstillhörighet."

Forskning har visat att du inte behöver många sekunder för att avgöra om du har en potentiell partner framför dig.
Och dina inlägg visar att du inte är särskilt påläst. Vet du hur forskning fungerar? Vet du hur mycket motstridig forskning det finns? Är du tillräckligt kunnig för att analysera och förstå den forskning du själv hänvisar till?

Nu upprepar du exakt det du skrev i det tidigare inlägget. Men vi kan börja där jag håller med dig. Attraktion är viktigt, särskilt i början av en relation. Med andra ord, på speeddejtingen så är det mycket möjligt att utseendet gick först, för att inte tala om när bönderna valde ut breven. Det kan också förklara varför Marcus gjorde det val han gjorde.

Men när en relation fördjupas, vilket den faktiskt gör när de bor tillsammans under samma tak även om det är för en (mycket) kortare tid, så kommer andra personlighetsdrag fram hos en person. Den enda av bönderna som faktiskt hållit fast vid den person som vi alla trodde var en favorit från början är faktiskt Daniel. Stefan har svängt helt, och varken Pontus eller Marcus verkar ha en klockren favorit av sina kvarvarande tjejer. Om vi bortser från den tjej Marcus fastnade för på speeddejtingen som valde att åka hem, tycker inte jag att någon av dessa två heller har haft en uttalad favorit någon gång?

Hur förklarar du bort de relationer som växt fram ur vänskap? För de finns. Människor som varit vänner i åratal och haft kärleksrelationer med andra under tiden, och sen utvecklas det till kärlek mellan dem. Kärlek vid första ögonkastet finns också. Men det kan även växa fram. Och det kan du aldrig förklara bort med några forskningsresultat.

Du blandar ihop den forskning och statistik som jag påtalar med min person. Du måste också förstå att forskningen och statistiken visar på generella beteenden där det finns individuella skillnader.

Baserat på vad du säger att du uppskattar verkar vi ha lika syn på vilka relationer vi uppskattar. Jag värdesätter framförallt vänskap i en relation. Jag tror också att just bristen på vänskap och framförallt sexualiseringen av samhället gjort att vi ser fler skilsmässor nu än för 50 år sedan.

Nej, han kan svara på många olika sätt på den frågan. Bara för att du inte ansåg henne vara snygg betyder inte det att du vet något om hur den här personen tänkte. Om du inte är honom då såklart.

Spinner vidare på det. Han hade framför allt inte behövt säga något alls om tjejen ifall han hade funnit henne totalt oattraktiv när hon väl dök upp hemma hos honom.

Du blandar ihop den forskning och statistik som jag påtalar med min person. Du måste också förstå att forskningen och statistiken visar på generella beteenden där det finns individuella skillnader.

Utefter vad du skriver är det du som blandar ihop någon tjusig forskning du hört talas om med verkligheten. Precis som @niphredil skriver finns det otalig forskning i ämnet, som dessutom motsäger varandra. Det gör det med all forskning. Du är inte normen, du är inte forskningen, du är inte statistiken, för att använda dina egna uttryck. Bara för att du tycker en sak så tycker inte omedelbart hela världen exakt samma sak, är inte det ganska tydligt med tanke på hur mycket kritik du får bara i den här tråden?

Du har säkert rätt i att det finns personer som generellt sett anses vara attraktiva. Jag har också kändisar som jag tycker är jättesnygga, och som väldigt många med mig också tycker är attraktiva. Samtidigt finns det personer som inte tycker det, trots att det är kända människor som anses se väldigt bra ut. Vi hade en tråd för något år sen här på Buke om snyggaste kändisen, och många var överens samtidigt som många sa helt olika personer. Men när det gäller det som den här tråden egentligen ska handla om, BSF, så är det helt vanliga killar som dejtar helt vanliga tjejer. De är inga kändisar, och många av dem kommer heller aldrig bli det. Handen på hjärtat, vem minns exakt alla som varit med i BSF under årens lopp? Många av dem har kunnat återgå till helt normala Svensson-liv efteråt.

Det är fullkomligt omöjligt att du är Marcus, Stefan, Pontus och Daniel på en och samma gång, och då vet du inte på vilka grunder någon av dem har valt bort någon av sina tjejer.

Utefter vad du skriver är det du som blandar ihop någon tjusig forskning du hört talas om med verkligheten. Precis som @niphredil skriver finns det otalig forskning i ämnet, som dessutom motsäger varandra. Det gör det med all forskning. Du är inte normen, du är inte forskningen, du är inte statistiken, för att använda dina egna uttryck. Bara för att du tycker en sak så tycker inte omedelbart hela världen exakt samma sak, är inte det ganska tydligt med tanke på hur mycket kritik du får bara i den här tråden.

Du får gärna visa på den forskning som du menar motsäger att män föredrar feminina ansiktsdrag. Som ju det finns mängder av forskning som visar.

För övrigt motsäger jag mig absolut inte att det finns generella detaljer i en människas utseende som många kan tycka är attraktivt. Absolut.
Det jag motsäger mig är när en person bestämmer att hen själv har makten att uttala sig om vem som är ful versus snygg, som en absolut sanning. För det finns inte en människa som tycker exakt likadant som någon annan.

För övrigt motsäger jag mig absolut inte att det finns generella detaljer i en människas utseende som många kan tycka är attraktivt. Absolut.
Det jag motsäger mig är när en person bestämmer att hen själv har makten att uttala sig om vem som är ful versus snygg, som en absolut sanning. För det finns inte en människa som tycker exakt likadant som någon annan.

Ok, så nu menar du att den forskning och statistik som jag hänvisar till stämmer. Du menar bara att jag inte har tillräckligt underlag för att bedöma om någon har dessa drag som forskning visat är eftertraktade?

Jag kan förstå den kritiken. Det blir dock märkligt när de som framför kritiken inte ifrågasätter om tex Alexandra ser bra ut, utan bara kritiserar att hon bedöms som snygg. När dessa kritiker dessutom kommer med ständiga beskyllningar om sexism blir det svårt att ta kritiken på allvar.

Jag diskuterar gärna utseendet på deltagarna i detalj om det nu är så att du anser att någon som stämplats som snygg inte är så snygg eller om du anser att någon stämplats som fulare än vad du anser att de är.

@Ploki Du borde söka till BSF själv. Tänk, då kunde du sitta där och bläddra mellan dina båda brev och sen kunde tittarna få imponeras över hur du med din intelligens sorterade bort den ena som ful och den andra som urblåst och sen fattade beslut om att begära in nya kvinnor. Wow. Tänk, anstormningen av tittare.

Jag skulle få väldigt många brev just för att jag vet vad kvinnor vill ha och jag hade visat upp den personen i TV presentationen.

Nu är jag dock inte intresserad av att vara med. Jag är lyckligt gift och är inte bonde.

Ok, så nu menar du att den forskning och statistik som jag hänvisar till stämmer. Du menar bara att jag inte har tillräckligt underlag för att bedöma om någon har dessa drag som forskning visat är eftertraktade?

Jag kan förstå den kritiken. Det blir dock märkligt när de som framför kritiken inte ifrågasätter om tex Alexandra ser bra ut, utan bara kritiserar att hon bedöms som snygg. När dessa kritiker dessutom kommer med ständiga beskyllningar om sexism blir det svårt att ta kritiken på allvar.

Jag diskuterar gärna utseendet på deltagarna i detalj om det nu är så att du anser att någon som stämplats som snygg inte är så snygg eller om du anser att någon stämplats som fulare än vad du anser att de är.

Nej, jag motsätter mig inte att det säkert finns detaljer i en persons, man eller kvinna kvittar, utseende som gör att hen generellt sett räknas som snygg. Det har jag aldrig sagt heller. Men eftersom titeln på programmet är Bonde söker FRU och inte Bonde söker LIGG så finns det oändligt mycket mer kvalitéer hos en människa som är viktigt vid ett partnerval än utseende. Du går ENBART på utseendet, och när någon blir hemröstad är det, enligt dig, för att hon är ful. Det är du som tycker att hon är ful. Bönderna har visserligen valt att skicka hem de kandidater de har skickat hem, men varken du eller jag eller någon annan än bönderna själva vet exakt på vilken grund denna person fick lämna gården. Sluta komma med tvärsäkra uttalanden om hur de har resonerat, för det är bara löjligt att låtsas som om du är någon form av tankeläsare.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Fälttävlansryttaren Pontus Hugosson är en av åtta bönder i första vändan av TV4:s populära serie "Bonde söker fru" i år. ... Källa /...
Svar
3
· Visningar
1 135
Senast: emli
·
Äldre Några här som såg säsongspremiären igår av Bonde söker fru? Vad tror ni om valet av tv-bönder? Någon som känner någon av bönderna eller...
24 25 26
Svar
517
· Visningar
59 934
Senast: Elina8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV