Bomövning?

Zuzzi

Trådstartare
Kan inte hoppa nånting med hästen men vill gärna hitta på någon rolig bomövning ev.litet skutt nu i veckan

men är tom på idéer! Känns så trist att dra fram några bommar och lulla över. Finns det någon rolig övning som ni vill dela med er av?

Sv: Bomövning?

*användarnamnslån*

Det går ju att lägga ut på hur många sätt som helst, du kan ju göra en bana fast med bommar då istället för hinder. Eller så kan du lägg ut 2 på rad och rida med olika galoppsprång emellan.
Eller varför inte lägga ut 2,3 eller 4 bommar på en volt, där du också kan (om du vill) rida med olika galoppsprång eller bara träna på att hålla samma jämna tempo med lika många galoppsprång mellan bommarna.
Sen kan du juh trava över bommar eller ha som travbommar fast galoppbommar, även det går att göras på volt.

/Melle

Vi ska köra fem å halvan idag. Först ett litet lågt hinder å så ett till hinder 5,5 meter efter det första. Då kan man köra så högt man törs på det sista hindret eftersom att man så att säga alltid kommer in rätt på det.

sätt upp ett kryss (om du inmte vill hoppa högre) och lägg 3 eller 4 galoppbommar framför! jättebra övning, och du vet att ud kommer rätt på det lilla hindret!:)

I dag har jeg ridd en suveren øvelse for å samle hesten.
Legger ut (f.eks.) 5 galoppbommer midt i banen. Som her:

I I I I I

1 2 3 4 5

Varm opp ved å ri over bommene som vanlig i trav og galopp.
Når hesten er varm og klar for litt hardere arbeid, begymmer man å ri storvolte rundt alle bommene. Etter et par runder, går man et "hakk" lenger inn, og rir rundt 4 av bommene (1-4). Neste steg er å ri rundt tre bommer (2-4) Nå forstår du nok resten av øvelsen. Man trenger nok noen runder for å stabilisere seg på den nye størrelsen. Pass på å korte inn galoppen etter hvert også. Å ri rundt 2 bommer blir tungt og krever bra planlegging. Er hesten "med på leken" og godt trent kan du galoppere en liten volte rundt bare den midterste bommen. TUNGT! Om hesten blir sliten, ta pauser underveis og gå heller litt raskere innover til der du sluttet sist.
Etter den minste volten du rir (Kanskje må man la hesten slippe med den nest minste?) Øker du volten igjen så man kan slappe av litt i galoppen i gjen.

En suberbra övning är att hoppa ett litet hinder, och så några meter efter ha travbommar. Det gjorde vi förra veckan, det tog fyra försök innan jag fick stopp på hästen innan bommarna, men sedan lyssnade han jättefint!

Är det för storhäst? Finns det något motsvarande för ponnyer och hur långt ska det vara mellan det lilla och det stora hindret då (c-ponny)?

Det är för storhäst. Jag vet inte hur det blir för ponny, man får ta låga hinder först å prova sig fram.

Zuzzi skrev:
tack så mycket för lite idéer! :bow:

ÄNDRAD! Såg att du int ekunde hoppa med hästen, men du kan juh även göra denna utan hinder, elelr bara ta ett hinder.
En bra övning senare annars..

Vi brukar göra en jätte bra övning osm kräver planering...
Du har först ett hinder på valfri höjd du ska komma in i galopp, sen direkt efter hindret så ska du ha trav bommar, 2 st, sen ställ ut koner mellan första trav serien o galoppserien, där emellan ska du göra halt sen galopp från stället o 2 galoppbommar o sen ett litet hinder o halt igen efter två galoppsprång-

Du kan även göra detta enbart i galopp eller trav. de kräver planering, koncentration från häst o ryttare.
Du kan även göra detta för att träna byte i galoppen om du sätter den på medellinjen mellan B o E. alltså landa i rätt galopp.

så kan du sätta upp flera liknande serier om du vill...

Kan kännas lite läskigt med hinder först sen travbommar, men de behöver juh inte vara högt, o är verkligen en jätte bra övning.
Ungefär så här

II T T : G G II :

II = Hinder
: = Koner
T=Travbom
G=Galoppbom
Om du intr redan listat ut de :)

Detta av mitt förslag...

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 391
Senast: MalanMjöl
·
Hemmet Jag älskar dofter. Jag tycker speciellt mycket om tyngre dofter och säsongsbundna dofter. Jag vill liksom inte att det ska dofta...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 301
Senast: LinnK
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 080
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka