Bomlösa frågor.

T

Tjalfe

Ja, nu kommer jag och tjatar om sadel igen. Hittar ju ingen sadel som passar mig och mitt soffbord.
Har då varit inne på westernsadel och funderat... Men även där gäller det ju att hitta tillräckligt brett... om inte annat tycker jag alltid att westernsadlar verkar vara 1 meter långa....
Så är nu inne och funderar på att prova bomlöst IGEN...

Hade tidigare en billig bomlös, Pfiff. Och jag hatade den!:eek: Fick usel sitts och den gled åt alla möjliga håll... Kändes dessutom som man satt så mycket "uppe på" hästen.:confused: Typ som att sadeln var flera meter hög.:o:eek: Väldigt obehagligt... Så sålde den illa kvickt.

Men nu hittar jag ju inget annat så är åter igen inne på bomlöst... det jag funderar på är om det bara var just den här modellen som jag hade som var så "hemsk" eller om alla är sånna?
Vilka modeller föredrar ni? Barefoot cayenne t.e.x ser ju att vara samma modell som min förra, men den kanske är bättre?
Finns det bomlösa som är lite kortare? Tyckte min förra var så lång och stor...

Har inte oändligt med pengar så det får inte vara någon av dom dyrare... kan tänka mig köpa begagnat.

Kan jag även ha den turen då att jag kan ha den till båda mina hästar?
Dom är ungefär lika breda och ser ut såhär i ryggen:
Häst 1:
SNV33318.jpg

Häst 2(inte riden på 1½år)
SNV33585.jpg


Här är även ponnyn med min förra monster-sadel:devil::
SNV32932.jpg


Det jag ägnar mig åt är enklare dressyr(ej tävling), uteritt och så är jag även inne på att börja lära mig western.
Vad tycker ni?
 
Sv: Bomlösa frågor.

Oj då, den såg ju minst sagt stor ut. Tror min Barefoot är mindre.
Tror den även har bättre kvalitet än din, men jag har inte provat nån pfiff tyvärr.
På BF finns det olika storlekar vilket är ganska praktiskt :)

Undrar om du inte borde prova Star-Trekk annars?
Syrran köpte en som kom igår, verkar passa hennes soffbord bra!
 
Sv: Bomlösa frågor.

Jag har ett soffbord med K3 järn så det är faktiskt underbart att inte ens behöva ha det bredaste järnet :D
 
Sv: Bomlösa frågor.

Om du inte hittar en sadel i engelsk modell som passar din häst så lär du knappast hitta en westernsadel som passar.... lessen att göra dig besviken.
Möjligen om du specialbeställer men även då mycket svårt - tro mig, "been there done that".

Nu vet ju inte jag vilken budget du har, men om du vill satsa på en mycket bra sadel även för breeeeeeda hästar (men dyr) så titta på www.sadlar.nu (sadeln heter Free'N'Easy).
Annars är det nog bara i det bomlösa segmentet du får leta.

Lycka till!!!
 
Sv: Bomlösa frågor.

Vad hade du tänkt för prisklass?

Hmm.. jadu. Vi kan väl säga max 7000:- Kan ju även tänka mig köpa begagnat.

Har ju varit inne på att testa Globus(vanlig engelsk alltså)... För dom ska ju tydligen vara väldigt breda plus raka... Men har hört så mycket skit om dom.:crazy:
Att många är snea, fel sydda, dåligt läder, att dom ger dålig sitts osv...:confused:
 
Sv: Bomlösa frågor.

Ähh jag tycker det pratas skit om alla sadlar som ligger under 15000:- i nypris.
Jag har haft en globus clic som var rak och fin och inte snedsydd. Jag älskade den! Pröva! Syna den nogrannt bara. Hur många grader är dom?
 
Sv: Bomlösa frågor.

Jag tror tyvärr inte att Globus blir för smalt för din häst.

StarTrekk har trevliga sadlar. Jag har K3 vidden på min häst så de är ganska vida också, tror en 3a eller 4a räcker för din häst.
Kan du ju göra så att du behåller WWn till fjorden och för att hoppa i så kan du ju skaffa en ST också.
 
Sv: Bomlösa frågor.

Satsa på nån annan modell än just "soffkudde"-bomlös. Glider den inte fram också? Jag hade Pfiff till en liknande häst (bred, kort, ingen manke) och hade behövt svanskappa om jag hade behållt hästen. Sadeln åkte fram hela tiden och snurrade också väldigt lätt.

Det finns ju bomlösa av mer dressyrvariant också, då kommer du ner mer och sitter inte "uppepå". Eller en bomlös i samma modell som en vanlig engelsk.
 
Sv: Bomlösa frågor.

Jag tror tyvärr inte att Globus blir för smalt för din häst.

Jo jag förstog nästan det:( Då finns det alltså INGEN vanlig sadel som är tillräckligt bred?:eek:

StarTrekk har trevliga sadlar. Jag har K3 vidden på min häst så de är ganska vida också, tror en 3a eller 4a räcker för din häst.
Kan du ju göra så att du behåller WWn till fjorden och för att hoppa i så kan du ju skaffa en ST också.

Kommer nog tyvärr sälja WWn om det nu är någon som vill ha den. Behöver dom pengarna till en ny sadel.:( Lite synd eftersom den ligger bra på fjorden... men eftersom han nog bara kommer skrittas lite på närmsta tiden så är ju sadeln till ponnyn det som går i första hand.
 
Sv: Bomlösa frågor.

Happy Horse Flexible icelandic, är det nått att ha? Hittade en sådan. den är ju bomlös med ser ut som en vanlig islandssadel. Någon som känner till den?
 
Sv: Bomlösa frågor.

Jag tror fortfarande på en Jensen Exmoor till din ponny. Tror även du får plats i ponnymodellen, då får du en måttad sadel efter dig och hästen för 6.900. Om du lägger till lite kan du säker få hela läderkåpor (D_K har det, du kan ju fråga henne), annars är de ju syntetkåpor klädda med läder. De finns i dressyr, hopp och allround.
 
Sv: Bomlösa frågor.

Jo jag förstog nästan det:( Då finns det alltså INGEN vanlig sadel som är tillräckligt bred?:eek:

Nog finns det sadlar som är sjukligt breda, du ska se vad jag har till min nordsvensk ;) Dock är den märkeslös och köpte begagnad, men vad gör man inte när man har en sån häst.
 
Sv: Bomlösa frågor.

Den här bomlösa som börjes har, freemax, hur är den? Passar den breda hästar? Den ser ju ut mer som än vanlig sadel.
 
Sv: Bomlösa frågor.

kapar tråden lite med ett par frågor om freemaxen: Hur är sätet och knästöden på den? Är den stabil eller vinglig? Funderar på en sån till uteritter, men den måste funka för mina föräldrar som är nybörjare också...
 
Sv: Bomlösa frågor.

Vill också veta mer om den. Den modellen i andra märken är ju så dyra.:o
 
Sv: Bomlösa frågor.

Den är stabil men inte följsam som en bomlösa ska vara. Tänk typ hårt skumgummi.
Stödet är väl ok
 
Sv: Bomlösa frågor.

Jag tror fortfarande på en Jensen Exmoor till din ponny. Tror även du får plats i ponnymodellen, då får du en måttad sadel efter dig och hästen för 6.900. Om du lägger till lite kan du säker få hela läderkåpor (D_K har det, du kan ju fråga henne), annars är de ju syntetkåpor klädda med läder. De finns i dressyr, hopp och allround.


Tror också att det passar bra. Har en sådan till mitt breda ponnysto (ca 115grader, sadelläge ca 44cm) som passar kanon. Kan varmt rekomendera den iså fall.
 

Liknande trådar

Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
0
· Visningar
41
Senast: LG68
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 233
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 049
Senast: Blyger
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
15 16 17
Svar
325
· Visningar
31 505
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sluta rida?
  • Dressyrsnack 17
  • Bockhov

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp