Bomlösa frågor.

Sv: Bomlösa frågor.

Hur är dom förövrigt då? Sköna? Ger bra sitts?

Åå, jag vet inte hur jag ska göra.:( Synd att man inte har mycket pengar, då kunde man köpt flera sadlar.:D

Engelsk sadel- svårt att hitta en som passar, dessutom kommer han säkert ändra sig en hel del när han börjas rida ordentligt plus att han fortfarande växer så då får man snart skaffa ny sadel igen....

Western- svårt att få tag i brett och kort

Bomlöst- Rädd för att få en liknanade som jag hade förut, gillade den inte alls.... men annars skulle det ju vara perfekt med bomlöst, då kan han växa och ändra sig hur han vill men ändå ha kvar samma sadel, plus att jag kan använda den till båda hästarna....

Barbacka- visst både jag och hästen trivs kanon med det men det är svårt att träna ordentligt då... Ska jag till tränare t.ex så vill jag ju ha sadel. Samma om jag ska rida ut långt och galopera och sånt....

Så egentligen lutar det ju åt bomlöst...
Men då är det ju bara VILKEN.
BF cayenne verkar det finnas hur många som helst och till bra pris, men den kanske är för lik min gamla? Vill ju inte ha en som är som den...
Sen finns ju BF charooke(stavas?) med knästöd, det kanske är bra?
Sen är det ju då freemaxen... men jag tycker det ringer varningsklockor när det är en sadel som börjes säljer.... dessutom verkar inte fjordtokan gilla den.:angel:
Och freeform och startrekk är så dyra.. hittar inget i min "prisklass".

Jag vill ha en liten smidig sadel... har fått känslan i vissa sadlar(t.ex min wintec eller min gamla bomlösa) att jag känner mig så stor/eller att hästen känns liten med en stor och klumpig sadel. Det känns inte proportionerligt.:crazy:
BF Atlanta ser ju smidig ut som inte har några stora kåpor, hur känns det att rida i en sån? Dock är den ju lika lång som alla andra bomlösa.*suck*
 
Sv: Bomlösa frågor.

du kan hitta en beg star trek dressage för 7000kr. har sett några som annonserats för det priset, och sen är det ju nåt som heter pruta också.;) är otroligt sällan att sadlar säljs för det priset som står i annonsen.
 
Sv: Bomlösa frågor.

Sen är det ju då freemaxen... men jag tycker det ringer varningsklockor när det är en sadel som börjes säljer.... dessutom verkar inte fjordtokan gilla den.:angel:

Vadå, så det ringer varningsklockor även när du ser Stübbensadlar som börjes säljer? :cool:

Vet inte om jag har sagt det, men jag har en ST dressage hemma, skön och bekväm för hästen.
 
Sv: Bomlösa frågor.

Jag tycker de har bra läder på sina sadlar, även de billigare. Min hoppsadel är från exmoor-serien och har använts 3-6dagar i veckan i ett års tid utan att se sliten ut. Lädret är mjukt och följsamt.

Vi i stallet köpte 3st sadlar på en gång (två av dom var måttbestälda, den sista var begagnad så de köpte den billigt) och vi fick väldigt bra sitts i alla tre (lodrät sits menar jag då).

Nu får ponnyn låna en star-trekk espaniola som ser ut att ligga bra. Men det återstår att se om hon tycker om den :D

Men det är ett rent helvete att hitta sadlar till korta breda ponnyer. Letade upp måtten från en som hjälpte mej att måtta ut allt. Så jag får rätta mej själv, hon har ett sadelläge på ca 40(!) cm..
 
Sv: Bomlösa frågor.

Annars finns ju Barefoot London till en rimlig peng, dressyrsadel fast ser inte ut som de engelska sadlarna riktigt, snarare som en korsning bomlös/bomsadel. Ska vara väldigt bekväma. En Cheyenne är ju som Pfiffen, men mer "ordentlig", bekvämare och mer hållbar. Jag tycker dock att även den ger känslan av att sitta ovanpå hästen. Londonsadeln är ju mer djup i sätet.
 
Sv: Bomlösa frågor.

Vadå, så det ringer varningsklockor även när du ser Stübbensadlar som börjes säljer? :cool:
.

Stübben är för mig ett kännt märke förövrigt. Det är inte freemax. Har aldrig hört talas om det förut... Så jag har ingen aning om det är bra eller om det är i stuk med Kingston t.ex. För när jag tänker på börjes-sadlar så är det inte dom få av bra kvalitè utan dom lite sämre BILLIGA..... Just därför jag reagera på den här sadeln med, den är billig.

:cool: på dig själv.
 
Sv: Bomlösa frågor.

Har också lagt märke till den!:laugh: Tror säkert att det kan vara något! är dom lika långa som dom andra barefoot tro?

Tills jag bestämt mig för vilken sadel jag ska sattsa på har jag tänkt skaffa en ordentlig fårskinnspad som skyddar hästen rygg lite under barbacka turerna...
 
Sv: Bomlösa frågor.

Fördelen med just Jensen som Myzan87 föreslagit är att de går att ändra efter hästen (stoppa om och ändra bommen) Nackdelen är att det kostar nästan lika mycket som en begagnad bomlös att ändra sadeln, så man kan kanske inte göra det för ofta... Jag har en Jensen Figaro som jag ändrat en gång sedan jag köpte den förra sommaren.
 
Sv: Bomlösa frågor.

Freemax har funnits på marknaden länge. Jag tycker det att ska man ändå lägga så mycket pengar så kan man lägga det på en bättre bomlös tex. StarTrekk.

Jensen kan du ändra mycket på, det kostar 800 för alla ändringsarbeten på Exmoorsadlarna.
 
Sv: Bomlösa frågor.

Hur ändrar man dom? är det typ som prestige, att man "värmer" om dom? Låter ju väldigt bra....
 
Sv: Bomlösa frågor.

Anpassas ALLT efter ryttare och häst? Både sitts och kåpstorlek(eller vad kallar man det?)? Kan man få sadeln hur bred som helst? Anpassas dom även efter om hästen är rak eller svängd i ryggen?
Får man bra stöd i den sadeln? Tycker dom ser lite fattiga ut på stöd på bilderna.:angel:
men det är ju nästan skit samma om jag får en sadel som passar hästen.
 
Sv: Bomlösa frågor.

Sits och kåpor anpassas. Bommen är rak men lite går ju att göras med stoppningen. Vidden är hur som.

Stöden går säkert att få större.
 

Liknande trådar

Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
0
· Visningar
41
Senast: LG68
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 233
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 049
Senast: Blyger
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
15 16 17
Svar
325
· Visningar
31 505
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sluta rida?
  • Dressyrsnack 17
  • Bockhov

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp