Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ordet "neger" härstammar väl från negro som betyder svart/mörk och mörkhyade människor blev väl därför kallade neger efter det, jänkarna har väl tagit det vidare till nigger, som är ett extremt laddad ord i USA.
Herregud vem är det där och hur har jag missat honom och var finns han? HAN ÄR MITT LIVS KÄRLEK!Spänn fast er i stolarna så ni inte glider av - manlig fägring är endast ett musklick bort.
Men du får inte ta hans efternamn, för det är mitt!Herregud vem är det där och hur har jag missat honom och var finns han? HAN ÄR MITT LIVS KÄRLEK!
Underbart! Precis som med sjömansbiff! Jag har alltid hälften sjömän i min. Övriga ingredienser kan det vara trevligt att variera, tycker jag.
Det är lugnt, jag vill mest ha hans kropp så du kan få resten.Men du får inte ta hans efternamn, för det är mitt!
Det är en boll som tämligen ofta smakar choklad, det är kakao i den. Jag tycker att huruvida man kan kalla den chokladboll på grund av innehåll är en ickefråga som "negerbollsivrare" använder som desperat halmstrå medan de gladeligen säger chokladglass, chokladpudding, chokladdryck etc. etc. Ansvaret på att det stackars bakverket inte har ett korrekt namn läggs över på antirasister med en snusförnuftig min av att "se nu vad du ställt till med"! Likabra vi fortsätter använda negerboll för det är ju så himla korrekt så länge andelen neger inte understiger 50% av innehållet i bakverket.
Sorry för OT.
Men on topic.
Jag är jeansmänniska och har otroligt svårt att förlika mig med hudfärgade tunnstrumpbyxor varför jag använder grå, svarta leggings till kjol, lite vintriga strumpbyxor. Men på sommaren. Jag har ruskigt fula ben och vill gärna ha något under kjolen (förutom "småbyxorna" då). Är färgade ok på en rultig 40-årig tant? Till vardags, till typ "strax-över-knäna-kjol" i trikå. Till partaj och finklänning genomlider jag hudfärg eller i bästa fall svart.
Alltså så länge det inte kan klassas som "sladdrig ursäkt för extra skinn" går det bra. Knallröda låter ballt. Solbruna kanske kan funka om man ska på kurs i Florida nästa vecka? Vill verkligen inte outa mina vitrödblåspräckliga ben där.För att följa topic vad tycker du om solbruna strumpbyxor? Eller var lite cool och ha någon rolig färg på dina strumpbyxor. Röda funkar ALLTID!
Vadå andra? Jag trodde du skrivit alla själv?! Möjligtvis med lite hjälp från Andreas Carlsson.
Ordets ursprung är Brasilien, där de portugisisktalande slavägarna använde det om sina slavar.
Jag fattar inte varför så många bortförklarar det med att äsch då, det är bara spanska och betyder svart
@SusieQ Strumpbyxor kommer alltid att vara heliga, oavsett färg!
Jaaaaaa! Tror du man kan sätta det på CV:t som ett förtroendeuppdrag?
@SusieQ är född i Brasilien (São Jose dos Campos ca 7 mil utanför São Paulo) och hävdar att negro även betyder svart på portugisiska som är, precis som spanska, ett latinskt språk, och det är därifrån ordet kommer vare sig du gillar den förklaringen eller ej.
@SusieQ är född i Brasilien (São Jose dos Campos ca 7 mil utanför São Paulo) och hävdar att negro även betyder svart på portugisiska som är, precis som spanska, ett latinskt språk, och det är därifrån ordet kommer vare sig du gillar den förklaringen eller ej.
Ordet förekommer i svenskan sedan 1680 och det kommer via det tyska, franska och spanska ordet av latinets "niger", som betyder svart. I Svenska akademiens ordlista från 2011 definieras ordet som: (kan uppfattas som nedsättande) person med mörk hy och afrikanskt ursprung. Redan på 1960-talet klagades det på det aningslösa svenska bruket av neger.
Poängen var väl inte att det inte skulle betyda svart utan att man använt det om slavar? Oavsett som sagt var du är född.Jag har väl aldrig påstått något annat, jag sa bara att de fick ordet från ordet för svart på latin, jag är väl medveten om i vilka sammanhang det ursprungligen användes och ser inte att jag på något sätt skulle förnekat eller förringat detta, eller?
Icke desto mindre var det slavägarna som använde det om sina slavar.
Det är inte bara det geografiska ursprunget och bokstavliga betydelsen som är det viktiga i vad mandalaki säger utan sammanhanget i ursprunget och aktuell nuvarande betydelse.
Försök kalla någon för fitta på ett trevligt sätt. Ordet kommer sig av betydelsen 'våt ängsmark' eller 'sumpmark'en gång i tiden och vem blir kränkt av det liksom? Skulle du själv uppskatta att bli kallad 'en liten fitta', @SusieQ , för ordets ursprung är ju förklarat för dig vare sig du gillar den förklaringen eller ej. Gå till kondis och köpa en liten fitta att smaska på till kaffet, hur skojsigt som helst. Eller?