bollensdag

Status
Stängd för vidare inlägg.
Snuskigt!

Själv gillar jag munkar! Och fattiga riddare :d De rika riddarna vill bara diskutera vad de senaste rustningarna kostar och om det är värt att investera i en ny lans, typiskt jättetråkigt samtalsämne. De har inte ens strumpbyxor på sig. :(

Vad är det första vi ska äta när jag kommer hem? *dreggel*

Ja, @Koltrast! Vi samlar på bukevänner. Om du uppför dig kan du få vara med i samlingen!
(Jag menar inte på "jagvillfångadigienfällaochhängadittuppstoppadehuvudpåväggensomentrofe"-sättet, utan på andra sättet!)

En gång pratade Jack Werner från nyheter24 i morgonpasset om ett annat jättenischat forum. Det var en ensam användare som gjorde hela forumet själv! Dvs, startade alla trådar, skrev alla inlägg och kom med alla idéer och teorier. Tror att forumet handlade om Buffy the vampireslayer eller nåt liknande.

Funderar på att göra samma sak med den här tråden.

Alltså, jag måste fråga, en fd vän tog nämligen bort mig på fb och blockade mig för att jag inte tycker att negerboll är rasistiskt och kränkande.

Ärligt talat, tänk er följande scenario.

Jag är på ett café, jag går fram till disken, säger glatt "Hej hej" till servitören och ler. Jag tittar lite ner på de olika bakelserna och funderar lite, jag biter mig i läppen samtidigt för det gör jag alltid när jag funderar. Jag skiner upp lite, ler igen, tittar upp på servitören samtidigt som jag pekar på en bakelse "jag skulle vilja ha en negerboll, tack"

Jag får min negerboll och ler igen mot servitören, säger "Tack så mkt" och går därifrån.

Har jag kränkt någon med mitt agerande? Jag tycker inte det.

Om jag säger "jävla negerboll" till någon så är det självklart kränkande, men med rätt tonfall och kroppsspråk så skulle jag kunna säga "jävla vardagsrumsbord" till någon och fortfarande få det att bli en kränkning.

En del säger att man ska säga chokladboll, jag undrar varför? Det ÄR inte en chokladboll! Hade det varit en boll av choklad så hade jag kunnat köpa att det var ett bättre namn på bakelsen i fråga, men så är inte fallet nu. Varken negerboll eller chokladboll talar om vad det egentligen är för något.

Jag vill bara inflika att jag som är vit tar inte ett dugg illa upp av "vitlök" "vitlöksbröd" eller något åt det hållet.

Några kommer med argumentet att "neger" är kränkande, men det är ju faktiskt inte neger boll man säger, utan det är negerboll, vilket är ett helt annat ord, och inte tänker jag på mörkhyade personer när jag säger negerboll, utan jag tänker bara på, ja just det, en otroligt god negerboll!

Jag kan ta ett annat ex, jag kan säga till en polare "Ohh, du är en sån jävla slampa" och hon ler upp till öronen, ögonen tindrar och hon instämmer, jaaa, det är jag. Är slampa kränkande här? Nej, inte det minsta, snarare tvärtom! Men ändrar man tonfall så blir det jätte kränkande, givetvis.

Alltså, jag måste fråga, en fd vän tog nämligen bort mig på fb och blockade mig för att jag inte tycker att negerboll är rasistiskt och kränkande.

Ärligt talat, tänk er följande scenario.

Jag är på ett café, jag går fram till disken, säger glatt "Hej hej" till servitören och ler. Jag tittar lite ner på de olika bakelserna och funderar lite, jag biter mig i läppen samtidigt för det gör jag alltid när jag funderar. Jag skiner upp lite, ler igen, tittar upp på servitören samtidigt som jag pekar på en bakelse "jag skulle vilja ha en negerboll, tack"

Jag får min negerboll och ler igen mot servitören, säger "Tack så mkt" och går därifrån.

Har jag kränkt någon med mitt agerande? Jag tycker inte det.

Om jag säger "jävla negerboll" till någon så är det självklart kränkande, men med rätt tonfall och kroppsspråk så skulle jag kunna säga "jävla vardagsrumsbord" till någon och fortfarande få det att bli en kränkning.

En del säger att man ska säga chokladboll, jag undrar varför? Det ÄR inte en chokladboll! Hade det varit en boll av choklad så hade jag kunnat köpa att det var ett bättre namn på bakelsen i fråga, men så är inte fallet nu. Varken negerboll eller chokladboll talar om vad det egentligen är för något.

Jag vill bara inflika att jag som är vit tar inte ett dugg illa upp av "vitlök" "vitlöksbröd" eller något åt det hållet.

Några kommer med argumentet att "neger" är kränkande, men det är ju faktiskt inte neger boll man säger, utan det är negerboll, vilket är ett helt annat ord, och inte tänker jag på mörkhyade personer när jag säger negerboll, utan jag tänker bara på, ja just det, en otroligt god negerboll!

Jag kan ta ett annat ex, jag kan säga till en polare "Ohh, du är en sån jävla slampa" och hon ler upp till öronen, ögonen tindrar och hon instämmer, jaaa, det är jag. Är slampa kränkande här? Nej, inte det minsta, snarare tvärtom! Men ändrar man tonfall så blir det jätte kränkande, givetvis.

Är du seriös?

Okej - förutsatt att du är det:

Det är rasistiskt, ja. Oavsett vilket tonläge du använder. Varför skulle det ens vara ett argument?
Samma sak gäller ihopskrivningen. Att hävda att ett mellanslag gör skillnaden mellan rasism och icke-rasism är ju... Löjligt.

Det är i sammanhanget helt irrelevant huruvida du personligen tycker att det är kränkande eller inte, eftersom det inte är du som är på mottagarsidan. Det är som om jag skulle kalla dig för pedofil och hävda att det är okej att jag kallar dig det - för JAG tar inte illa upp. Förstår du?
Det handlar om respekt; måste det spela någon roll om du personligen tycker att det är kränkande? Om du nu inte kan se kopplingarna själv och känna så, så kan du väl åtminstone respektera att det finns andra som gör det? Varför måste människor förklara och bevisa saker för sin rätt att slippa bli kallad nedsättande ord?

Exemplet med vitlök osv fungerar inte eftersom ordet vit på inget sätt är negativt laddat. Ordet "neger" är inte - som jag vet att många vill hävda - bara en färg. Ordet är historiskt förknippat med ett nedsättande sätt att kategorisera människor efter värde baserat på hudfärg. Ordet hör hemma i en tid när en grupp människor ägde en annan, eller en tid då mörkhyade människor inte fick åka samma buss som ljusa. Ordet härstammar från en tid då det var ett subjektiv, inte ett adjektiv.

Exemplet du drar med dig och din kompis fungerar inte heller. Problemet är att där är ni båda två med på den jargongen. Ni båda är med och sätter ramarna för vad som är okej i er relation, mellan er två individer. Inte ett svepande uttryck som rör en grupp människor.
Jag förutsätter att du inte skulle applicera din egen logik där och kalla din kompis slampa om hon tog illa upp av det? Du skulle inte säga till henne "jag tänker kalla dig slampa för JAG tycker inte att det är kränkande" om du märkte att hon blev illa berörd? Eller?

Överhuvudtaget förstår jag inte den här kampen för att få använda ordet. Varför är det så viktigt? Varför kan en inte bara acceptera att det är kränkande även om en inte förstår, rycka på axlarna och säga chokladboll (eller kokosboll, eller havreboll, kakaoboll eller smörboll om man vill fokusera på innehållet...) och så är det problemet löst? Utgången blir ju densamma; du går ut från caféet smaskandes på samma bakelse. Snälla förklara, för jag är uppriktigt nyfiken.

Tillbaka onT:
Imorgon ska jag vandra ner till H&M och köpa mig ett par nya strumpbyxor (eller ja, det är leggings, men eftersom @Mammas fick visa sina hårleggings så måste detta vara samma kategori) som är så FINA att jag tänker ha dem som pyjamas:
mSsHR0av_jPo7Uj1Q5296bQ.jpg

Kostar typ 12 dollar. Svindyrt.

Är du seriös?

Det är rasistiskt, ja. Oavsett vilket tonläge du använder. Varför skulle det ens vara ett argument?
Samma sak gäller ihopskrivningen. Att hävda att ett mellanslag gör skillnaden mellan rasism och icke-rasism är ju... Löjligt.

Det är i sammanhanget helt irrelevant huruvida du personligen tycker att det är kränkande eller inte, eftersom det inte är du som är på mottagarsidan. Det är som om jag skulle kalla dig för pedofil och hävda att det är okej att jag kallar dig det - för JAG tar inte illa upp. Förstår du?
Det handlar om respekt; måste det spela någon roll om du personligen tycker att det är kränkande? Om du nu inte kan se kopplingarna själv och känna så, så kan du väl åtminstone respektera att det finns andra som gör det? Varför måste människor förklara och bevisa saker för sin rätt att slippa bli kallad nedsättande ord?

Exemplet med vitlök osv fungerar inte eftersom ordet vit på inget sätt är negativt laddat. Ordet "neger" är inte - som jag vet att många vill hävda - bara en färg. Ordet är historiskt förknippat med ett nedsättande sätt att kategorisera människor efter värde baserat på hudfärg. Ordet hör hemma i en tid när en grupp människor ägde en annan, eller en tid då mörkhyade människor inte fick åka samma buss som ljusa. Ordet härstammar från en tid då det var ett subjektiv, inte ett adjektiv.

Exemplet du drar med dig och din kompis fungerar inte heller. Problemet är att där är ni båda två med på den jargongen. Ni båda är med och sätter ramarna för vad som är okej i er relation, mellan er två individer. Inte ett svepande uttryck som rör en grupp människor.
Jag förutsätter att du inte skulle applicera din egen logik där och kalla din kompis slampa om hon tog illa upp av det? Du skulle inte säga till henne "jag tänker kalla dig slampa för JAG tycker inte att det är kränkande" om du märkte att hon blev illa berörd? Eller?

Överhuvudtaget förstår jag inte den här kampen för att få använda ordet. Varför är det så viktigt? Varför kan en inte bara acceptera att det är kränkande även om en inte förstår, rycka på axlarna och säga chokladboll (eller kokosboll, eller havreboll, kakaoboll eller smörboll om man vill fokusera på innehållet...) och så är det problemet löst? Utgången blir ju densamma; du går ut från caféet smaskandes på samma bakelse. Snälla förklara, för jag är uppriktigt nyfiken.

Jag vill börja med att tacka för ett seriöst svar! Och ja, jag är seriös.

Jag förstår absolut med att den mottagande parten kan bli kränkt, men vem blir kränkt hemma hos mig bland mina vänner? Vet jag om att någon skulle bli kränkt av ett ord så använder man ju inte det, självklart. Men ska jag ändra mitt språk jämt för att passa alla människor helatiden? Det fungerar ju inte i praktiken riktigt, eftersom folk kan bli kränkta för precis vad som helst egentligen.

Tar någon illa upp så får man ju be om ursäkt, och det tror och hoppas jag att alla vettiga människor gör.

En sak jag stör mig på i hela den här diskussioner är att det blir lätt att vita måste tassa på tårna för att inte uttrycka sig "rasistiskt", folk slår knut på sig själva och hela situationen blir för mig iaf, bara helmärklig. Ta bara det där med kakorna, det var tydligen rasistiskt, trots att det fanns både en vit, mellanbrun och en mörkbrun kaka, med olika färger på strösslet, annars var de EXAKT likadana. För mig är det snarare motsatsen till rasistiskt, bagaren visar att vi är precis likadana, FÖRUTOM färgen.

Detta har gått så långt att jag har inte en susning om vad man får och inte får säga. Får man säga att någon är svart? Brun? Ljusbrun? Mörkbrun? Eller ska man säga afrikansk Jag ser inte om personen är från afrika eller tex från Indien, uj uj, detta kan sluta illa! Och tänk om personen är svensk medborgare, då fungerar ju inte det heller...

Finns det något man kan säga utan att en endaste tar illa upp?

Det är ju inte så att jag är nedlåtande mot någon person. Jag kallar inte någon människa negerboll, eller ens neger för den delen heller. Utan det är ett bakverk som har hetat negerboll så länge jag kan minnas. Och jag säger det reflexmässigt, precis som att jag kallar en bil "bil".

Ska vita anpassa sig in i absurdum för att inte någon av annan eh, färg ska ta illa upp? Jag tycker faktiskt inte det. Rasism är fruktansvärt fel och det är självklart att alla ska ha lika värde, tycker iaf jag. Så varför ska bara vita rätta sitt språk? Jag kanske visst tar illa upp av vitlök, vad vet du om det liksom? Men inte skulle jag kräva att andra människor ändrar sitt ordval för det. Det är inte jämställdhet när man tar extra mkt hänsyn till en viss hudfärg.

Och ang slampa så tycker jag inte det är något negativt alls. Varför skulle det vara negativt att ha legat med många? Whatever floats your boat liksom.

Jag vill börja med att tacka för ett seriöst svar! Och ja, jag är seriös.

Jag förstår absolut med att den mottagande parten kan bli kränkt, men vem blir kränkt hemma hos mig bland mina vänner? Vet jag om att någon skulle bli kränkt av ett ord så använder man ju inte det, självklart. Men ska jag ändra mitt språk jämt för att passa alla människor helatiden? Det fungerar ju inte i praktiken riktigt, eftersom folk kan bli kränkta för precis vad som helst egentligen.

Tar någon illa upp så får man ju be om ursäkt, och det tror och hoppas jag att alla vettiga människor gör.

En sak jag stör mig på i hela den här diskussioner är att det blir lätt att vita måste tassa på tårna för att inte uttrycka sig "rasistiskt", folk slår knut på sig själva och hela situationen blir för mig iaf, bara helmärklig. Ta bara det där med kakorna, det var tydligen rasistiskt, trots att det fanns både en vit, mellanbrun och en mörkbrun kaka, med olika färger på strösslet, annars var de EXAKT likadana. För mig är det snarare motsatsen till rasistiskt, bagaren visar att vi är precis likadana, FÖRUTOM färgen.

Detta har gått så långt att jag har inte en susning om vad man får och inte får säga. Får man säga att någon är svart? Brun? Ljusbrun? Mörkbrun? Eller ska man säga afrikansk Jag ser inte om personen är från afrika eller tex från Indien, uj uj, detta kan sluta illa! Och tänk om personen är svensk medborgare, då fungerar ju inte det heller...

Finns det något man kan säga utan att en endaste tar illa upp?

Det är ju inte så att jag är nedlåtande mot någon person. Jag kallar inte någon människa negerboll, eller ens neger för den delen heller. Utan det är ett bakverk som har hetat negerboll så länge jag kan minnas. Och jag säger det reflexmässigt, precis som att jag kallar en bil "bil".

Ska vita anpassa sig in i absurdum för att inte någon av annan eh, färg ska ta illa upp? Jag tycker faktiskt inte det. Rasism är fruktansvärt fel och det är självklart att alla ska ha lika värde, tycker iaf jag. Så varför ska bara vita rätta sitt språk? Jag kanske visst tar illa upp av vitlök, vad vet du om det liksom? Men inte skulle jag kräva att andra människor ändrar sitt ordval för det. Det är inte jämställdhet när man tar extra mkt hänsyn till en viss hudfärg.

Och ang slampa så tycker jag inte det är något negativt alls. Varför skulle det vara negativt att ha legat med många? Whatever floats your boat liksom.

Alltså, jo. Jag tycker visst att man kan och ska anpassa även sitt språk efter andra människor. Om du är väldigt van vid att slänga dig med uttryck som det ordet, så självklart kommer det att bli en större ansträngning för dig än för någon som inte gör det. Ännu större anledning att träna på det hemma med dina vänner, där ingen blir kränkt? Att det känns som en ansträngning är ju ett problem som ligger hos dig, och det får ju du ta på dig då. Det handlar återigen om respekt; att normalisera ett ord genom att använda det som du beskriver är ju att jobba emot de som kämpar för att slippa bli kallade det ordet. Som sagt, för mig känns det extremt enkelt att låta bli - eftersom jag aldrig använt det ordet i någon större utsträckning. För dig kanske det blir en större ansträngning då, men av respekt borde du göra den "uppoffringen".

Jag känner inte alls igen mig i din beskrivning. Tassa på tårna - hur? Och känner du verkligen så ofta, att du behöver fokusera på dina medmänniskors etnicitet och beskriva dem utifrån den, så att det blir ett problem för dig med språket? Då kanske inte problemet är hur du ska uttrycka dig, utan hur du ser på människor? Återigen känner jag inte igen mig i att det skulle vara ett problem, så jag har svårt att möta dig där tror jag.
Om du nu vill trots allt behöver beskriva någon utifrån etnicitet - vad spelar det för roll om hen är svensk medborgare eller inte? Det ena måste ju inte utesluta det andra. En säger ju inte upp en del av din identitet för att en får ett svenskt medborgarskap? Hen blir inte halv - hen blir dubbel.

Återigen - Om det nu ens känns relevant.

Angående det du skriver "Det är inte jämställdhet när man tar extra mkt hänsyn till en viss hudfärg".
Jag håller med dig om det. Problemet med resonemanget blir, att det är inte så att man tar extra mycket hänsyn till en hudfärg om man låter bli att använda ord som det du pratar om, utan genom att låta bli det så tar man lika mycket hänsyn till de olika hudfärgerna. I det tankesätt du beskriver har ju en färg mer eller större rätt att uttrycka sig om den andra?

Angående slampa - nu är du där igen. Du utgår ifrån vad du själv tycker. "JAG tycker inte att det är nedsättande, så jag kan kalla DIG slampa för JAG tar inte illa upp".
Det handlar om att respektera andra människor. Jag använder inte det ordet heller, av andra anledningar men baserat på i princip samma värderingar som gör att jag låter bli att uttrycka mig rasistiskt.

@Lillelorden Nej jag tycker inte att en färg har mer eller större rätt att uttrycka sig om andra, vart har jag skrivit något sådant? Negerboll är inte ett rasistiskt uttryck, det är ett namn på ett bakverk, varken mer eller mindre. Det KAN användas rasistiskt om man vill, givetvis, precis som med allt så går det alltid att vända och vrida på saker och ting.

Och ja, i mitt jobb kan jag absolut behöva beskriva hur människor ser ut, hur mörk en mörkhyad person är är i allra högsta grad relevant.

Kanske känner jag att jag måste tassa på tårna för att jag helt enkelt inte känner någon mörkhyad och gör mitt absolut yttersta för att inte göra någon obekväm eftersom jag inte vet vad som faktiskt gör dem obekväma. Jag kan liksom inte relatera alls till att man skulle bry sig om utseendet överhuvudtaget, än mindre hudfärgen. Men uppenbarligen så finns det folk som bryr sig om sånt.

@Lillelorden Nej jag tycker inte att en färg har mer eller större rätt att uttrycka sig om andra, vart har jag skrivit något sådant? Negerboll är inte ett rasistiskt uttryck, det är ett namn på ett bakverk, varken mer eller mindre. Det KAN användas rasistiskt om man vill, givetvis, precis som med allt så går det alltid att vända och vrida på saker och ting.

Och ja, i mitt jobb kan jag absolut behöva beskriva hur människor ser ut, hur mörk en mörkhyad person är är i allra högsta grad relevant.

Kanske känner jag att jag måste tassa på tårna för att jag helt enkelt inte känner någon mörkhyad och gör mitt absolut yttersta för att inte göra någon obekväm eftersom jag inte vet vad som faktiskt gör dem obekväma. Jag kan liksom inte relatera alls till att man skulle bry sig om utseendet överhuvudtaget, än mindre hudfärgen. Men uppenbarligen så finns det folk som bryr sig om sånt.

Neger är uttryck som alltså användes innan (!) bakverket och är ihopkopplat med kolonialisering, slavhandel, systematiskt förtryck och maktstrukturer. Det är så mycket mer än en del av ett namn på ett bakverk. Jag förstår inte hur människor kan kämpa så för rätten att använda det. Om en vet att folk tar illa upp, tycker det är rasistiskt och blir kränkta, varför slutar en inte använda ordet då? Hur kan det vara så viktigt?

Det finns jättemånga krönikor om rasism, tolkningsföreträde och liknande om du är intresserad av att läsa mer om det.

(Också FÖRLÅT för OffTopic!)

Jag säger inte att du har skrivit det. Jag säger inte att jag tror att du tänker så. Jag säger att följden av det du beskriver indirekt blir sådan.

Nu säger du emot dig själv. Å ena sidan känner du att du tassar på tårna för att ingen ska ta illa upp, å andra sidan vägrar du ta till dig att andra människor kan tolka saker rasistiskt och ta illa upp även om du inte gör det.

Problemet är ju att du har bestämt dig för vad du tycker redan innan du börjar diskutera saken. Jag försöker verkligen förstå vad du tycker dig ha för belägg för dina tankar och åsikter, du hävdar precis samma sak i dina inlägg trots att jag försöker diskutera med dig och förklara utan att på något sätt vara elak eller dömande. Man måste vara beredd att ha ett öppet sinne om man verkligen vill förstå någon annans perspektiv. Annars är det hela meningslöst känner jag.

Är du seriös?
Ja bara lyd jonas från vpk

Är du seriös?

glöm inte att bara att det inte bara var vita som ägde slavar de mesta slavarna kom till islamska länder

Det är en boll som tämligen ofta smakar choklad, det är kakao i den. Jag tycker att huruvida man kan kalla den chokladboll på grund av innehåll är en ickefråga som "negerbollsivrare" använder som desperat halmstrå medan de gladeligen säger chokladglass, chokladpudding, chokladdryck etc. etc. Ansvaret på att det stackars bakverket inte har ett korrekt namn läggs över på antirasister med en snusförnuftig min av att "se nu vad du ställt till med"! Likabra vi fortsätter använda negerboll för det är ju så himla korrekt så länge andelen neger inte understiger 50% av innehållet i bakverket.

Sorry för OT.

Men on topic.
Jag är jeansmänniska och har otroligt svårt att förlika mig med hudfärgade tunnstrumpbyxor varför jag använder grå, svarta leggings till kjol, lite vintriga strumpbyxor. Men på sommaren. Jag har ruskigt fula ben och vill gärna ha något under kjolen (förutom "småbyxorna" då). Är färgade ok på en rultig 40-årig tant? Till vardags, till typ "strax-över-knäna-kjol" i trikå. Till partaj och finklänning genomlider jag hudfärg eller i bästa fall svart.

@kimmis87 Vi kan börja såhär:

1. Vad är vit för dig? Om du bara hör eller ser ordet vit, utan sammanhang, vad är det då?

2. Vad är neger för dig, på samma sätt som ovan, utan sammanhang?

Likabra vi fortsätter använda negerboll för det är ju så himla korrekt så länge andelen neger inte understiger 50% av innehållet i bakverket.
Underbart! Precis som med sjömansbiff! Jag har alltid hälften sjömän i min. Övriga ingredienser kan det vara trevligt att variera, tycker jag.

Jag är på väg ut på exkursion, så har fått avstå strumpbyxor idag till förmån för mer oömma kläder.

Neger är uttryck som alltså användes innan (!) bakverket och är ihopkopplat med kolonialisering, slavhandel, systematiskt förtryck och maktstrukturer. Det är så mycket mer än en del av ett namn på ett bakverk. Jag förstår inte hur människor kan kämpa så för rätten att använda det. Om en vet att folk tar illa upp, tycker det är rasistiskt och blir kränkta, varför slutar en inte använda ordet då? Hur kan det vara så viktigt?

Det finns jättemånga krönikor om rasism, tolkningsföreträde och liknande om du är intresserad av att läsa mer om det.

(Också FÖRLÅT för OffTopic!)

Ordet "neger" härstammar väl från negro som betyder svart/mörk och mörkhyade människor blev väl därför kallade neger efter det, jänkarna har väl tagit det vidare till nigger, som är ett extremt laddad ord i USA.

Jag gillar iaf chokladbollar även om jag som diabetiker inte får äta dem oavsett vad de kallas.

sorry, ska inte fortsätta med OT trams här nu.

Skulle du kalla dina svarta strumpbyxor för negroida? Nä just det, tänkte väl det..SKÄMS!
Typiskt SD att dra in bakverk och strumpbyxor och i politiken, snart är väl ingenting heligt längre?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Fram med de bästa recepten på päron. Trädet dignar och de är mogna nu.
Svar
0
· Visningar
152
Senast: Krålus
·
Mat Så, shoot! Vilket är ditt bästa recept på äppledessert?
2
Svar
39
· Visningar
1 155
Mat Jag har sett att frukostmuffins dyker upp som tips i olika trådar, och jag tänker att det är en perfekt grej som mellanmål på språng...
Svar
4
· Visningar
251
Senast: emma-vsm
·
Mat Fram med era bästa recept på körsbär som inte innebär att se skall förvaras i frysen.
Svar
7
· Visningar
229
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama