Bolån torrtoa

MissFideli

Trådstartare
För flera år sen pratade jag med SBAB och fick reda på att man bara kan få bolån på bostad med vattentoalett.
Jag tänker ev börja leta hus senare i år, men pga priser i området som inte riktigt matchar en bussförarlön tittar jag på fritidshus mest. Och de har relativt ofta torrtoa av nått slag, vilket inte gör mig nått så länge vatten är indraget och dusch finns. Och det är åretruntstandard. Ska ju bo permanent där i så fall.
Är det nån som köpt ett sånt hus på senare tid utan att få problem med banken gällande bolån? Försöker hitta info på nätet, men det verkar svårt.

Prata med en annan bank, det där låter konstigt. Förutsatt att huset är friköpt och inte har någon typkod banken hänger upp sig på bör man kunna få lån på en fastighet utan vattentoalett. Värdering blir ju i förhållande till standard och värderingen styr vilket belopp man kan låna. Det står inte om faller med vattentoalett, normalt sett. Då måste det finnas fler faktorer som sätter käppar i hjulet.

Såg att du skrev SBAB, och de var dessutom en av de banker jag fick lånelöfte hos för just det här objektet.... :confused: (men jag valde sedan en annan bank)

Prata med en annan bank, det där låter konstigt. Förutsatt att huset är friköpt och inte har någon typkod banken hänger upp sig på bör man kunna få lån på en fastighet utan vattentoalett. Värdering blir ju i förhållande till standard och värderingen styr vilket belopp man kan låna. Det står inte om faller med vattentoalett, normalt sett. Då måste det finnas fler faktorer som sätter käppar i hjulet.

Det var just kanske tips om banker jag sökte. För att slippa ringa runt.

Stämmer inte.
Jag köpte ett fritidshus (friköpt) i höstas med mulltoalett.
Inga som helst problem med bostadslån (Nordea). Nordea frågade inte ens.

Så länge huset/fritidshuset är friköpt så ”ska” bostadslån inte vara några problem. I alla fall inte hos Nordea.

Däremot ger i stort sett ingen bank bostadslån till arrende.

Stämmer inte.
Jag köpte ett fritidshus (friköpt) i höstas med mulltoalett.
Inga som helst problem med bostadslån (Nordea). Nordea frågade inte ens.

Så länge huset/fritidshuset är friköpt så ”ska” bostadslån inte vara några problem. I alla fall inte hos Nordea.

Däremot ger i stort sett ingen bank bostadslån till arrende.

Nej, arrende förstår jag. Får kolla med Nordea då!

Idag blir det faktiskt allt vanligare att man sätter in förbränningstoalett istället för vattentoalett, både i fritidshus och villor.

Vi går ju mot en framtid där forskare spår att vatten kommer att bli en bristvara. Att då använda vattentoalett är egentligen vansinnigt.

Jag letade hus länge och vilken typ av toalett var en icke fråga för Nordea.

Du har säkert funderat över detta … men, har du tittat på hus lite längre ifrån Stockholm? Stockholm är ju svindyrt och ju längre ifrån du kommer storstäder, desto billigare hus. Busschaufförer behövs ju över hela landet, så jobb torde väl vara ett mindre problem, eller?

Du behöver egentligen inte komma mer än ca 20-30 mil från centrala Stockholm så sjunker priserna rejält på bostäder.

Jo fast torrdass i en permanentbostad är åtminstone inget hinder för dem, i så fall är det något annat som deras algoritmer slår ifrån på.

Ja, i mitt fall har det inte handlat om torrtoan utan att de har högre krav innan man är betrodd. Antar jag, kollade aldrig eftersom jag fick lånelöfte på annat håll.

Beror kanske lite på vilka marginaler som banken väljer att räkna in i det hela också?
T.ex. om de anser att man ska ha ekonomin till att installera ett avlopp i ett hus som inte har det. Eller om de kräver att man ska ha ekonomi för ett annat permanent boende ifall man köper ett fritidshus med låg standard. Eller så vill de ha en direktkontakt för att bedöma hur seriös man är i avsikten att långvarigt bo med låg standard?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har två bolån på mitt hus. Ett som är ca 75% av hela lånesumman och som nu är bundet något år till. Det andra lade jag till för...
2
Svar
25
· Visningar
1 878
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 337
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 030
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 055

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Resa till Bulgarien
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Livskristråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat