Sv: "Bokstavs-barn" i skolan
*kl*
Jag blir faktiskt beklämd över vissa reaktioner i den här tråden...
Adhd/autism är ingen bra kombination. Adhd:n gör att barnet är väldigt impulsivt och ofta "tänder direkt" och autismen gör att barnet inte kan läsa av situationen (som oftast är någon helt vanlig händelse som inget annat barn skulle reagera över).
Oftast får de här barnen en assistent som oftast inte har någon som helst pedagogisk utbildning, helst ska de ha någon som är specialpedagogiskt utbildad. Som resurs till ett sådant här barn måste man ha kompetensen att ge dem verktyg till att avläsa situationer. Jag vet barn som varit i liknande situationer som den här pojken med som med rätt omgivning fungerat bra i barngrupp. Men det handlar om att all personal måste vara villig att anpassa verksamheten och få en relation med barnet.
*kl*
Jag blir faktiskt beklämd över vissa reaktioner i den här tråden...
Adhd/autism är ingen bra kombination. Adhd:n gör att barnet är väldigt impulsivt och ofta "tänder direkt" och autismen gör att barnet inte kan läsa av situationen (som oftast är någon helt vanlig händelse som inget annat barn skulle reagera över).
Oftast får de här barnen en assistent som oftast inte har någon som helst pedagogisk utbildning, helst ska de ha någon som är specialpedagogiskt utbildad. Som resurs till ett sådant här barn måste man ha kompetensen att ge dem verktyg till att avläsa situationer. Jag vet barn som varit i liknande situationer som den här pojken med som med rätt omgivning fungerat bra i barngrupp. Men det handlar om att all personal måste vara villig att anpassa verksamheten och få en relation med barnet.