Bokstäver i hästnamn

Hej! Ursäkta om jag kapar tråden lite men har ett fullblod och i passet står det Grey Moon (USA) är (USA) en del av namnet eller hur är Det? Väldigt förvirrad :idea:
 
Mina uppfödningar får prefixet RH efter gårdsnamnet Rönningshagen. När första fölet kom så fick vi inte använda oss av namnet i sin helhet och nu kan vi lika gärna fortsätta med prefixet så det blir enhetligt.
Vår tanke var mest bara för att det var kul att ha med något personligt i namnen :D
 
Väntar första fölet nu i maj. Funderar på prefix efter mina intialer, viktoria persson och då ha VIP i slutet efter namnet. var tror ni?
 
@vicky417 Verkar inte som att någon inom SWB använder det i dagsläget i alla fall! Jag är inte så förtjust i suffix, men hellre det än stuterinamn i min bok - och på något sätt känner jag ändå att man vill märka avkommorna...
 
@vicky417 Verkar inte som att någon inom SWB använder det i dagsläget i alla fall! Jag är inte så förtjust i suffix, men hellre det än stuterinamn i min bok - och på något sätt känner jag ändå att man vill märka avkommorna...
jag känner lite så med och med första fölet finns de heller inget stuterinamn. Har själv en häst som är född "innan ett stuterinamn" vilket jag tycker är tråkigt. vill därför ha det från början
 
Jag gillar varken stuterinamn eller diverse bokstäver hit och dit. Det ska tillexempel mycket till för att jag ska välja en hingst från Hästak, tycker det är riktigt tråkigt att få i stamtavlan:p Nu valde jag visserligen en hingst från Stutteri Ask senast, men "Ask" som tillägg kan jag leva med.
 
Knepigt att sätta rubrik till den här tråden :rofl:

När jag kollar genom de olika föltrådarna så ser jag en del som döper sina föl och sedan sätter en eller två bokstäver efter namnet. Eller före. Varför gör man det?
Eller är det som ett stuterinamn? Heter alla (hur många?) era föl något och sen med samma bokstäver?

Sponsor?
På PRE är det stuteriets initialer i början av namnet och inte helt ovanligt att många hästar heter den tredje (eller vilken ordning de är är födda i)
Tex CB Segidora III

på islandshästar är det väldigt enkelt där kör de med hela stuterinamnet efter hästens namn tex Huginn frá (eller från om svenskfödd) och sen namnet där hästen är född.
 
Jag gillar varken stuterinamn eller diverse bokstäver hit och dit. Det ska till exempel mycket till för att jag ska välja en hingst från Hästak, tycker det är riktigt tråkigt att få i stamtavlan:p Nu valde jag visserligen en hingst från Stutteri Ask senast, men "Ask" som tillägg kan jag leva med.

Jag tycker det är ok på ponnyer men på SWB/hästar ger det mig bara ponnyvibbar :D

Hade jag fött upp hade jag aldrig haft något prefix/suffix. Jag resonerar som så att om någon ser ens uppfödning och gillar den kommer de att kolla upp stammen. De som har noll koll på avel kommer ändå inte att bry sig oavsett om det finns stuterinamn/initialer i namnet.
 
Jag tycker det är tråkigt med stuterinamn/prefix/suffix i namnen. Jag tycker att ett namn ska få vara ett namn. Om behovet att marknadsföra sig mer finns så tycker jag tävlingsarrangörer och liknande ska lyfta fram uppfödaren tydligare. Det blir dessutom svårare att hålla koll på hästarna då de kan byta "namn" beroende på sponsor och ägare. Bokstavsförkortningar ser bara dumt ut i namnet dessutom finns det ju ingen kontroll över det så flera uppfödare kan välja samma. Tyvärr kommer jag själv följa utvecklingen och sätta stuterinamn i mina hästars namn av marknadsföringsskäl, hyckleri (?).
 
Jag gillar varken stuterinamn eller diverse bokstäver hit och dit. Det ska tillexempel mycket till för att jag ska välja en hingst från Hästak, tycker det är riktigt tråkigt att få i stamtavlan:p Nu valde jag visserligen en hingst från Stutteri Ask senast, men "Ask" som tillägg kan jag leva med.

Dessutom kanske hingsten säljs till ett annat stuteri och plötsligt heter den inte XXX Hästak utan XXX ASK istället, vilket gör det svårare att hålla reda på hingstarna.
 

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 713
Senast: Cattis_E
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 269
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
10 336
Senast: Sezziyanen
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
44 969
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp