Bokstäver i hästnamn

Seabaz

Trådstartare
Knepigt att sätta rubrik till den här tråden :rofl:

När jag kollar genom de olika föltrådarna så ser jag en del som döper sina föl och sedan sätter en eller två bokstäver efter namnet. Eller före. Varför gör man det?
Eller är det som ett stuterinamn? Heter alla (hur många?) era föl något och sen med samma bokstäver?

Sponsor?
 
på våra föl använder vi vårat gårdsnamn, halvbloden heter tex Lillamy Af Hagby och kallbloden/varmbloden heter tex Hagbys Klackefax
 
Det är väl en form av "istället för stuterinamn" på stora hästar. Ett sätt att visa att hästar som har den bokstavskombinationen (en eller flera bokstäver) kommer från samma uppfödare. Med skillnaden att det inte finns någon registrering av det, så vem som helst kan använda vilka prefix som helst. SWB har under många år inte accepterat stuteriprefiix, men om jag uppfattat det som att de nu släppt på den regeln.
 
Det är en uppfödares lite mer diskreta sätt att "märka sin vara" så att alla kan se var den kommer ifrån. Svårigheten som uppfödare är ofta att nå kunderna, men om de ser dina hästar ute på tävling så kan de genom prefixet spåra hästarna till dig och förhoppningsvis köpa framtida stjärnor. Eller ja, det är tanken i alla fall :)
 
Knepigt att sätta rubrik till den här tråden :rofl:

När jag kollar genom de olika föltrådarna så ser jag en del som döper sina föl och sedan sätter en eller två bokstäver efter namnet. Eller före. Varför gör man det?
Eller är det som ett stuterinamn? Heter alla (hur många?) era föl något och sen med samma bokstäver?

Sponsor?
Bokstäverna är som stuterinamn, fast oftast är det uppfödarens initialer eller liknande. Som Mr Vain GJ, t ex, GJ torde ju vara efter hans uppfödare Gustaf Johansson. Eller så är det förkortning för gården, som Flammabygget (FLB) eller Stall Kristineberg (KS).
 
Det är väl en form av "istället för stuterinamn" på stora hästar. Ett sätt att visa att hästar som har den bokstavskombinationen (en eller flera bokstäver) kommer från samma uppfödare. Med skillnaden att det inte finns någon registrering av det, så vem som helst kan använda vilka prefix som helst. SWB har under många år inte accepterat stuteriprefiix, men om jag uppfattat det som att de nu släppt på den regeln.
Japp, det har de gjort - för numera heter alla nya föl "Bollerup" innan namnet om de är därifrån.
 
Sitter bokstäverna efter namnet heter det suffix, jag har en sån, QRE, det är uppfödarens namn lite stiliserat, som de gjort till sitt stuterinamn.
 
Inom vår ras (arab) kan man ansöka om att ha ett prefix före själva namnet. Jag har KE, första bokstäverna i Kestas Araber som mitt stuteri heter.
Alla föl som föds här ges KE som prefix, men det är inget tvång på att jag använder prefixet.
För arabuppfödare gör det namngivandet lite lättare, eftersom det inte får finnas två araber med samma namn. Har man ett prefix blir valmöjligheterna större, eftersom det räknas in i namnet och gör det unikt. Finns inte två stuterier med samma prefix.
 
Lite kuriosa i sammanhanget, eller tips på hur man kan "märka" sina uppf. Det finns uppfödare som varit kreativa långt innan SWB tillät suffix och prefix och stuterinamn. Hopphästar från Ragnarssons i Kalix hette Northern....allihop och ingen såg det som stuterinamn! Ett exklusivt sätt att namnge har en känd swb-uppfödare, frågan är väl om varumärket syns för den icke pålästa?. Hästarna gör det dock...
Alla döps på A med fadershingstens första bokstav därefter.
I Danmark har stuterinamn tillåtits länge,i Tyskland förbjudet men suffix är ok. Där heter det t ex Don Schufro Blu Horse. Och de olika förbunden har regler/krav för namngivning, oftast på faderslinjens bokstav för registrering.
 
Lite kuriosa i sammanhanget, eller tips på hur man kan "märka" sina uppf. Det finns uppfödare som varit kreativa långt innan SWB tillät suffix och prefix och stuterinamn. Hopphästar från Ragnarssons i Kalix hette Northern....allihop och ingen såg det som stuterinamn! Ett exklusivt sätt att namnge har en känd swb-uppfödare, frågan är väl om varumärket syns för den icke pålästa?. Hästarna gör det dock...
Alla döps på A med fadershingstens första bokstav därefter.
I Danmark har stuterinamn tillåtits länge,i Tyskland förbjudet men suffix är ok. Där heter det t ex Don Schufro Blu Horse. Och de olika förbunden har regler/krav för namngivning, oftast på faderslinjens bokstav för registrering.

Vilken uppfödare är det som döper sina uppfödningar på A och sen hingstens första bokstav?
 
Mina uppfödningar heter HQS i "efternamn". Kommer från mitt efternamn, min gudmor förkortade alltid det så.
Ville ha något som var speciellt för mig. Hoppas inte att någon mer använder det inom SWB... Har även fött upp ett ponnyföl, han heter också HQS i "efternamn".
 
Lite kuriosa i sammanhanget, eller tips på hur man kan "märka" sina uppf. Det finns uppfödare som varit kreativa långt innan SWB tillät suffix och prefix och stuterinamn. Hopphästar från Ragnarssons i Kalix hette Northern....allihop och ingen såg det som stuterinamn! Ett exklusivt sätt att namnge har en känd swb-uppfödare, frågan är väl om varumärket syns för den icke pålästa?. Hästarna gör det dock...
Alla döps på A med fadershingstens första bokstav därefter.
I Danmark har stuterinamn tillåtits länge,i Tyskland förbjudet men suffix är ok. Där heter det t ex Don Schufro Blu Horse. Och de olika förbunden har regler/krav för namngivning, oftast på faderslinjens bokstav för registrering.
Ragnarsson har några föl som är födda i Tyskland de har istället Northern som efternamn. Lite fiffigt.
 
Lite kuriosa: Alla registrerade lusitanos måste ha ett namn som börjar på "årets bokstav". Om du försöker att registrera en som inte börjar på rätt bokstav sätts helt enkelt den bokstaven först i namnet ändå. Det gör att det alltid går att räkna ut åldern på en renrasig lusitano om du vet namnet.
 
Lite kuriosa: Alla registrerade lusitanos måste ha ett namn som börjar på "årets bokstav". Om du försöker att registrera en som inte börjar på rätt bokstav sätts helt enkelt den bokstaven först i namnet ändå. Det gör att det alltid går att räkna ut åldern på en renrasig lusitano om du vet namnet.

Likadant hos KWPN ridhästar - de har också en bokstav för varje år.
 
Aha, det visste jag inte! Det är ju jobbigt när du ska namnge men väldigt praktiskt i övrigt. Min mans häst kommer från året när alla skulle börja på X...

Jag har en från V-året ;)

Om de inte kommer på något namn så kan de bara få begynnelsebokstaven och sen tex mammans namn G.Amulesina
 

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 713
Senast: Cattis_E
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 269
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
10 336
Senast: Sezziyanen
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
44 969
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp