E

Em_E_liE

Jag har skrivit en bok.. Nu är den klar och allting är som jag vill ha det. :laugh:

Nu är det bara någon fundering kvar innan försäljningen kan rulla igång. Och jag hoppas ni kan hjälpa mig med detta?!

Fråga 1:
Kan jag göra copyright på min bok utan att prata med "någon". Precis som fok gör på sina foton dom knäppt och liknande. Dvs. är det fritt fram att sätta ett "C" på innehållet i min bok?

Fråga 2:
Kan jag säja min bok privat utan att starta ett företag? Dvs. kan jag hålla mig på "hobbyföretags"-nivå tills jag vet att jag tjänar mer än 30.000:- varje år?

Det är ju i vinstdrivande syfte jag kommer att sälja boken, men räcker det för att få starta företag?

Jag vill hålla det på hobby-nivå till en början, bara för att se hur det går och om det går bra, så vi jag ha det som ett företag. Går det att göra så?

Vore toppen att få lite svar från er som vet lite mer än mig. :D

Sv: Bok

Jo men visst handlar boken om Kungen, det var precis därför jag valde att skriva denna tråd, om en bok som inte har med hästar att göra, på ett hästforum.. ;) Nädå, skämt å sido sädär. =) Absolut inte om Kungen!

Boken är hästrelaterad, en träningsdagbok för häst för att vara mer specifik.

Behöver fortfarande svar på mina frågor.. Kan ingen? =(

Du har redan copyright på din bok. Det du skapar får du automatiskt copyright på. Med vissa undantag givetvis (typ, om du använder saker som någon annan redan har copyright på)

Toppen! Tack för svar. :laugh:

Det är dock det som kan vara kruxet i bokvärlden, många skriver saker som kan likna ett arbete/bok någon annan redan gjort, fast med sina egna ord, men iknande metod så att säga.. Nu tror jag inte att det är så i mitt fall, men ändå. =)

Du skulle kunna låta två personer (helst ojäviga) bevittna med datum ett exemplar som bevis på när den skrevs.

"Kan jag göra copyright på min bok utan att prata med "någon". Precis som fok gör på sina foton dom knäppt och liknande. Dvs. är det fritt fram att sätta ett "C" på innehållet i min bok?"

Hur "copyrightar" jag min låt, min text, min målning, mitt foto etc?

Att ha rätt……..

Det svenska ordet för copyright är upphovsrätt.

En första förutsättning för att upphovsrätt ska inträda är att låten, texten, målningen etc uppnår det som kallas verkshöjd, dvs att låten är unik i någon mening. Kraven på verkshöjd är mycket lågt ställda, men i händelse av tvist kring frågan om verkshöjd är det ytterst en domstol som får avgöra om verkshöjd föreligger eller inte.

Upphovsrätten till en låt, eller en text, inträder direkt när du skrivit ner den, om den har verkshöjd.

Upphovsrätten till en målning inträder direkt när du målat din tavla, om den har verkshöjd.

Upphovsrätten till ett foto inträder direkt närt du tagit din bild, om den har verkshöjd.

Det krävs inte att du registrerar din låt, din tex, din bild etc för att upphovsrätten ska inträda.

Att få rätt...

Observera att svårigheten för dig som upphovsman kan ligga i att bevisa vad du skapat när! På denna punkt kan du göra en del för att stärka din position i händelse av att det blir en tvist. Tvisten kan tex bestå i att någon använder hela eller delar av det du skapat i ett nytt verk, ett plagiat. Tvisten kan bestå i att någon använder ditt verk utan att först ha skaffat tillstånd ifrån dig, ett upphovsrättsintrång.

Gör så här:

Gör en kopia av låten, noter eller inspelningen, och lägg ner i ett kuvert som du försluter. Be två personer att skriva utanpå kuvertet att du denna dag, datum, lag ner en kopia av låten Xxxxxx i kuvertet. Och så ange alla kontaktuppgifter till de två personerna. Nu har du två vittnen som kan intyga att du skapat en viss låt i vart fall den dag som låten, texten stoppades ner i kuvertet.

På samma sätt kan du göra med ett foto. Är det en målning så ta ett foto av målningen och stoppa ner i kuvertet.

På samma sätt med manus till en bok.

En domstol gör i händelse av en tvist en bedömning av den bevisning som du kan ta fram, och har du gjort som beskrivits ovan så har du en relativt god bevisning.

För låtar, och texter till låtar, finns möjligheten att anmäla dem till STIM. Först måste du registrera dig som upphovsman hos STIM, och därefter kan du registrera dina låtar och texter. Denna registrering är till för att du ska få upphovsrättersättning då din låt spelas offentligt eller spelas in. Registreringen är alltså inte ett krav för att upphovsrätten ska inträda. I och med att din låt är registrerad så finns det i registret information om datum då din låt registrerats. Detta är inte någon stark bevisning ensamt, men kan vara bra tillsamman med annan bevisning.

http://www.copyrightsidan.se/upphovsman#Copyrightar

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 709
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 574
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 322
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 672

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka