bok om avel eller exteriör

M

Midi

Jag ska köpa en bok men vet inte vilken. Ni här inne har ju massa kunskaper och kanske kan hjälpa mig att välja.

Jag tittar på Horse anatomy (är det exteriör i den också?), Hästens exteriör samt Hästens biologi, utfodring och avel.

Vilken är bäst?

Vad jag vill lära mig i första hand är hur man ser på hästen om den avviker exteriört och vad det innebär för hållbarheten om den är ex hastrång, brant bog osv. Vad man ska tänka på och så. Sedan vill jag även lära mig om avel och utfodring, därför tänkte jag på bok nummer 3....

Svårt det här..

Sv: bok om avel eller exteriör

Hästens exteriör (om det är samma som den jag tänker på) har bra beskrivningar på olika exteriöra "avvikelser", och bilder på vad som är en brant bog, lång manke etc, men däremot inte så mycket information om vad det kan få för konsekvenser för håstens hållbarhet, prestation mm.

Hästens biologi, utfodring och avel har vi som lärobok i skolan, vissa avsnitt är jättebra och andra mindre bra (beror mycket på att det är olika författare till de olika delarna). Kommer inte ihåg om det står så mycket om direkt exteriören på hästen, mest vad de olika delarna heter och sedan mer ingående anatomi och fysiologi. Vi har nyss avslutat "hästens rörelseapparat", men för att få mer information om just exteriör, vad man tittar på och konsekvenser hade vi en föreläsnng med Jan-Ove (efternamn jag har glömt :o ?) eftersom det inte står så mkt i boken om det.
Ansnittet om avel hade vi förra året, bra saker men ganska basic tyckte jag, som iofs är lite insatt sedan innan.
Utfodringsdelen har vi inte börjat med än, men jag har för mig att den ska vara bra.

Hoppas det var till lite hjälp!

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 484
Senast: ildiko
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 356
Senast: lirco11
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 275
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 667
Senast: Mabuse
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka