Bockar i galoppen

Nja, hästen har ju gått med en hälta som visar sig på arbetsprov, så det kan ju mycket väl vara en snedbelastning under arbete som lett till muskelproblem i ryggen.

Hon har inte varit halt mer än max två dagar, jag har en video sen två dagar innan detta hände, och där är hon ren

Låter precis som vår häst, han halkade till på väg till ridhuset, blev halt på höger bak i trav -reagerade på ungefär samma ställe på ryggen som din.Vi har en väldigt duktig equiterapeut som fixade till det

Okay. Ja nu när veterinären har kollat på henne så tänkte jag ta ut en ET sen om problemet kvarstår efter metacam kuren. Iof ska jag ju till kliniken igen också om det inte blir bättre.. Nu är hon pigg och glad pålla iaf och jag hoppas att det bara var en sträckning :) men oron finns ju där..

Smärtstillande ges väl för att hästen ska slappna av och inte spänna sig mer i den (troligtvis) sträckta muskeln i ryggen.
Vår häst fick akupunktur som ger liknande effekt.Skritt för hand och håll ryggen varm så blir det säkert bra!

Smärtstillande ges väl för att hästen ska slappna av och inte spänna sig mer i den (troligtvis) sträckta muskeln i ryggen.
Vår häst fick akupunktur som ger liknande effekt.Skritt för hand och håll ryggen varm så blir det säkert bra!

Ja precis. Idag har hon fått skritta för hand i skogen och det är tur att hon får komma ut lite. Annars blir knäpp ;) jag har beställt ett back on track täcke åt henne, hoppas att det hjälper lite

Dags att uppdatera..
Nu är metacam kuren över och hon är fortfarande väldigt pigg och glad (har varit det hela tiden) men hon är fortfarande varm i hö bak och ikväll även vä fram. Bak är hon varm vid hasen och ända ner i hoven, fram är hon varm från knäet och ner i hoven. Dom andra två benen är iskalla och fortfarande blöta sen hon var ute. Dom varma benen är torra redan.

I helgen har jag sett extrem lek i hagen. Hon går ihop med min gamling och han går inte en meter i onödan. Hon far omkring som en yr höna, bockar, stegrar så hon nästan slår runt, och tvärnitar från galopp. I lördags kväll fick jag gå ut och ta in henne, då såg jag henne klättra upp för stenmuren, gick där uppe och nosade och jag blev livrädd. Jag smög ut och tänkte ta ner henne lite lugnt, men hon hoppade rak ut och galopperade iväg.. Så nu går hon knte i den hagen mer! :O

Jag ska ringa kliniken imorgon och se vad dom säger om värmen i benen.

Oj, låter som en riktig vilde i hagen, skulle själv ha svimmat om en av mina ponnyer gjort sådär :nailbiting:.
Hoppas det löser sig, hon kanske har lekt lite för mycket rövare i hagen?:)

Är jättejobbigt när ens hästar inte mår bra, hoppas verkligen att det löser sig nu, håller tummarna för er.:up:

J
Oj, låter som en riktig vilde i hagen, skulle själv ha svimmat om en av mina ponnyer gjort sådär :nailbiting:.
Hoppas det löser sig, hon kanske har lekt lite för mycket rövare i hagen?:)

Är jättejobbigt när ens hästar inte mår bra, hoppas verkligen att det löser sig nu, håller tummarna för er.:up:

Ja hon är verkligen vild i hagen och måste ha boots när hon har broddar för hon trampar sig själv jämt.. Inte ovanligt med små sår osv heller. I somras gick hon i en liten flock på ett fyra hektar stort bete med blandat skog och ängar. När övriga flocken följde stigarna i lugnt tempo, galopperade hon rakt ut i skogen och hoppade över grenar och sånt :O

Så att hon har vrickat sig eller något är inte omöjligt...

J

Ja hon är verkligen vild i hagen och måste ha boots när hon har broddar för hon trampar sig själv jämt.. Inte ovanligt med små sår osv heller. I somras gick hon i en liten flock på ett fyra hektar stort bete med blandat skog och ängar. När övriga flocken följde stigarna i lugnt tempo, galopperade hon rakt ut i skogen och hoppade över grenar och sånt :O

Så att hon har vrickat sig eller något är inte omöjligt...

Nej men oj, vilken hoppetossa :nailbiting:. Man tycker ju att de borde hålla sig på stigen, men sådant är väl för mainstream :eek:. Påminner om en av mina ponnyer, min första D-ponny är en sådan där vildhjärna som måste ha hagskydd fram och bak och boots fram + bak i hagen. Kommer ihåg nu när vi släppte ihop den nya unghingsten med mina två D-ponny valacker.
Flaxen [som första D-ponnyn jag fick heter] var eld och lågor, stegrade och pep och for runt som en tok. Hoppar och drar ned huvudet emellan benen medans min mellanmjölkspojke Sudden står och tittar på som en fån [han är så söt, bara står där och tittar haha] medan den nya också bestämmer sig för att leka rövare. Så de far runt båda två som yrväder, har ingen koll på varandra. Står där och gapar själv som ett fån och så plötsligt så far Flaxen iväg som en raket, sådär springa och kick-bocka. Slutar med att han typ gör något knäpp skruv och försöker gnägga samtidigt och gör värsta kullerbyttan. Stod där bara :nailbiting::eek::eek::nailbiting::arghh:.

Så vet precis hur det känns med vildhjärnor i hagen, man blir alltid lika chockad :nailbiting:. Sen att jag har två stycken nu också gör sakerna ännu mera spännande och man undrar vad man ska hitta när man kommer ut i hagen:nailbiting:.

Oj då, gick han omkull alltså? Vad läskigt :O
Ja precis, jag tänker alltid när jag ser henne att snart bryter hon väl benet rakt av lr nåt! Jag har dom så jag ser dom från mitt köksfönster och ibland när hon far omkring kan jag inte sluta titta, fast jag inte vill titta..

Jag han drog omkull ordentligt också men ET hittade inget så det var i varje fall bra. Vart jätterädd såg framför mig hur alla ben var avbrutna :nailbiting:.
Mamma ser dem från köksfönstret varje dag då hon jobbar hemifrån, hon ger mig rapporter om " ja nu sladdar dem runt där igen, utom Mellanmjölkspojken han står där och tittar på som vanligt."
Är alltid lika lättad och förvånad över att de inte gör illa sig. Att de sedan kör *släng med liten ägare* när man tar ut dem på morgonen gör ju saken ännu mera spännande. Vet inte ens vad man ska göra åt att de leker rövare?

Imorse var jag hemma och såg dem släppas ut, fy alltså. Stod där som paralyserad medans de far iväg i första galoppracet med benen flygande. Flaxen och Jalle lekte typ rodeo där ett tag med alla dessa olika luftakrobatik-trick:nailbiting:. Medans Sudden bara står där med öronen spetsade och tittar efter dem och ser helt chockad ut, tror inte han har fattat att han kan bralla han med. :angel:

Men visst är det lite läskigt att se dem fara runt som vildar? Speciellt nu när det är halt, får alltid hjärtat i halsgropen när de slirar runt. :eek: :arghh:

Jaha då var vi igång igen och har skrittat för hand i ca två veckor, samt longerat i skritt och trav.

Idag åkte jag med henne till ridhuset och min kompis tycker att hon inte är ren. Så jag försökte filma en snutt men det var inte lätt samtidigt som jag longerade ;p

Kolla gärna på videon och säg vad ni tycker! Det finns massa videos på henne på min kanal att jämföra med.

Ja jag förstår det. Men jag var själv och då är det svårt att filma ;)
Jag kan be sambon filma idag. Ska hon trava utan inspänning då? På volt?

När hon var halt eller ja, en liten rörelsestörning tyckte veterinären, så syntes det bara i trav på volt. Inget på rakt spår och inget vit böjprov

På volt och rakt spår utan inspänning

Det finns hästar som är ojämna på volt trots att det faktiskt inte är något fel på dem. Enligt några veterinärer och ETs jag pratat med.

Är hon varm i bak fortfarande?
Jag tänker att en sträckning i ryggen inte rimligtvis borde ge värme i benen pga typ överbelastning, så då skulle jag gissa på tvärtom, att något är lurt i bakbenet som ger diagonalvärme + ojämnhet/spänning i ryggen.
Min sexåring har haft krångel med höger (bak)knä under sin uppväxt, det gjorde honom både ojämnt musklad över länden + styv där och ovillig att röra sig igenom kroppen. Kunde absolut inte galoppera på lina då.
Sen att hon är sådär vild i hagen gör väl inget bättre... ;)

Jaha då var vi igång igen och har skrittat för hand i ca två veckor, samt longerat i skritt och trav.

Idag åkte jag med henne till ridhuset och min kompis tycker att hon inte är ren. Så jag försökte filma en snutt men det var inte lätt samtidigt som jag longerade ;p

Kolla gärna på videon och säg vad ni tycker! Det finns massa videos på henne på min kanal att jämföra med.

Tycker inte den ser halt ut direkt men släpar ju bakbenen väldigt mkt och väldigt tunn över korset så något tyder ju på att den har avlastar bakbenen etc. Så tror inte den är ren tyvärr!

Tycker också hästen ser ofräsch ut. Vad händer om du kräver mer tempo? Just nu är det ju bara såsig lättjogg om något, knappt ens trav. Det blir svårt att se hur hästen reagerar om den behöver ta i, för det gör den inte.

Inte helt sällan börjar dessa hästar protestera på olika sätt när man börjar kräva för dem obekväma åtgärder, t ex ökningar, samling, övergångar etc.

Liknande trådar

Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 859
Senast: banani
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 073
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Behöver lite feedback från er med erfarenhet av detta. Torsd före midsommar hittade medryttaren vår häst med väldigt svullet...
Svar
9
· Visningar
4 423
Senast: NovaW
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 318
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka