Bockar i galoppen

Tycker också hästen ser ofräsch ut. Vad händer om du kräver mer tempo? Just nu är det ju bara såsig lättjogg om något, knappt ens trav. Det blir svårt att se hur hästen reagerar om den behöver ta i, för det gör den inte.

Inte helt sällan börjar dessa hästar protestera på olika sätt när man börjar kräva för dem obekväma åtgärder, t ex ökningar, samling, övergångar etc.

Ja jag var själv och kunde inte både driva och filma, hon fattade direkt att jag inte "var med" så hon passade på att såsa :p hon har inga problem med att öka och göra tempoväxlingar. Jag är ju också rädd att det är något som gör att det har blivit såhär. Veterinären trodde inte det, men det får bli ett återbesök och mer undersökning. Hon är inte varm längre, men det ser konstigt ut när hon rör sig. Jag har skrittat henne för hand nu så hon inte blir helt galen och springer ännu mer i hagen.

Är hon varm i bak fortfarande?
Jag tänker att en sträckning i ryggen inte rimligtvis borde ge värme i benen pga typ överbelastning, så då skulle jag gissa på tvärtom, att något är lurt i bakbenet som ger diagonalvärme + ojämnhet/spänning i ryggen.

Jag har en video på hur hon såg ut och jobbade några dagar innan hon blev halt. Kolla gärna och se om du ser något där, som kan göra att det har blivit såhär

Jag har en video på hur hon såg ut och jobbade några dagar innan hon blev halt. Kolla gärna och se om du ser något där, som kan göra att det har blivit såhär

Sorry, jag är helt värdelös på att se hälta.
Men om du har en känsla av att något inte är ok så leta vidare.
Jag har ju lyxen att kunna boka in veterinär + equiterapeut när jag åker in till klinik, om jag var du skulle jag försöka få till en sån lösning. Det är GULD värt!

Nu har jag lite uppdatering om någon är intresserad av att veta hur det har gått.

Jag åkte in på återbesök och hon är inte halt verken vid longering eller böjprov längre iaf. Men röntgen gjordes av ryggen och där hittades tre kotor vid sadelläget som nöter mot varandra. Hon behandlades i ryggen och blev skodd med riktade skor fram och med skor med blindbrodd i bak. Nu ska hon vila två dagar och sedan tömköras i två veckor sen ska jag prova rida henne.

Nu har jag lite uppdatering om någon är intresserad av att veta hur det har gått.

Jag åkte in på återbesök och hon är inte halt verken vid longering eller böjprov längre iaf. Men röntgen gjordes av ryggen och där hittades tre kotor vid sadelläget som nöter mot varandra. Hon behandlades i ryggen och blev skodd med riktade skor fram och med skor med blindbrodd i bak. Nu ska hon vila två dagar och sedan tömköras i två veckor sen ska jag prova rida henne.
Härligt att problemet hittats iallafall!

Liknande trådar

Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 859
Senast: banani
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 073
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Behöver lite feedback från er med erfarenhet av detta. Torsd före midsommar hittade medryttaren vår häst med väldigt svullet...
Svar
9
· Visningar
4 423
Senast: NovaW
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 318
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka