Bockar i galoppen

Fislisa

Trådstartare
Min häst har aldrig någonsin bockat eller gjort något dumt öht (förutom överpigg efter längre vila) idag skulle jag värma upp som jag brukar göra, hon kändes som vanligt i traven. Jag fattade galopp och hon liksom bromsade hela tiden, tappade bjudning totalt och när jag kom till långsidan och gick på henne mer bockade hon, tappade balansen och bröt av. Jsg provade några ggr till med samma resultat. Hon har som sagt dldrig gjort såhär innan så jag lastade in henne och åkte hem. Väl hemma kände jag igenom henne och hittade ingen värme eller svullad på benen. Kände igenom ryggen och hon reagerar på ett ställe va 2cm bakom där sadeln slutar. Hon sänker ryggen lite och backar/lyfter ett bakben.

Vad gör jag nu?

Ring veterinären boka tid för utredning. Kan vara något så enkelt som att sadeln inte passar längre eller så har det hänt något som gör att hon har ont.

Var det inte din häst som du köpte med lösa benbitar eller nåt åt det hållet? Om jag inte minns helt tokigt så opererades den?
Jag tycker du ska kontakta kliniken.

Var det inte din häst som du köpte med lösa benbitar eller nåt åt det hållet? Om jag inte minns helt tokigt så opererades den?
Jag tycker du ska kontakta kliniken.

Ja det stämmer, hon opererades i september och är igång nu. Jag kände över ryggen i morse när jag släppte ut, och hon sänker ryggen och visar obehag bakom saldelläget och en bit bak mot korset.. Jag har aldrig haft en häst med ryggont innan..

Kan det vara att hon har spänt sig väldigt mycket under igångsättningen, kombinerat med att det är halt och hon har kanske halkat till? Det får inte vara nåt allvarligt med min fina häst *gråter*
Ska ringa kliniken idag

Som redan konstaterats: klockren smärtreaktion. Klinikutredning, ryggar är aldrig roligt. Men det är ofta något annat som spökar, som gjort att hästen jobbar fel och därmed inte bär sig ordentligt och får ont i ryggen. Inte sällan hittar man hälta i grunden.

Ska ringa kliniken idag

Det är en bra start. Sen behöver det inte vara något stort fel på hästen för det kan lika gärna bero på t ex sadel som inte ligger bra.

Det hände mig förra våren när jag hade haft min foderhäst ett tag. Hon började ömma i ryggen så hon kollades av veterinär som inte hittade något fel. Rekommenderade arbete från marken i 2-3 veckor + koll av sadlar. Visade sig att den ena sadeln jag fått med låg lite i bakvikt och det var det som orsakade problemet. Provade ut ny sadel och har inte haft problem sedan dess.
Men som sagt koll av veterinär först för då vet du. Hoppas att det går bra. :)

Eloge till dig Ts som inte bara "bankar till den dumma hästen".
I övrigt håller jag med de andra, börja med kliniken.

Tack!
Men hon är världens snällaste och jag skulle aldrig få för mig att vara dum när hon visar att något är fel..
Jag har ringt kliniken nu och hon tyckte att jag antingen skulle låta henne vila några dagar sen sätta igång igen, med risk för att stöta på samma problem, eller att åka in och kolla upp det direkt när det är färskt.
Så jag bokade en tid imorgon. Usch vad jag mår illa det känns inte bra alls :(
Är detta något som försäkringsbolaget kommer stå för? Har agria

Det är värre ikväll, hon reagerar för mindre tryck nu och vill liksom komma undan. Hon är för snäll för att bli sur så hon sänker ryggen och försöker gå fram eller bak i stallgången ist. Usch vad jobbigt detta är, tur att jag har en tid bokad imorgon!

Jag går och grubblar över att det har kommit så plötsligt. Bara några dagar sen var hon så pigg och glad och allt kändes super :(

Det kan ju vara så att hon halkat i hagen och vridit ryggen !?!
Har själv gjort en sån där dum vridning som på en halv sekund orsakade ryggskott i tre veckor. Det gör förbannat ont :cry:

Det kan ju vara så att hon halkat i hagen och vridit ryggen !?!
Har själv gjort en sån där dum vridning som på en halv sekund orsakade ryggskott i tre veckor. Det gör förbannat ont :cry:

Jag hoppas verkligen att det är nåt sånt! Men min magkänsla säger något annat :(

Ska vara där vid 14, så än vet jag inget ;)
Men hon reagerar lika dant idag, så hade det varit träningsvärk hade det väl varit bättre nu?

Nu är vi hemma igen.
Jag fick börja med att longera henne i båda varv skritt och trav, sedan böja alla fyra ben, sen ville hon se galopp på lina men hon flaxade bara runt och fjantade sig så vi gav upp den biten. Det hon såg av det är att hon är 1:a gradens halt höger bak på böjt spår. Visar inget på böjprov sas. Så hovisklämde på hovarna för att se om hon var öm där, visar ingenting. Hon är lite varm vid kotan och neråt på båda bak. Höger kota och neråt bedövas och då är hältan borta. Hon blir skodd av klinikhovis.
Går över till ryggen och hon är öm, men har inte jätte ont. Hennes muskler är lite ojämna och det "saknas" lite samt att muskeltrådarna är spända och man känner en tydlig kant där muskeln slutar och övergår till bröstkorg. Hon känner och klämmer och böjer och vrider, ingenreaktion. Vi provar båda sadlar och dom ligger bra.
Så varför det är så nu vet vi inte.. Det är liksom inget uppenbart fel. Hon ska äta antiinflammatoriskt och vila i 12 dagar, sedan ska jag höra av mig igen.

Vad jobbigt utan prognos direkt men dålig häst :(
Ja nu är det ju bara att vänta och vänta och se vad som händer :( riktigt jobbigt! Men hon får promenera iaf så jag kan aktivera henne på något vis. Hagarna är ju inte roliga nu precis..

@Spyro192
Tråkigt att höra! Vad är hänt med din pålle?

Nja, hästen har ju gått med en hälta som visar sig på arbetsprov, så det kan ju mycket väl vara en snedbelastning under arbete som lett till muskelproblem i ryggen.

Min tant har en pålagring emellan bröstkota 2 och 3 som spökar (tror vi) Stel i musklerna, känns ostabil i höger fram, sur som ättika emellanåt. Ska även sägas att hon är 18 år och har tävlat hoppning från ålder 5-15 år så hon har lite bagage tyvärr. Men vi hoppas på det bästa för oss alla :)

Låter precis som vår häst, han halkade till på väg till ridhuset, blev halt på höger bak i trav -reagerade på ungefär samma ställe på ryggen som din.Vi har en väldigt duktig equiterapeut som fixade till det

Liknande trådar

Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 859
Senast: banani
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 073
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Behöver lite feedback från er med erfarenhet av detta. Torsd före midsommar hittade medryttaren vår häst med väldigt svullet...
Svar
9
· Visningar
4 423
Senast: NovaW
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 318
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka