Bo i husbil? Går det överleva en vecka?

MM

Trådstartare
Vi ska iväg på en resa. Ner till Tyskland och mannen fick välja boende. Bila ner och ta hotell. Eller hyra husbil.
Han valde ju då husbilen och jag har aldrig i hela mitt liv gjort något sånt här innan. Orkar man bo tillsammans på den lilla ytan i en vecka? Två vuxna och två barn.

Och långfärjan på typ åtta timmar. Jag lär ju dö av illamående.

Kan man överleva en vecka i en husbil?
Och utan internet i en hel vecka :(

Sv: Bo i husbil? Går det överleva en vecka?

Äsch.Jag har bott mycket längre än så (en gång i tremånader, aannars kortare perioder på 1-2 veckor i taget) i husvagn och liten husbil med fyra barn och minst två(ibland tre) vuxna...
Kommer man bra överens så är det bra sätt att resa.

Varför skulle du inte överleva i en husbil?
Det är ju inte värre än att åka ned i bil.

Personligen gillar jag husbil.
Sjukt smidigt att kunna stanna och äta när man vill, ekonomiskt att inte behöva äta ute hela tiden + att restaurangmat fort blir äckligt, man kan stanna å gå på toa vart som helst, man kan stanna å sova vart man vill osv.
Jag gillar friheten med husbil, man måste inte återvända till ett hotell eller leta upp ett hotell för att ha någonstans att sova.
Jag vet inte hur ni semestrar men vi brukar göra saker och inte fastna i husbilen eller ett hotellrum.
Hotellrum är ju inte jättekul direkt.

Jag hade med andra ord självklart valt husbil :D

Jag hatar att campa, husvagnar och allt vad det är :p

Fattar inte vad jag gett mig in på. Men nu har han fixat en fin husbil så det får bli så.

Mest mitt internet jag kommer sakna. Får göra som jag gjorde när vi bodde i Frankrike. Åkte till McDonalds för dom hade gratis wifi :p

Äsch du ska ju lyxcampa!

I husbil är det bekvämt, men du får ju se till att ha en bra inställning till det och inte hata det i förväg.

Du får tänka att det hade kunnat vara skitväder ute, typ storm och regn.
Tänk tält som blåser sönder, luftmadrasser med punka, okänd hund kissar på tältet...

Det är helvetes camping :)

Har du svårt att skilja dig från internet kanske det är toppen med en paus?
Det brukar vara väldigt avkopplande om man kan ta bort det helt och fokusera på annat.

Husbil/husvagn är ju underbart. Det är en frihet att campa så. Man behöver aldrig leta upp någon toalett längs vägen för den har man med sig. Man fikar/äter när man vill och var man vill, till självkostnadspris. Kylskåp har man med sig. I moderna husbilar/husvagnar finns det dusch så inte heller där är man beroende av andra. Det är också varmt och mysigt så man slipper frysa när det regnar (för inte sitter man väl i bilen och åker hela tiden.)

Det är helt enkelt en enorm skillnad mot att ha bilsemester då man antingen blir rånad genom att äta ute hela tiden eller att det regnar 4 dagar på rad (have that t-shirt ;) ) och man står ute och lagar mat.

Jag saknar faktiskt min husvagn.

Tänk tält som blåser sönder, luftmadrasser med punka, okänd hund kissar på tältet...

Du glömde tält som läcker och skiner solen så vaknar man och tror man är på väg att dö av värmeslag.

Jag lyxcampar ute i terränglådan med hängmatta och tarp och trivs hur bra som helst, eller som nu, bor i ett bergrum många meter under jord och bestämmer man sig för att trivas så gör man det oavsett var man bor så husbil är rena lyxen. :)

Det brukar vara väldigt avkopplande om man kan ta bort det helt och fokusera på annat.
Precis! Jag har bara tillfälligt internet när jag är ute, ibland inte ens mobiltäckning och jag saknar faktiskt inte fast uppkoppling 7/24 fast jag mycket väl skulle kunna ordna det på vissa ställen. Livet är så mycket mer än nätet. :)

Med den inställningen kommer det bli väldigt tungt och jobbig resa.

Tänk å gör rätt så blir de rätt :).

/själv har jag bokstavligen bott i en husvagn under några år tidigare. Se det ljusa och inte allt extra jobb

Och utan internet i en hel vecka :(
Även om det är nyttigt med Internetfria perioder, så har det faktiskt kommit en nyhet den sista veckan, som kallas "Mobilt Internet". Jag vet inte riktigt hur den fungerar, men man behöver tydligen ingen sladd längre.

Internet på resa är dock rätt smart. Man kan kolla upp sevärdheter och ställen som finns i färdplanens absoluta närhet.

Med den inställningen kommer det bli väldigt tungt och jobbig resa.

Tänk å gör rätt så blir de rätt :).

/själv har jag bokstavligen bott i en husvagn under några år tidigare. Se det ljusa och inte allt extra jobb

Vad är det för extra jobb med husbil?
Snarare tvärt om, man har ju allt med sig och på plats.
Slipper packa flera ggr som om man ska bo på hotell.

Mobilt internet senaste veckan? Det har jag haft i 3 år.

Vad är det för extra jobb med husbil?
Snarare tvärt om, man har ju allt med sig och på plats.
Slipper packa flera ggr som om man ska bo på hotell.
Framförallt, slipper stuva blöta tält och planera för torkning av allting om vädret blir skit. Bara att kliva upp, fixa frukost och dra iväg. :)

Bädda upp sängar bädda ner sängar. Är man en eller två bara så finns ju en fast säng redan. Beror såklart på hur stor vagn man har men i min blir det extra jobb då man är fler. Drar lätt i skit i vagnen. Ju mindre ju oftare städning. Fylla vatten. Fixa gasen. Att alla grejer funkar. Byta vid behov. Tvätta vagnen årligen osv. Allt man har å äger blir det "extra jobb" med mer eller mindre ;)

Fast om man hyr en kortare period och får den betald, så ser jag faktiskt inte som så mycket extrajobb. Med ungar är det säkert ett av de absolut lättaste och bekvämaste sätten att resa.

TS: har väninnan som lyxreser med husbilen, de är ute nästan varje helg. Tar långweekend emellanåt och drar ner till Frankrike t ex. De trivs helt ypperligt med sin bil, och skulle nog hellre sälja huset än husbilen. Och det är inga campinggalningar, utan verkliga lyxigare.

Ja hyr man slipper man ju allt det tråkiga med vagn sant :)! (förutom betalningen dådå hehe.. Men inte så farligt)

Sen är det väl lite beroende på hur man är som person. Jag tänker om jag har lite mindre faciliteter (stavning?!) under en period så uppskattar jag senare så mycket mer när den lyxen kommer tillbaka.

Men på ett sätt känns det faktiskt rätt så lyxigt med vagn. Husbil vet jag inget om alltid bara haft husvagn. Men kan tänka mig en ännu mer frihetskänsla vid husbil än med husvagn :).

en vecka klarar du lätt :)

Jag tillbringade 4 veckor i en husvagn varje år under 6 år. Vi var 7 barn och 2 vuxna och det var ingen stor husvagn ens.:eek: Förstår inte hur jag stod ut, förstår inte hur min mamma stod ut :D Vi stannade max två dygn på vardera ställen, var i Danmark och reste runt. som längst var vi tre dygn på Mön i Danmark, finaste stället jag varit på!

Mobilt internet finns ju om du behöver. Så utan internet behöver du kanske inte vara, dessutom kan det vara bra att fördriva tiden med. :)

Äsch du ska ju lyxcampa!

I husbil är det bekvämt, men du får ju se till att ha en bra inställning till det och inte hata det i förväg.

Jag tältade med min man några gånger. Det var en smärre mardröm varje gång. HAN var en mardröm! :o Att tälta med någon som hatar det är värdelöst- allt blir fel, allt blir besvärligt och stämningen blir mördande tryckt och man bäddar för skilsmässa....:D Lägg därtill vandring... Då fick jag veta att jag inte var hans fru längre! :D Varför han gick med på det varje gång trots att han verkligen hatade det begriper jag inte :eek: Eller jo, det gör jag, jag hade ju gjort det ändå och det ville han ju inte.:nailbiting:

Beror väl på vilken vagn man har men de flesta nyare huvagnar/bilar är ju ordentligt utrustade så jag vet inte riktigt vad man skulle sakna?
Visst en stor bakmaskin har man väl inte, men jag vet inte om man brukar storbaka på semestern?
Men med vatten, toa, dusch, spis, ugn, kyl, frys osv är ju detsamma som man har hemma men i mindre format.
De nya som finns för uthyrning brukar vara välutrustade :)

Personligen föredrar jag husbil framför husvagn.
Med husbil får man köra fortare, billigare att åka tex färja, mindre krångligt när man inte har släp :)

Fördelen med husvagn är väl att den går att koppla bort om man vill åka och göra något utan den och bara bilen blir ju då lite smidigare.

Jag väljer att se husbil/husvagn som lyx iaf :)

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 104
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 379
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
14 630
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
5 342
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår