Blötläggning av Lusernpellets

Linisen

Trådstartare
Hur länge ska dom ligga i blöt? Jag brukar ha varmt vatten och då räcker det med ca 20-30 minuter innan pelletsen är mjuk. Ska den ligga längre pga annan anledning? Eller räcker det med att dom är mjuka och har fördelat sig?

Sv: Blötläggning av Lusernpellets

Hur länge det behöver ligga är lite olika från fabrikat till fabrikat. Jag använder själv Kvarnbys som i stort sett man bara behöver hälla vatten på så är det klart (inte riktigt mne nästan). Men jag har tidigare haft andra sorter som tagit längre tid. En holländsk gick inte ens att lösa upp i vatten. Den kunde ligga i timmar utan att en börja bli mjuk.

De behöver inte ens ligga i blöt, det är upp till var och en om man vill blöta dem. Gör man det, så finns ingen tid som man måste hålla.

Med tanke på hur mkt de sväller (och hur fort en del av dem gör det!) så skulle jag inte våga ge torrt.

Det är kraffts lusern pellets. det blir som en gröt. man kan alltså ge det torrt oxå?

Jag ger torrt till hästar som tuggar, hästar som slänger i sig får blöt mat.

Precis samma gör vi. Unghästen fick blött när hon var yngre men numera får båda hästarna torrt. Den äldre äter det inte ens om det är blött, hon tycker det är äckligt..

Från början när jag fodrade med lucernpellets så gav jag pelletsen som den är, i knöpar. En av hästarna blev lite hostig, men jag såg från början inte sammanhaget med pelletsen.
Min granne påtalade vid ett tillfälle att hon fodrade pelletsen blöt av just den anledningen, hostig häst. provade det själv och hostan upphörde. Den andra hästen är så glups så nu äter våra hästar lucern strå, ingen hosta och inget hetsätande längre.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
1 029
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 959
Senast: starcraft
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 689
Senast: monster1
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 975
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka