blötlägga hö

melvin

Trådstartare
Det här med att blötlägga hö för att få ur socker, hur går man enklast till väga? Jag har förstått att det inte räcker att bara vattna igenom det utan ska det vara någon vits ska det ligga i vatten en lite längre stund? Hur länge då?

Sv: blötlägga hö

Jag fyllde ett hönät och sänkte ner det i en balja med vatten. Vattnet täckte hö't, på med en tyngd (dunk eller hink med vatten tex) som håller nere hö't. Där fick det ligga i 30 min - en timme minst.

Vattnet är brunt när du tar upp hö't!

90l balja med vatten och en lövkorg tycker jag är enklast.

Man ska blötlägga minst 30 min i ljummet vatten eller minst 1 h i kallt vatten. Tänk bara på att på sommaren när det är varmt ute så bildas det massa organismer i vattnet om det får stå för länge. Sök på höinfusion.

En fråga: Varför ska du blötlägga höet? Om det är för att reducera socker i det, så var jag igår på en foderföreläsning och då behövs 17 liter vatten per kilo hö och det ska ligga i blöt i 16 timmar. Då kan man minska sockerhalten 20-25%. Inte särdeles mycket alltså, om det är av den anledningen man blötlägger. Det är heller inte klarlagt vilka sockerarter man drar ur höet.

Jag har själv gjort analys, före och efter och det fungerar, reduserade socker rejält. En vanlig svart vattenbalja med hönät och flera kg hö i.

En fråga: Varför ska du blötlägga höet? Om det är för att reducera socker i det, så var jag igår på en foderföreläsning och då behövs 17 liter vatten per kilo hö och det ska ligga i blöt i 16 timmar. Då kan man minska sockerhalten 20-25%. Inte särdeles mycket alltså, om det är av den anledningen man blötlägger. Det är heller inte klarlagt vilka sockerarter man drar ur höet.

Utöver forskning så vittnar många om att det faktiskt gör skillnad, så varför inte. Om man har en sjuk häst är det många bäckar små som kan avgöra hela utgången!

Jag fyllde ett hönät och sänkte ner det i en balja med vatten. Vattnet täckte hö't, på med en tyngd (dunk eller hink med vatten tex) som håller nere hö't. Där fick det ligga i 30 min - en timme minst.

Vattnet är brunt när du tar upp hö't!

Precis så gör vi, och har gjort i 3 år nu. Jag är HELT övertygad om att det var det som till slut vände fånganfallet för min shettis. Det är absolut värt att prova. Det kostar ju bara ansträngningen egentligen!

Fast det jag skrev överensstämmer ju med studien du hänvisar till. F ö var foderföreläsningen anordnad av oberoende foderrådgivare och veterinärer i samspråk så jag litar till vad de berättade. Studien du länkar till redovisar inte i detalj vad som skedde, men det berättades det om på föreläsningen jag lyssnade på. I vissa fall reducerades WSC kraftigt, medan i vissa fall inte alls av blötläggning. Sammanfattningsvis kunde man generellt sett sänka halten WSC ca 20-25% men det som krävdes var alltså stora vattenmängder och lång liggtid i vattnet. Har man otur så händer ingenting med WSC i alla fall, trots att man följer vattenmängd och tid.

Låt säga att höet innehåller 30% WSC (30g/100g hö) före blötläggning och du har tur och du sänker sockerhalten 25%. 25% av 30 gram är 7,5g, och då har du sänkt WSC från 30 gram till 30-7,5= 22,5g per hundra gram hö. En ganska liten sänkning i realiteten alltså.

Det är av större vikt att se till att få tag i ett hö/hösilage/ensilage med så låg halt av socker som det går, än att köpa vilket parti hö som helst och förlita sig till blötläggning.

Folk kanske köper ett hö med så låg sockerhalt som möjligt, samt blötlägger för att få bort ännu mer? :)

Jag tycker i alla fall att en reducering på 1/5- 1/4 är mycket. Och jag tror inte att någon som har hästar som är sockerkänsliga köper ett hö som har en sockerhalt på 30%. Mitt hö har en sockerhalt på 8% och kan jag få ner den till 7% så är jag överlycklig för det betyder att mina hästar håller sig friska.

Studien visar ju att det går att sänka sockerhalten. Men resultatet är inte alltid 100%.

Vem har sagt att man ska förlita sig på blötläggning???

Det är väl en liten sak att ägna sig åt om man nu har en sjuk häst och vill göra allt man kan. Även om man hittar ett hö/silage med låg sockerhalt!

I mitt fall blötlade jag mitt torrhö "för säkerhets skull" eftersom jag inte hade en aning om vilken sockerhalt det hade. Dvs I väntan på sockeranalys av både hö och silage. Det vände hela sjukdomsbilden på den hästen och anfallet klingade av för att sedan helt försvinna när jag bytte till silaget som låg lägre i socker och högre i näreingsvärden.

Att fylla några baljor med vatten varje dag var definitivt värt det.

Blötläggning medför också att man riskerar laka ur vitaminer, mineraler och protein ( http://forskning.equinfo.se/#post63 ). Det som genomgående var problemet för hästar med EMS var att de har brist på näringsämnen, och tar man bort dem ur höet genom blötläggning blir det ännu sämre läge för hästen.

Många verkar tro att blötläggning gör underverk för halten av WSC i hö, och det må kunna påverka den, men man gör höet sämre näringsmässigt sett.

Foderrådgivare och veterinärer pratade om att istället blanda upp höet med halm, som alternativ till blötläggning.

För egen del ser jag en viss ohållbarhet i blötläggning av hö när det gäller större anläggningar, eller många hästar med EMS-problematik. Det blir bökigare att hantera blötlagt hö. Bättre vore att hästfolk ställer andra krav på vad för grovfoder de vill köpa, så att man kommer åt roten av problemet, dvs att det i Sverige idag mest produceras hö/hösilage/ensilage för högmjölkande/högköttbildande kor. Det finns knappt något hästhö, dvs först och främst hö med lågt socker, därefter vettiga värden av mineraler och vitaminer, samt naturligtvis hö med bra hygienisk kvalitet. Hästägarna måste efterfråga och få bönderna att producera sådant hö, för det går. Då, slipper man blaska med vatten. :)

En annan aspekt är förstås aveln, att inte avla på hästar med EMS...

Fast nu förutsätter du att alla som väljer att laka ur sitt hö i någin period inte har koll på alla aspekter inkl det du skriver. :confused:

Om det är en lämplig åtgärd eller ej är ju helt individuellt beroende på situation.

Om det är hållbart eller inte för stora stall är en helt annan fråga, som jag inte ser relevansen av i denna tråden överhuvudtaget.

Hur du får in avel och individers lämplighet i avel förstår jag ännu mindre.

TS fråga är mycket enkel, hur göra man på bästa sätt om man vill laka ur sitt hö i vatten.

Blötläggning medför också att man riskerar laka ur vitaminer, mineraler och protein

Fast om det fungerar för ens häst att laka ur socker ur höet, är det ju möjligt att på annat vis tillsätta det som försvinner. Samtidigt som jag började laka ur socker började jag också ge min shettis Happy Hoof.

Hon hade haft ett fånganfall som vägrade ge med sig efter flera veckor. Så fort buttan togs bort kom symtomen tillbaka. Hon hade märkliga bulor ovanför ögonen och näsborrarna, var mager och allmänt eländig. Veterinären visste inte vad som kunde göras. Då läste jag om möjligheten och provade. Det tog 7-10 dagar sedan kunde jag börja trappa ner och ta bort buttan utan att fångsymtomen kom tillbaks. Gradvis blev hennes aptit också bättre, och jag får ofta höra numera att hon är i så fint hull. Det är alltså 3 år sedan som vi började laka ur hö och som hon började äta Happy Hoof som tillskott.

Foderrådgivare och veterinärer pratade om att istället blanda upp höet med halm, som alternativ till blötläggning.

Det fungerar kanske för hästar som är överviktiga, men min shettis hade bara pillat ut höet och vägrat äta halmen och antagligen bara blivit smalare och sjukare. Man KAN inte säga rakt av vad som fungerar för alla. Kanske är min shettis ett stort undantag, men att laka ur socker är ABSOLUT det rätta för henne!

Det är ju jättebra att urlakning av höet har hjälpt din häst! :) Det kan vara så att just det hö du hade, var ett sådant som släppte ifrån sig mycket WSC. Tillskottet du ger henne kan också vara något som hon verkligen behövde.

Missförstå mig inte. ;) Jag kritiserar inte att folk blötlägger sitt hö om det verkligen hjälper (det verkar svårt att veta det säkert), det är lätt att invaggas i falsk säkerhet om att det hjälper, bara man blötlägger sitt hö. Jag vill påtala risken med blötläggningen, samt osäkerheten huruvida det fungerar just på ens eget hö. Det är bra om man säkert vet vilken effekt det faktiskt har för sitt höparti och för sin häst.
Bäst är det att börja i andra änden, dvs ställa krav på sockeranalyser på sitt hö och se till att man får rätt grovfoder från början. Som skrivet; ju fler som ställer krav på vad de vill köpa, ju större chans är det att det odlas vad som verkligen behövs för hästarna. Likväl som kobönderna vill maximera sin vinst, vill hästägarna maximera sina hästars välmående.

Jag antar att du har ett annat höparti nu än för tre år sedan? Har du sockeranalyser på ditt hö för tre år sedan samt även nu? Vet du hur stor effekt blötläggningen har? Det vore intressant, för forsknings skull också, att veta vilka sockervärden din häst tål, vilken belastning hennes kropp orkar med och hur mycket foder (socker) hon kan äta utan att bli sjuk. Är det sockret som är största boven, eller hjälper tillskottet mer än vad blötläggningen gör? Det vore bra om man vet vad som gör vad.

delvis kl
Proteiner och mineraler hade inte sjunkit när jag analyserade mitt efter 3 timmars blötläggning. Det enda som sjönk var socker och energimängd. Vitaminerna analyseras ju inte så de vattenlösliga kan jag tänka mig sjunker något men har man en häst med med fång så ska man absolut blötlägga. Det kan rädda liv och plåga.
I första hand köper man grovfoder med låg sockerhalt från början så man slipper slabba ;-)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 429
Senast: Görel
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 947
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Det är nu inte särskilt länge kvar tills jag får hem min lilla retrievervalp :heart Jag försöker att förbereda mig och läsa på så mycket...
2
Svar
37
· Visningar
1 469
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar