Blöjälskande trotsande treåring

AgentCarter

Trådstartare
Sonen fyller snart tre, men allt vad det innebär av känslor och utbrott. Är dessutom mammig och att gå upp med bara pappa kan man glömma...

Men, det är inte vårt största problem utan vårt problem ligger i hur extremt fäst han är vid sin blöja. Han går fram och tillbaka väldigt i pottträningen och kan både bajsa och kissa på toaletten egentligen men den där blöjan... Han kan få såna utbrott om han inte får ha blöja så hälften hade räckt, han har varit sådan här i närmare ett år.
Han har knappt haft napp och aldrig någon snutte så tror han har några sådana känslor för blöjan, som en trygghet.
På dagis kissar han knappast något alls, brukar vara torr fram tills efter lunch. De sätter honom också på toaletten men kommer inget där (sen kan det komma en massa så fort blöjan är på).

Visst det är tjötigt att han inte är rumsren, men det värsta är nog att det är till och med kamper om att bara byta blöjan. Han kan tom bli så arg att han ska ha sin gamla blöja och ingen annan, kvittar nästan vad man gör.

Har försökt med lock och pock, mutor, "men xx har inte blöja" och vara sträng.

Så jag skulle nog behöva tips om hur man bryter beroendet av blöjan.

Sådär spontant skulle jag bara sluta köpa blöjor och bunkra upp med extrakläder. Lite som med napp. Men det beror ju på barnet också.

Eventuellt hade jag försökt byta ut blöjan mot något annat spännande (t.ex. ett nytt gosedjur, fina kalsonger eller vad det nu kan vara).

Eller så hade jag bara väntat ut det utan att notera blöjanvändningen alls. Till sist vill nog alla sluta själv.

Jo det vill väl alla men hur länge kan det vara, ett år? Två?

Att sluta köpa skulle inte helt fungera då han fortfarande behöver på natten

Tror du inte ni kan vänta till sommaren med blöjbiten lite? Eftersom det sägs vara lite enklare då?
Vår fyraårige son slutade med blöja under sommaren efter att han fyllt 3 i april. Innan det hände så kändes det som att det aldrig skulle ske, och så någon vecka senare var det ordnat bara. Vi stressade lite i onödan. (ungefär ett par månader innan han fyllde så kändes det verkligen som att han inte gick framåt alls med den biten, men alla råd vi läste sa att inte pressa så vi lät bli så mycket vi kunde att inte pressa utan mer erbjuda)

Körde på att kissa osv på pottan (och sedan insats på toaletten när han var lite rädd för den, för det är praktiskt att våga toa när man är på stan sedan) men sedan sätta på blöjan som ett par kalsonger hela tiden. I flera månader.

Fram till semestern, då när vi var hemma hela dagarna började vi med kalsonger utom när vi åkte bil. (några olyckor per dag i en vecka och sedan upphörde det. Iofs har vi fortfarande olyckor på dagis någon gång i månaden för han vill inte avbryta leken. Det tar jag gärna tips på, han tycker att han måste börja om leken från början om han går på toa och tycker att snoppen borde inte få bestämma när han ska på toa.)

Den jobbiga biten verkar ju vara att han inte vill byta blöja mer, han kanske känner sig stressad och rädd att ni inte ger honom en ny? (Knattetimmen är en radiopodd på p4 jag hittat som har frågor om toaträning ibland och som verkar ge bra svar).

(Hans dagis hjälpte inte ett dugg för övrigt, de satte bara barn på potta om de bad om det såvitt jag vet. De var extremt ostressade med potträning, bra och dåligt. Frågade man sa de bara att det kommer att gå bra-ingen stress. De var runt 60 hela bunten och välutbildade.).

Senast ändrad:
Okej. Då hade jag nog bara ignorerat. Efter ett tag hade jag kanske testat med Ny Spännande Leksak.

Man kan ju försöka undvika blöjan på dagis. Det brukar funka bättre?

När det gäller mutor tror jag vissa barn är omutbara. A är inte så materiellt lagd, har aldrig stött på en pryl han hellre skulle vilja ha än sin egna vilja fram.

Tror du inte ni kan vänta till sommaren med blöjbiten lite? Eftersom det sägs vara lite enklare då?
Vår fyraårige son slutade med blöja under sommaren efter att han fyllt 3 i april. Innan det hände så kändes det som att det aldrig skulle ske, och så någon vecka senare var det ordnat bara. Vi stressade lite i onödan. (ungefär ett par månader innan han fyllde så kändes det verkligen som att han inte gick framåt alls med den biten, men alla råd vi läste sa att inte pressa så vi lät bli så mycket vi kunde att inte pressa utan mer erbjuda)

Körde på att kissa osv på pottan (och sedan insats på toaletten när han var lite rädd för den, för det är praktiskt att våga toa när man är på stan sedan) men sedan sätta på blöjan som ett par kalsonger hela tiden. I flera månader.

Fram till semestern, då när vi var hemma hela dagarna började vi med kalsonger utom när vi åkte bil. (några olyckor per dag i en vecka och sedan upphörde det. Iofs har vi fortfarande olyckor på dagis någon gång i månaden för han vill inte avbryta leken. Det tar jag gärna tips på, han tycker att han måste börja om leken från början om han går på toa och tycker att snoppen borde inte få bestämma när han ska på toa.)

Den jobbiga biten verkar ju vara att han inte vill byta blöja mer, han kanske känner sig stressad och rädd att ni inte ger honom en ny? (Knattetimmen är en radiopodd på p4 jag hittat som har frågor om toaträning ibland och som verkar ge bra svar).

(Hans dagis hjälpte inte ett dugg för övrigt, de satte bara barn på potta om de bad om det såvitt jag vet. De var extremt ostressade med potträning, bra och dåligt. Frågade man sa de bara att det kommer att gå bra-ingen stress. De var runt 60 hela bunten och välutbildade.).
Just med blöjbytet är det också ett problem som varit ca ett år, ibland kan det gå bättre men ofta är det konflikt fyllt.

Han kan gå utan blöja och vara nöjd med det hos en kompis, men då är de barnen också nakna.

Min dotter blir tre nu i vår och vi har också börjat med potta :)

Hon hade en period för ett år sedan då jag trodde att nu kommer hon bli blöjfri, men så backade hon och vi lät det bero.

Hon är inte helt olycksfri men nu på bara någon vecka så har det gått väldigt fort.
Det som fungerat för henne är att dels göra pottan till något kul. Jag köpte ett klistermärke som man sätter i pottan som från början är helt svart men när det blir varmt (kiss) så kommer det fram en figur i form av en hund. "Jag kissa på hunden mamma!"

Och sen har jag bunkrat upp med massor av byxor och trosor. Första veckan blev det en hel del olyckor och tvättmaskinen gick varm... :p

Nu ett tag så har hon sagt att hon vill ha blöja, inte trosor. Blir förbannad om hon inte får som hon vill.
Men om man (jag) är snabb och bryter utbrottet i tid genom att lägga fokus på att hon får välja färg på nya trosorna, så slutar hon tänka på att hon måste ha blöjan och så har hon funderat (lääänge) och sen valt ett par av de två trosor jag håller upp.

Jag låter lyset vara på i toalettrummet och så smyger hon in dit själv (man får inte störa henne, då blir det fel). När hon sen kissat så ropar hon och då ska jag låtsas som att jag inte vet vart hon är, och bli JÄTTEförvånad och imponerad över att hon är inne på toa och sitter på POTTAN och vad gör hon på pottan? -Kissar. -Oj, KISSAR du på pottan? varenda gång :p

Oj vilken novell det blev. . Men de där klistermärkena är jättebra, jag köpte på Babyproffsen men vet inte om de säljer fortfarande.

.. edit.
Jag upplever att hon blir stressad/hämmad om man frågar henne/påminner om pottan.
Allra bäst blir det när hon får känna efter själv och gå på pottan när det är dags.

Ge honom en ny blöja som han får hålla i medans den gamla byts och stressa inte med att han ska gå på pottan eller toan. Fråga då och då (med en vecka eller två emellan) om han vill gå på pottan och vill han inte så bry dig inte om det då. Tjata inte på honom utan låt det komma när han är redo. Till sommaren så uppmuntrar du honom att gå bar nertill när ni är hemma. Han kommer snart inse det praktiska i att inte låta kisset rinna överallt utan kommer komma på själv att pottan är ganska bra. Är han inte torr när sommaren blir höst så stressa inte för det heller utan fortsätt då med blöjan ett tag till. Jag vet att man så himla gärna vill ha blöjfria barn men hellre att de är redo för det än att de känner press och stress och det blir både dag och nattvätare långt upp i åren istället för att de inte var redo att sluta med blöjan.

Mina barn har också alla varit i en fas när de inte vill byta blöja.

Kan varit ett himla pipande och skrikande "Nej inte byta".

Den yngsta killen har nog varit väldigt antibyta blöja det senaste året. Han är tre år i juni.

Har bla hängt upp en leksak ovanför skötbordet, precis så han når att slå till den. Lägger honom på skötbordet och säger "Nej du får INTE röra den. Den är bara Rebeckas" (bebisen på 4 månader).

Brukar alltid locka till skratt och givetvis skall han slå på den bara för att jag säger att han inte får. "Men jag sa ju att du inte fick röra den". "Våga inte röra den igen"

Sen ibland måste vi skynda att byta blöja innan snömonstrena kommer och äter upp en.

Eller så drar man igång favoritserien på tvn och då måste man hinna byta innan signaturmelodin tar slut och programmet börjar.

Eller en nappflaska med lite saft i under tiden man byter.

I början körde jag med "vänligt men bestämt-stilen". Men jag upplevde bara att det blev en upptrappning hela tiden. När jag började att skoja till det så blev det mycket lättare.

Sen när det kommer till förskolan så brukar det behövas lite engagemang från personalen. På vår förskola är dom helt fantastiska. Har en jättefin dialog med föräldrarna. Men allt är på barnens villkor.

Jag kan inte komma på någon annan situation där vi skulle göra såhär förutom när det gäller blöj/toasitustioner men vi kör med godismutor. Inte varje dag men ibland. Om du kissar på toan får du en ahlgrens bil/dumlekola.

Funkar jättebra!

Dricker inte ur nappflaska, har inte skötbord utan byter på toaletten eller när han står på en pall.

Har potta, ring till solen och pall så han kan stå och kissa.
Han har inga problem med toaletten egentligen, sitter utan problem bara man får av blöjan och han inte vill ha tillbaka den blöta. Men sitter ingen längre stund.

En förmiddag under tidig höst kunde han vara utan blöja och då fungerade det felfritt.
Så det är just blöjan som ställer till det tror jag, som sagt tror jag att det är nästan som en snutte.
På dagis sätter de honom på toaletten minst en gång om dagen men han vill inte kissa där. Bajsar nästan bara hemma med.

Exakt så var min stora son. I somras fick vi honom att kissa på toaletten (han hade då fyllt tre i mars). Han har dock totalvägrat bajsa på toaletten och krävt blöja för det fram till senaste veckan. Han blir alltså fyra i mars. Inga konstigheter, han var helt enkel redo nu och är otroligt stolt över sig själv. :)

Vi försökte med mutor så det stod härliga till, men det har inte hjälpt någonting. Stjärnor med mål (fyra stjärnor gav ett besök i leksaksaffären - det gjorde vi upp i somras - i torsdags var stjärnorna äntligen på plats och vi var äntligen där och han fick köpa en leksak). Bajs i toaletten/pottan gav en stjärna.

Så, strrssa inte. Han kommer att vara blöjfri tills han börjar skolan. ;)

Hallå vårvinter 2012-föräldrar :)

Lillasyster blir 3 i mars och vi jobbar inte med potträning eftersom hon själv inte är intresserad. Vi för det på tal då och då och ibland provar hon - men har helt enkelt inte greppat grejen ännu. Hur mycket hon vill blir det inget nr 1-resultat (annat än på golvet en stund senare). Nr 2 har det faktiskt blivit flera ggr på toaletten, men trots jubel och fanfarer då så är hon nu inne i en vägra-försöka-period. Och vi tjatar inte utan låter det bero

Storerbror blev rumsren av sig själv helt utan lock och pock sommaren när han var 3,5 - och så blir det säkert med lillasyster också. Så stay cool och gör inte en stor affär av det är mitt råd. (Vi som är lite bekväma av oss tycker dessutom det är lika bra att de kör blöja nu när det ska på en massa vinterkläder...)

När det gäller ilska över allt möjligt (allt från blöjbyte till att mamma sätter sig 'fel' på stolen) känner vi igen här också förresten. Det har gått i vågor och efter en ganska lugn månad så är vi nu inne i fas knas igen :arghh: Vi jobbar just nu mest enligt principen avledande manövrar, men oftast handlar det bara om att man skjuter utbrottet framför sig. Och när det brakar loss kan det vara i 20-70 minuter och det finns inget som hjälper annat än att vänta ut - PRATA INTE MED MIG är det man får höra ifall man försöker komma med något förslag... Hon har faktiskt börjat gå undan själv för att få sina utbrott och när man frågar (mellan utbrotten) ifall hon vill ha en kram eller något när hon är så arg, så säger hon bestämt nej, det vill hon ha först efteråt.

Öronproppar är inhandlade och det vi sa till varandra idag är att vi ska jobba på hålla blodsockret jämnt, då vi eventuellt har kunnat skönja ett mönster mellan mattintag och utbrott.

JAg potttränade aldrig min dotter utan pottan fanns på toa, dock hade vi insats på toa också. jag hade bestämt att sommaren när hon skulle fylla tre skulle vi potträna, men i april bestämde hon själv att det var klart med blöja, då hade hon varit torr på natten en tid med.
Ibland får man vänta.. jag hade det problemet med maten på henne. Ju mer vi kämpade ju mindre åt hon.

Liknande trådar

Småbarn Har en nybliven fyraåring som älskar sina blöjor. Kissa på pottan har han gjort sen han var 2 och det har inte varit några problem, men...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 057
Senast: ameo
·
Småbarn Treåringen hemma har nu bestämt sig att han ska sluta med blöja. Inte för att han egentligen vill utan för att kompisarna på dagis...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 655
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar