Blöjälskande trotsande treåring

Vår treåring är heller inte varken blöjfri eller intresserad av att bli. Jag ser det dock inte som något problem, förr eller senare kommer motivationen från barnet själv. Storebror var i princip helt ointresserad han med, tills han var 3,5 år ( o jag var lika lite bekymrad då), och då kom han på själv att han var för stor för blöja och blev torr både dag och natt på en gång.

Så ta det lugnt och hetsa inte- särskilt inte när det dessutom finns gott om andra vardagskonflikter just nu.

Lycka till!

Vår kille som blir 5 i april slutade med blöja för ganska exakt 1 år sedan. då var han alltså 3 år och 9 månader. Det gjordes lite halvdana försök att få honom att sluta tidigare men han vägrade. I perioder ville han sluta men vägrade sedan att ens sätta sig på potta/toalett så då fick han helt krasst välja mellan blöja eller toalett och valde blöjan.

Mutor fungerade verkligen inte på honom heller. Försökte med 1 klistermärke för att ha suttit på pottan och 2 om det kom något men det slutade med att han fick världens utbrott när han inte bara fick ett klistermärke utan att ha suttit på pottan först ;)

Tror som flera varit inne på att det bara är att avvakta. Försök avleda och få honom att tänka på annat när ni byter så det inte blir så stor grej att det helt plötsligt sitter en ren blöja där.

Nu är vår kille snart 5 men fortfarande kan det behövas övertalning för att gå och kissa. Oftast tävlar vi om olika saker eller så tar vi tid.

A blir 3 år i mars och vi skyndar långsamt med att potträna. Han visar inget större intresse, men ibland händer det att han vill kissa på pottan. Det får ske på hans initiativ, han ser andra gå på potta på förskolan så det kommer nog till sommaren.
Här var det BVC som sa att vi gott kunde ta det lungt med potta, det knyter sig lätt med antingen bajsetiet med hård mage mm som följd eller att barnen totalvägrar potta om de inte riktigt är redo än.
Nu har vi visserligen en lillebror som har blöja, men är det inte ganska bekvämt med blöja ändå?:confused:

Hallå vårvinter 2012-föräldrar :)

Lillasyster blir 3 i mars och vi jobbar inte med potträning eftersom hon själv inte är intresserad. Vi för det på tal då och då och ibland provar hon - men har helt enkelt inte greppat grejen ännu. Hur mycket hon vill blir det inget nr 1-resultat (annat än på golvet en stund senare). Nr 2 har det faktiskt blivit flera ggr på toaletten, men trots jubel och fanfarer då så är hon nu inne i en vägra-försöka-period. Och vi tjatar inte utan låter det bero

Storerbror blev rumsren av sig själv helt utan lock och pock sommaren när han var 3,5 - och så blir det säkert med lillasyster också. Så stay cool och gör inte en stor affär av det är mitt råd. (Vi som är lite bekväma av oss tycker dessutom det är lika bra att de kör blöja nu när det ska på en massa vinterkläder...)

Låter precis som vår son som fyller 3 i april. Han har bajsat några ggr på pottan och vi har jublat och peppat. Och just där och då så blir han jättestolt och glad. Men nästa gång jag ser att han är på väg att bajsa och jag erbjuder potta så blir svaret: "Nej, sitta här på golvet". Kissa har han aldrig gjort på potta, tror inte han har någon kontroll över det ännu.
Men vi är inte så stressade, tycker som du att det är ju faktiskt rätt bekvämt med blöja när man är ute på ärenden osv. Man slipper fundera på om det finns toa i närheten, om/när han kissade senast osv.

Min lilla, som blir tre i maj, är inte alls intresserad av att bli blöjfri. Vi gjorde ett försök på jullovet, då fick han en pärla i en burk vid varje toabesök. Det fungerade bra men eftersom han så ointresserad och vi lite lata så gör vi inget alls just nu.

För övrigt så är lillebror en glad och nöjd kille. Han hade en kort period vid 2,5 med lite utbrott när vi gjorde fel. Typ jag tryckte på knappen på micron när han ville... Men nu är det lugnt, han älskar bilar och att pussla! Och efter jullovet så går dagislämningarna bra!

Storebror blev blöjfri nästan helt själv, när han var 2,5. Fast det var på sommaren, och det är lättare då.

Sannolikt betydligt lättare för en dedikerad hemmafru på en plats där det alltid är sommar. (Många svenska barn blir ju torra just på sommaren). Tror inte vårt dagis hade klarat att hjälpa A på det viset när han var 15 månader och då är det ju fortfarande ett år kvar tills ens ett vietnamesiskt barn klarar allting självt. (Har också läst ngn artikel om det där om att det inte fungerade så lätt och ledigt och olycksfritt som det beskrivs här. Men det var ett tag sedan och har inte tid att leta nu tror jag.)

Blev en ny vändning på det hela, upptäckte blodfläckar i nattblöjan på måndag morgonen och har även varit mindre både igår och idag.
Oklart varför så blev remiss till urologen.

Men i måndags så testades min teori om att han egentligen klarar sig utan, gick hela dagen utan då vi behövde ett urinprov. Höll sig först tre timmar och kissade på pottan sen fem timmar och då kom det först lite i kalsongerna men mesta kom i pottan. Det var jag och hans pappa som skulle legat på honom mer där om att gå på toaletten.
Har haft blöja efter dock, har behövt hålla koll på om det kommer något blod

Blev en ny vändning på det hela, upptäckte blodfläckar i nattblöjan på måndag morgonen och har även varit mindre både igår och idag.
Oklart varför så blev remiss till urologen.

Men i måndags så testades min teori om att han egentligen klarar sig utan, gick hela dagen utan då vi behövde ett urinprov. Höll sig först tre timmar och kissade på pottan sen fem timmar och då kom det först lite i kalsongerna men mesta kom i pottan. Det var jag och hans pappa som skulle legat på honom mer där om att gå på toaletten.
Har haft blöja efter dock, har behövt hålla koll på om det kommer något blod
Hoppas det inte är någon fara med honom :)

Liknande trådar

Småbarn Har en nybliven fyraåring som älskar sina blöjor. Kissa på pottan har han gjort sen han var 2 och det har inte varit några problem, men...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 057
Senast: ameo
·
Småbarn Treåringen hemma har nu bestämt sig att han ska sluta med blöja. Inte för att han egentligen vill utan för att kompisarna på dagis...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 655
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar